16 369 läst · 78 svar
16k läst
78 svar
Ytterligare ett källarprojekt... villa från -34
Har börjat peta på väggarna i matkällaren. Bitvis faller färgen bort i flak medan den på andra ställen sitter väldigt bra - går knappt att repa bort den med kniv.
Misstänker att det är någon form av plastfärg som använts(?). Här och var skymtar en blå ton fram mellan den vita färgen och betonghålstenarna; denna känns mer som en del av putsen och 'grusas' sönder.
Jag ska alltså putsa denna vägg. Hur ren måste betongen vara innan putsning? Känns ju obra att lämna flagnande färg så den ska så klart bort. Men därvid tänka där färgen sitter bra?
Vilket puts rekommenderas? Kan nog räkna med att ett skikt på ca 10mm räcker för att hantera ojämnheterna som finns...
//Anders
Misstänker att det är någon form av plastfärg som använts(?). Här och var skymtar en blå ton fram mellan den vita färgen och betonghålstenarna; denna känns mer som en del av putsen och 'grusas' sönder.
Jag ska alltså putsa denna vägg. Hur ren måste betongen vara innan putsning? Känns ju obra att lämna flagnande färg så den ska så klart bort. Men därvid tänka där färgen sitter bra?
Vilket puts rekommenderas? Kan nog räkna med att ett skikt på ca 10mm räcker för att hantera ojämnheterna som finns...
//Anders
Där färgen faller loss i sjok upplever jag att det finns utfällningar bakom. Kalk? Se nedan videoklipp! Ofta är detta i fogarna mellan betonghålstenarna men kan även vara mitt på en sten.A aekeberg skrev:Har börjat peta på väggarna i matkällaren. Bitvis faller färgen bort i flak medan den på andra ställen sitter väldigt bra - går knappt att repa bort den med kniv.
//Anders
[video]
På andra partier sitter färgen superbra. Hur ska man tänka här egentligen? Måste färgen bort eller kan man putsa utanpå den?
Helst slipa men för många har det funkar kakla direkt påA aekeberg skrev:Där färgen faller loss i sjok upplever jag att det finns utfällningar bakom. Kalk? Se nedan videoklipp! Ofta är detta i fogarna mellan betonghålstenarna men kan även vara mitt på en sten.
[video]
På andra partier sitter färgen superbra. Hur ska man tänka här egentligen? Måste färgen bort eller kan man putsa utanpå den?
[video]
Här går det långsamt framåt... Har sedan senast fått element- och fjärrvärmematning omlagda så att de ska gå att 'boxa in' mot tak/vägg på ett bra sätt.
Nästa sak att ta tag i är anslutning av fläkt till dräneringsslangen som lagts ned i botten på det nya golvet. Har läst fram och tillbaka i olika trådar här men står osäker inför det praktiska genomförandet.
Slangen (diameter 60mm ca) ligger i en slinga och jag uppskattar längden till ca 40m.
- Kopplar man bägge ändar till en fläkt eller pluggar man ena och suger bara i andra? Känner mig verkligen som ett spån här...
- Vilken fläkt kan vara lämplig med dessa förutsättningar?
Inser att det är optimalt med fläkten på utsidan men då det inte passar med fläkt där urblåst kommer mynna (entrétrapp, uteplats etc) kommer den då placeras invändigt.. Dock är det ett biutrymme (matkällare) så estetiken är sekundär.
Någon som har expertis att bidra med här?
@MathiasS
@myrstack
@GK100
Nästa sak att ta tag i är anslutning av fläkt till dräneringsslangen som lagts ned i botten på det nya golvet. Har läst fram och tillbaka i olika trådar här men står osäker inför det praktiska genomförandet.
Slangen (diameter 60mm ca) ligger i en slinga och jag uppskattar längden till ca 40m.
- Kopplar man bägge ändar till en fläkt eller pluggar man ena och suger bara i andra? Känner mig verkligen som ett spån här...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
- Vilken fläkt kan vara lämplig med dessa förutsättningar?
Inser att det är optimalt med fläkten på utsidan men då det inte passar med fläkt där urblåst kommer mynna (entrétrapp, uteplats etc) kommer den då placeras invändigt.. Dock är det ett biutrymme (matkällare) så estetiken är sekundär.
Någon som har expertis att bidra med här?
@MathiasS
@myrstack
@GK100
Redigerat:
Liknande trådar
-
Skurvgolv på ny obehandlad golv i villa från -67
Byggnadsvård -
Vad kostar det ca att göra dränering runt villa?
Grund & Markarbeten -
Köpa Smålandsvilla byggd 2013
Hustillverkare -
Varför larmar Pumptek villa P06 avloppspump?
Vatten & Avlopp -
Uthyrning av villa (skatt på 1:1 kostnader)
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m.