W
harry73 harry73 skrev:
Jag ser en attitydproblem hos TS. Världen delas in i hantverkare och ickehantverkare. Gör en ickehantverkare något själv, stjäl han hantverkarjobb. Och ger en hantverkare en ickehantverkare råd, då är det samma sak.

Världen är mindre svart-vitt
Nja, håller inte riktigt med.

Att hantverkare kan ge råd utan att ta betalt för det är väl inget konstigt. Egentligen inte heller att svara på forum. Men att som krilleman sitta och svara i tusentals inlägg mer eller mindre detaljerat om hur man utför diverse jobb är väl en annan sak? Därav uppstod min undran.

Hade krilleman haft pröjs av forumet så hade det varit en annan sak.

Det finns ingen anledning att hålla inne information. Det mesta går att hitta även om man inte får svar på sin fråga på just det här forumet. Klarar man av att följa instruktioner och göra t.ex. en VVS installation så hade man nog klarat det även utan instruktioner men det hade tagit längre tid och kanske blivit en lite mer oortodox lösning :)
Så tycker man det är kul att hjälpa folk även på fritiden utan att få betalt för det så behöver man säkerligen inte oroa sig för att man tar någons jobb.

• Gilla
Random och 5 till
  • Laddar…
W WarHawk skrev:
Det är helt sant att jag haft hjälp av forumet och det tycker jag som privatperson är bra. Förespråkar inte att man lägger ner forumet om det var det du trodde.
Varför anlitade du inte en elektriker, som lever på att göra det du gjorde själv?

Svaret på den frågan är en av många anledningar till att folk gör saker själva, och i och med det är det naturligt att fråga andra om råd.

Lyckligtvis har vi användare här, exempelvis Krilleman, Bo, osv osv, som hjälper till så gott dom kan. Har väldigt svårt att se ditt beteende som positivt på något sätt (absolut inget illa menat!)

• Gilla
nissenhj och 4 till
  • Laddar…
Även hantverkarna utvecklas ju med hjälp av information från andra. Säkert både via det här forumet och andra samt genom kollegor i verkliga livet. Se på t.ex. programmerare. Det yrket hade bara varit en liten del av vad det var idag om inte de flesta delat med sig.

• Gilla
linneac och 5 till
  • Laddar…
W
C CM1234 skrev:
Varför anlitade du inte en elektriker, som lever på att göra det du gjorde själv?

Svaret på den frågan är en av många anledningar till att folk gör saker själva, och i och med det är det naturligt att fråga andra om råd.

Lyckligtvis har vi användare här, exempelvis Krilleman, Bo, osv osv, som hjälper till så gott dom kan. Har väldigt svårt att se ditt beteende som positivt på något sätt (absolut inget illa menat!)
Måste förtydliga lite ytterligare ser jag.

Som privatperson så tycker jag att det är bra. Min fråga var ställd till hantverkarna och hur DOM ser på att gratisjobba och ta jobb från andra i branschen.

W
D dennis_f skrev:
Även hantverkarna utvecklas ju med hjälp av information från andra. Säkert både via det här forumet och andra samt genom kollegor i verkliga livet. Se på t.ex. programmerare. Det yrket hade bara varit en liten del av vad det var idag om inte de flesta delat med sig.
Så är det helt säkert.

Dom som ställer frågor här är nog till 90% sånna som kommer att göra jobbet själv oavsett om dom får hjälp här eller inte...

Då tycker jag det är bättre att komma med råd och hjälp så att det blir så bra som möjligt, tror inte att det tar speciellt många jobb från hantverkare, antingen anser man sig kunna göra det själv eller inte

• Gilla
JohanLun och 9 till
  • Laddar…
W
nino nino skrev:
Dom som ställer frågor här är nog till 90% sånna som kommer att göra jobbet själv oavsett om dom får hjälp här eller inte...

Då tycker jag det är bättre att komma med råd och hjälp så att det blir så bra som möjligt, tror inte att det tar speciellt många jobb från hantverkare, antingen anser man sig kunna göra det själv eller inte
Det kan säkert stämma. Själv tillhör jag isf 10% som inte hade gjort det själv utan forumet. Men jag är kanske i minoritet då?

All info som skrivs på forumet finns ju redan där ute och är ingen hemlighet.

• Gilla
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
W
A atomlab skrev:
All info som skrivs på forumet finns ju redan där ute och är ingen hemlighet.
Det håller jag dock inte med om. I många trådar hade det varit omöjligt att gå vidare utan experthjälp.

Edit: Eller ja, informationen finns där, men den hade varit praktisk taget omöjlig att hitta utan experthjälp.

• Gilla
NoiseMaker och 1 till
  • Laddar…
Kan försäkra att inte en hantverkartimma har försvunnit pga att jag läser inlägg av yrkesmän. Dock har jag stor nytta av specialkunskapen hos t. ex Krilleman. De enda som möjligen förlorar en slant är tillverkarna av VVS-produkter, jag gör och köper i regel "rätt" grejor direkt numera (undantaget enstaka missar när det oövervinnerliga behovet av att testa egna idéer infinner sig).

Lagade en induktionshäll med detaljerad hjälp av en servicetekniker på ett elektronikforum.
Electrolux service indikerade ett pris mellan 3500:- till 6000:- kr för reparation.
Hade naturligtvis kasserat hällen om jag inte kunnat laga den med hjälp av expertinstruktioner och två kondensatorer för 50:- (för båda med frakt).

Redigerat:
  • Gilla
big mike och 9 till
  • Laddar…
A
Jag får erkänna, jag är en kontorsnisse.

Dock har jag inte tummen helt i mitten av handen (lite till höger ;)) och gillar att göra en del saker hemma.

För mig är detta forum, videoforum och internet en källa att få tips, fakta och hjälp på vägen. Vissa saker skulle jag gjort ändå, andra skulle jag aldrig ge mig på oavsett vilket.

Grejen är att min ekonomi styr mer än råden.

Med de goda råden ”vågar” jag göra saker som annars ALDRIG skulle bli gjort för min ekonomi skulle inte tillåta att jag lejde bort det.

Jag kan förstå att om man som egenföretagare inte får ihop lönen kan det kännas surt att se mängder med potentiella jobb försvinna här. Det kan också vara så att det finns för många som jobbar med samma sak inom en viss radie... Men gnäll på VVS firman som sålt delarna, de ger säkert också råd eller tillverkaren som har instruktioner om hur man monterar sin produkt.

Så jag kommer fortsätta söka råd och försöka hjälpa till för det gör inte mig något.

• Gilla
jocke31 och 8 till
  • Laddar…
A
W WarHawk skrev:

Som privatperson så tycker jag att det är bra. Min fråga var ställd till hantverkarna och hur DOM ser på att gratisjobba och ta jobb från andra i branschen.

Ska inte alla här vara privatpersoner? Om inte ska det väl tydligt framgå att man representerar ett företag??

• Gilla
nissenhj och 3 till
  • Laddar…
W
mathiash77 skrev:
Ska inte alla här vara privatpersoner? Om inte ska det väl tydligt framgå att man representerar ett företag??
Tror ändå du förstod vad jag menade så denna semantiska diskussion känns överflödig?

• Gilla
Stensson11
  • Laddar…
W WarHawk skrev:

Aha då förstår jag.

Men att privatpersoner, så som du själv, möjliggör det hela spelar då ingen roll?

Exempelvis spisen du hade problem med; hade du inte frågat på forumet så hade elektrikerna(?) som svarade dig inte jobbat gratis. Eller är jag helt fel ute?

Borde dom istället vägrat svara på dina frågor och skickat en ungefärlig offert och vilken tid/datum dom kan komma förbi?

• Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.