W
Startar då tråden och diskussionen. Hur tänker ni när ni hjälper privatpersoner med saker som yrkesmän i eran egen bransch hade kunnat göra på arbetstid? Det finns ju trots allt många som lever på servicejobb, och ibland är det utom rimligt tvivel att svar i trådar kostar någon ett jobb.

Vad är motivationen? Tycker inte alls det är fel att hjälpa med småsaker som slangar till duschkabiner och liknande . Det jag funderar över är större eller mer komplicerade projekt som annars hade gått till branschen.

Tycker det är bra folk prövar. Om man hjälper folk privat med tips o och råd och lånar ut grejer brukar man vara den första som tänker på när det skitit sig eller dom tagit sig vatten över huvudet. Brukar löna sig att vara service minded. Är inte rädd att förlora jobb och då bor jag på en liten ort med kritiskt lite att göra på vintern.

• Gilla
Kajalena och 17 till
  • Laddar…
Men jobbar inte åt en kompis. Min fritid är för dyr då är det bättre dom hyr mig vitt. Nått jag är tydlig med.

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
W
Z zsimpey skrev:
Tycker det är bra folk prövar. Om man hjälper folk privat med tips o och råd och lånar ut grejer brukar man vara den första som tänker på när det skitit sig eller dom tagit sig vatten över huvudet. Brukar löna sig att vara service minded. Är inte rädd att förlora jobb och då bor jag på en liten ort med kritiskt lite att göra på vintern.
Absolut en bra tanke.

Borde förtydliga att jag menar de som spenderar tid till att svara i trådar här på byggahus och hjälpa privatpersoner med jobb som någon i branschen hade kunnat tjäna pengar på. Alltså inte att hjälpa någon privat som man fysiskt möter

A
Är det inte så att många av dom som hjälps hade gjort det själva aven utan hjälpen på forumet? Även om resultatet av deras arbete troligen varit sämre.

Vissa vill göra själv, av ekonomiska skäl och/eller för att det är kul.

• Gilla
larshede och 11 till
  • Laddar…
Jag sätter en lunch på att TS är elektriker.

• Gilla
Jorn och 48 till
  • Laddar…
W
kodrod skrev:
Är det inte så att många av dom som hjälps hade gjort det själva ändå? Även om resultatet av deras arbete troligen varit sämre än utan hjälpen här.

Vissa vill göra själv, av ekonomiska skäl och/eller för att det är kul.
Det gäller säkert vissa. Men tror att väldigt många hade avstått utan experthjälp. Och de som hade gjort själva och fått ett dåligt resultat hade nog anlitat nästa gång. Eller så hade någon fått komma och fixa eländet i efterhand :)

W
Nyfniken Nyfniken skrev:
Jag sätter en lunch på att TS är elektriker.
Om du kollar mina gamla trådstarter så ser du att jag nog är så långt ifrån elektriker man kan komma :)

Krilleman
Då kommer ju onekligen frågan upp:

Var går då gränsen för dig @WarHawk ?

Som ett exempel jag tog upp i ett svar (som blev borttagna pga dina ordval) har ju svenskt trä en jättefin sida med bland annat byggbeskrivningar som dom bidrar med alldeles gratis.
https://www.svenskttra.se/anvand-tra/gor-det-sjalv/

Bidrar dom då med att ta jobb från byggarna?

Sen att du har något emot mig och mina inlägg, det ser jag endast som en komplimang! :beer:

• Gilla
lärjungen och 29 till
  • Laddar…
För att det finns så enormt mycket duktiga privatpersoner där ute som enbart behöver en knuff i rätt riktning för att fatta hur en sak skall göras. Tror inte det finns en enda hantverkare som suttit på lådan ens en timme pga det som detta forum ger.

• Gilla
larshede och 3 till
  • Laddar…
@WarHawk, hade inte du problem med din spishäll tidigare, där du själv bytte lite diverse el-relaterade prylar? Men du skriver att du inte är elektriker?

Varför anlitade du inte en elektriker som gjorde det åt dig?

Ber om ursäkt om jag har fel och/eller misstolkat något!

• Gilla
Wiggen och 2 till
  • Laddar…
W
Krilleman Krilleman skrev:
Då kommer ju onekligen frågan upp:

Var går då gränsen för dig @WarHawk ?

Som ett exempel jag tog upp i ett svar (som blev borttagna pga dina ordval) har ju svenskt trä en jättefin sida med bland annat byggbeskrivningar som dom bidrar med alldeles gratis.
[länk]

Bidrar dom då med att ta jobb från byggarna?

Sen att du har något emot mig och mina inlägg, det ser jag endast som en komplimang! :beer:
Alltså, svenskt trä vill ju sälja trä. Är det konstigt att de försöker få folk att köpa trä? Det är ju där de tjänar pengar. Ditt exempel motsäger enligt mig det du vill få fram.

Och ja, det kan väl absolut bidra med mindre jobb till byggarna.

Vad som onekligen bidrar med mindre jobb till rörmokare är många av dina inlägg.

Jag undrade hur du rättfärdigade ditt gratisjobbande här mot din egen bransch och det var väl en öm punkt för dig? Du har än inte svarat i alla fall, utöver att du själv tycker dig sitta säkert i båten?

Har inget emot dina inlägg. De är de mest informativa på forumet. Tycker väl bara att det ibland är ogenomtänkt att som yrkesman göra som du gör i vissa trådar.

harry73
Jag ser en attitydproblem hos TS. Världen delas in i hantverkare och ickehantverkare. Gör en ickehantverkare något själv, stjäl han hantverkarjobb. Och ger en hantverkare en ickehantverkare råd, då är det samma sak.

Världen är mindre svart-vitt

• Gilla
lärjungen och 20 till
  • Laddar…
W
C CM1234 skrev:
@WarHawk, hade inte du problem med din spishäll tidigare, där du själv bytte lite diverse el-relaterade prylar? Men du skriver att du inte är elektriker?

Varför anlitade du inte en elektriker som gjorde det åt dig?

Ber om ursäkt om jag har fel och/eller misstolkat något!
Det är helt sant att jag haft hjälp av forumet och det tycker jag som privatperson är bra. Förespråkar inte att man lägger ner forumet om det var det du trodde.

Tänk ett steg längre och låt inte snikenheten ta över. Hur skulle TS själv klara sig om alla tjänster skulle köpas in? Det finns ju yrkesgrupper för i stort sett allt i vardagen t.ex. städning, tvätt, fönsterputs, matlagning, varudistribution, tv- installation, PC- och Multimedia- support, skoputs, skräddare, trädgårdsarbete, målning, taxi för transport o.s.v. o.s.v. Varför anlitar du inte ( vilket jag förutsätter) alla dessa yrkesgrupper?

• Gilla
civilingenjören och 14 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.