JanneSjo skrev:
vet det var någon tidigare som diskuterade att veta om garagedörren är stängd eller öppen.

denna kanske är till hjälp

[länk]

jag har ingen aning om den funkar bra - såg den när jag kollade efter nyheter.
Japp, det var jag som funderade kring detta. Har just fått hem en sådan som du länkar. :)
 
Bamsefar skrev:
Exakt - såg just att min Vera fåt version 6.0 av PLEG/PLC (jag använder inte PLTS - dvs timer varianten). Jag klickade just ur auto uppdateringen. Och funderar på att nedgradera till 5.93 (som fungerade utmärkt hos mig) just-in-case.

Det är inte det att jag inte vill betala för mig, det gör jag gärna, men då skall man vara jävligt tydlig på att man inför det även på befintliga installationer - och något sådant har jag inte sett. Inte heller finns någon tydlig betal lösning på plats, typ paypal (inte för att jag gillar paypal heller men men). Skall jag börja betala för mera saker än vad jag redan gör, så hamnar jag automagiskt i lådan "om detta nu kostar, hur mycket kostar alternativen som HC2?" - dvs jag har så många PLEG att det skulle bli rätt dyrt - och hur länge gäller licensen? Och hur lång tid tar det innan han får för sig att ändra villkoren igen? utan förvarning....
Hur går man tillväga för att nergradera PLEG och VeraAlerts?

Betalar gärna jag med men lite dumt att införa betalning på befintlig installation. Bättre att släppa en ny PLEG 2 eller liknande.
 
  • Gilla
Hoffan
  • Laddar…
JanneSjo skrev:
vet det var någon tidigare som diskuterade att veta om garagedörren är stängd eller öppen.

denna kanske är till hjälp

[länk]

jag har ingen aning om den funkar bra - såg den när jag kollade efter nyheter.
Jag körde en Fibaro dörr-sensor, fungerade bra det med :)
 
Freddan101 skrev:
Japp, det var jag som funderade kring detta. Har just fått hem en sådan som du länkar. :)

Då får du ju berätta sedan om den gör det den skall göra :)
 
Bamsefar skrev:
Det är inte bara PLEG/PLTS som får license, det är även Vera Alerts som får license.

Så nu har jag installerat 5.93 (måste man göra via WEBen och inte via Vera'n - dvs jag har inte hittat något annat sätt att få in programvaran), avinstallerat Vera Alerts som jag aldrig fått att fungera exakt som jag vill ändå.

Tolkar det som att detta gäller alla Plugins av PLEG/PLTS efter verson 4.5

http://forum.micasaverde.com/index.php/topic,17624.0.html
 
  • Gilla
p_k
  • Laddar…
Absolut, återkommer med testresulat. :)

Funderade på en magnetbrytare men hade inget bra ställe att fästa den på väggen (dörrkonstruktion i vägen) så fick bli en sådan här. Något billigare också...
 
Hoffan skrev:
Tolkar det som att detta gäller alla Plugins av PLEG/PLTS efter verson 4.5

[länk]
Japp, ingen idé att nergradera känns det som. Paypal för att betala och livstidslicens.

Behöver bara en licens än så länge så kan ju vara schysst att supporta.
 
Redigerat:
Turn on License for PLEG Plugins.
There is a Register Tab in your PLEG/PLTS device. You can register from any device.
Licenses are paid via PayPal from a Registration website accessible from the Register tab.

Starting April 1 the PLEG/PLTS devices will be licensed. The license is required for any Plugin greater than Version 4.5
Existing users will have approximately 1 month to register.
Nej det där gillar jag inte - det där är negativ avtalsbindning - det är inte tillåtet enligt svensk lag:
https://lagen.nu/begrepp/Negativ_avtalsbindning
 
Nu beställde jag en Fibaro HC2 istället - detta vart droppen på något sätt. Hade RTS (skaparen till PLEG med mera) valt en, ja låt oss kalla det en öppnare licensemodel där befintliga inte drabbas, eller donationsvariant utan motkrav hade jag med enkelhet gett honom 100 usd - nu får han noll.
 
Bamsefar skrev:
Nej det där gillar jag inte - det där är negativ avtalsbindning - det är inte tillåtet enligt svensk lag:
[länk]
För det första så är det nog ingen som kommer att få ett inbetalningskort i brevlådan utan deras plugin kommer väl bara att sluta fungera? Därmed så är det ju ingen negativ avtalsbindning.
För det andra så är det ju inte ens säkert att skaparen av PLEG bor i Sverige och då är ju svenska lagar inte värda vatten ens.

Tough luck. Typ...

Edit:
Jag fick själv hem en Vera Lite med posten i förrgår så jag är ju också lite besviken...
 
Ang det jag skrev tidigare om att PLEG v6 gjorde att Veran loopade, det verkar nu vara löst:

"I was able to duplicate the problem with infinite startup loop and submitted a fix.
Look for PLC version 6.2 (PLEG and PLTS are are 6.0)
The problem was with the Action Editor ... related to the changes for supporting LUA code."

Alltså gäller det att uppgradera PLC till v6.2 för att slippa tråkiga haverier!
 
Eller kasta ut Vera med PLEG direkt i papperskorgen där den hör hemma :banghead:
 
Men det handlar väl bara om $5 för en licens så det ska man nog överleva. :) Kanske att man behöver komprimera till lite färre instanser ifall man har många.
 
Helgen uppbokad :)
ImageUploadedByTapatalk1393591421.519267.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Henke-el och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.