Akahigi
EC-fläktaryrning via digital potentiometer på Arduino?
 
  • Gilla
jan_banan
  • Laddar…
Freddan101 skrev:
Hur upplever du att Philion funkar? Rapporterar den alla värden som den ska?
Tycker den är kanon. Nu är ju jag nybörjare och har inte så mycket att jämföra med:p
Rapporterar ljus och temperatur men motion och door som ett och samma.
Ska ju lösas i kommande uppdatering sägs det...
 
  • Gilla
Freddan101
  • Laddar…
Snablis skrev:
Det fanns inget larm när vi flyttade in i huset för snart två år sen, så tanken är att "Vera Lite´n" ska göra det jobbet.Sirenen ligger i lådan (vill inte mecka med det/test, när fam e hemma.) I nuläget skickas endast mail/sms, om larmet går. (Tanken är även att ytterbelysningen ska blinka och strålkastare starta i trådgården.) Kör nu tre Fibaro dörrsensorer där alla har tempsensor (på kabel) på sig och en Everspring rörelsesensor i V-rum, för larmfunktionen. (Fråga till "nån som vet" är ifall tempvärdet kan justeras?! Utetempen ligger alltid en/två grader över den traditionella mätaren på fönstret.) I mitt fall har jag källaren/garaget kvar att larma (och landstället) så att välja dörr-sensorer beroende på funktioner och funktionalitet känns viktigt.

Är nog inte ensam om att ha ett väldigt motstånd från "den bättre hälften", vars uppfattning är att detta är "dina leksaker". DET för mig är större utmaning, än att få det hela att fungera. Det är ju FRAMTIDEN! Ung som när man kunde köpa moderkort, CPU och minne som "bulk" på Skribofont och bygga. Hoppas prisutveckling och noggranhet ökar i samma takt på dessa "byggstenar"
/Jocke
Haha underbart!
Har än så länge "min bättre hälft" med mig. Får se hur länge det varar.:)
Hur fick du sms funktionen att fungera. Ska ju validera och trycker resens code hela tiden men får inget tillbaka.
 
jocke4u skrev:
Tänkte lite på detta och dscServer tillför inte så mycket om man inte har UPS på nätverket (switchar, router,..). När andan faller på så är det bättre att kolla på en direkt-kopplad telefon till larmet, ev med Arduino mellan
Jag har inte fått mitt larm ännu, så jag vet ännu inte vilken väg det tar. Men å andra sidan att köpa ett backupbatteri till larmet å 300:-, eller en ups för 1000:- kan kännas som det kvittar. Har ju lagt mer på både larm och på z-wave.

... och just nu står Veran bara här och snurrar "loading data" och inget fungerar. Får nog bli en reboot.
 
Sådär ja nu har jag äntligen fått sms funktionen att fungera i min Vera Lite. Dock är det förinställt en limit om max 2 och går inte att ändra.... Är det 2 per dag? Kan man bli debiterad på något sätt för detta? Hur gör ni andra med sms notifikation?
 
  • Gilla
Snablis
  • Laddar…
Bamsefar skrev:
Det kan ju vara bra att minnas att 221 kan kopplas så att den hanterar samma last som 211 - dvs 2*1,5kW kan bli 1*3kW - men det motsatta går såklart inte. Så det är bara att rocka på 221or, hårt och envist.

Det sagt, jag använder faktiskt ett antal 211or (1*3kW) där jag låter S2 vara del av simuleringen av manuellt tänt ljus. Dvs jag använder den switchen, som alltså inte styr något, som virtuell knapp för att särskilja när lampor går på automagiskt eller när de är manuellt tända (jag har det som så att automatiskt tänt = 3 minuter, manuellt tänt = 1 timme - innan lampan släcks automagiskt alltså).
Hur gör du det där? Så att den förstår skillnaden mellan manuellt och automatiskt tänt ljus???
 
Nån som kör med en Foscam FI8918W mot sin HC2 ? Får det inte att lira. Kameran funkar mot datorn men får ingen bild i HC2.
 
jolerius skrev [bild]
Bamsefar skrev [bild]



Det sagt, jag använder faktiskt ett antal 211or (1*3kW) där jag låter S2 vara del av simuleringen av manuellt tänt ljus. Dvs jag använder den switchen, som alltså inte styr något, som virtuell knapp för att särskilja när lampor går på automagiskt eller när de är manuellt tända (jag har det som så att automatiskt tänt = 3 minuter, manuellt tänt = 1 timme - innan lampan släcks automagiskt alltså).



Hur gör du det där? Så att den förstår skillnaden mellan manuellt och automatiskt tänt ljus???
Utgångsläge: Du har en Fibaro 211 (1*3kW) och en väggbrytare med EN (fjädrande) brytare kopplad till S1. Sedan finns t.ex. en rörelsesensor för den automagiska tändningen.

Om/scener:
- Knappen trycks in så är det en manuell tändning, och då tänds lampan genom att brytaren är kopplad till just S1. Detta kräver ingen scen/PLEG.
- Knappen trycks in igen så släcks allt - precis som vanligt. Detta kräver ingen scen/PLEG.
- Om det är släckt och rörelse sensorn triggas, så tänds S1 och sedan även S2. S2 är "flagga" för automagisk tändning.
- Efter 3 minuter så släcks ljuset om S1 är tänd OCH S2 är "tänd".
- Efter en timme så släcks ljuset om enbart S1 är tänd.

De tre sista kräver lite PLEG kodande.
 
Hur får du in variabeln för s2 i pleg då??
 
anden1978 skrev:
Tycker den är kanon. Nu är ju jag nybörjare och har inte så mycket att jämföra med:p
Rapporterar ljus och temperatur men motion och door som ett och samma.
Ska ju lösas i kommande uppdatering sägs det...
Då får det nog bli några sådana vid nästa beställning. Ska ta mig an inköp av larm först så får jag se var det saknas sensorer sen.
 
Jag var också inne på att några enkla sensorer (motion och tripp) till z-wave skulle fungera tillräckligt som ett enkelt larm. Men då flera påpekat hur instabilt ett z-wavenät är jämfört med ett riktigt larm (dedikerat), så är det bättre att istället använda sensorerna till triggning i Veran istället. Vera är inget larm, det är hemautomation - och jag håller med dem idag.
 
Snablis
jocke4u skrev:
@Snablis

Larm via z-wave
Har du UPS på Vera'n för att inte göra den verkningslös vid strömlöst?

Frugan-problemet
Fokusera på att bygga funktioner som hon inte kan vara utan (WAF-effekten) så kommer åsikten förhoppningsvis ändras och du får utökad budget och handlingsfrihet :) :D
UPS är en byggsten som inte beställts än, men den ska skydda både Veran och N54L-servern från HP.. Blir nog ett PoE-injektorkit också på den för att även kameran ska fungera om de "klipper" strömmen och tar sig in.

Ang Fruganproblemet så har jag just gjort en beställning som jag helt får stå för själv. Ja, vi har varsin liten lika pott att roa oss för när all inkomst hällts in i det gemensamma "svarta hålet". Dock kommer jag nog stänga av funktionerna via manuella knapparna för dimmers och brytare och endast styra "mina" enheter via telefonen i början. Vilket medför att dimmad mysbelysning i vardagsrummet finns bara när jag är med, iom att dimningen är MIN! Töntigt? Kanske... Roligt? Ja.
 
  • Gilla
matsv
  • Laddar…
KumlaEkeby skrev:
Nån som kör med en Foscam FI8918W mot sin HC2 ? Får det inte att lira. Kameran funkar mot datorn men får ingen bild i HC2.
Nu har jag ingen HC2 (heller ingen FI8918W), men till Vera fick jag ändra URL till:
/cgi-bin/CGIProxy.fcgi?cmd=snapPicture2&usr=UserId&pwd=Password

Det kan ju vara värt ett försök, då Foscam ändrat anrop från de gamla kamerorna jämfört med de nya HD-diton.
Åndra UserId och Password, original är de båda "admin"
Läggs ip-adressen till innan, så glöm inte ev portnummer, ex färdig url:
192.168.0.10:8001/cgi-bin/CGIProxy.fcgi?cmd=snapPicture2&usr=admin&pwd=admin
 
Qunaki skrev:
Nu har jag ingen HC2 (heller ingen FI8918W), men till Vera fick jag ändra URL till:
/cgi-bin/CGIProxy.fcgi?cmd=snapPicture2&usr=UserId&pwd=Password

Det kan ju vara värt ett försök, då Foscam ändrat anrop från de gamla kamerorna jämfört med de nya HD-diton.
Åndra UserId och Password, original är de båda "admin"
Läggs ip-adressen till innan, så glöm inte ev portnummer, ex färdig url:
192.168.0.10:8001/cgi-bin/CGIProxy.fcgi?cmd=snapPicture2&usr=admin&pwd=admin
Ok ska testa imorrn men jag men det där är väl för jpg stream? Jag är ute efter mjpg.
Skumma är att jag nu har jag fått till det så jag ser jpg stream med 1fps som thumnail typ i huvudmenyn men får faen inte mjpg att funka alls det står bara no video.
Kör med dessa 2 rader.
snapshot.cgi?user=admin&pwd=1 för JPG. Denna verkar funka.
videostream.cgi?user=admin&pwd=1 för MJPG. Denna gör det inte.
 
jolerius skrev:
Hur får du in variabeln för s2 i pleg då??
En bild säger mer än tusen ord, så här kommer två bilder:

Hall_del1.jpg

Hall_del2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Hoffan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.