Mikael_L
Evi skrev:
... Om bara ÄH sköter sig och bygger huset väl, så förstår jag att det är ett alternativ i tanken.
...
Älvsbyhus har ju gjort bort sig en del också..
Man får väl inte glömma att: "Ju större tillverkare, ju fler både nöjda och missnöjda kunder".
Jag tycker man kan läsa negativt om alla, utom de minsta aktörerna (de som inte har så många missnöjda kunder, även om dom procentuellt har lika stora problem).

Men som någon sa, det viktigaste är väl att kolla hur hustillverkaren sköter sig när det går åt he***te, det är väl där agnarna skiljes från vetet.

Mikael_L
Fiskarhedenvillan sparven med oinredd övervåning tycker jag känns rätt prisvärd.
Men ert egna jobb blir betydligt mer omfattande, då ni ikläder er samordningsansvar för en hel hög underentrepenörer.
Men för all del, vet ni om någon duktig och pålitlig byggare så blir nog fiskarhedenvillan eller floods trähus som byggsats ett ganska bra och prisvärt hus i slutänden. Ni får även enorm frihet över vilka byggmoment ni tar på er själva.

nybyggd skrev:
skönt med folk som inte fattar ett skit av vad man menar.
det jag menar är att alla som skall bygga ett hus har väl en vision om vad man vill ha??antingen en plan eller tvåplan,lyxigt eller standard???detta är väl basic.
när man vet att det är t,e,x enplan med normal standard man söker då kan det va läge söka alternativ.
och självklart ska man få massa tips och råd här,och det var inte det jag undrade över.
nybyggd: Ditt första inlägg där du frågar trådskaparen om han inte har några egna drömmar är mycket negativt laddad. Du måste tänka ett par gånger innan du skickar dina inlägg. Om du omedvetet är otrevlig är det olyckligt, om du är medvetet otrevlig är det sorgligt.

För att återgå till tråden:

Jag tycker att du, trådskaparen, ska kika på fler alternativ än Älvsbyhus. Bara för att få en överblick. Det finns flera hus som erbjuder det ni söker. T ex Smålandsvillan, som vi har byggt med och är nöjda. LB-hus verkar också populärt. För lite inspiration kan du kika på t ex vår husblogg http://nybro.thegreenswede.com

Ett tips: Se till att ta reda på vilka extrautgifter som kommer att dyka upp. T ex Altanbygge, elanslutning, bredband, telefon... Vår slutnota ligger runt 3.0mkr men kalkylen visade mindre. Det är helt naturligt för det tillkommer alltid extrautgifter. ;)

Lycka till!

Redigerat:
Hej igen,
Vi skall själva bygga med LB-hus.När vi kollade upp deras modeller fick vi väldigt bra pris på Classic 185, som kan byggas med oinredd övervåning. Då har ni ett hus av riktigt god kvalitet. 3-4 sovrum på nedervåning.

Av de andra alt. som nämndes här tycker jag alltså Björklidenhus eller Smålandsvillan är bättre än ÄH.

Mikael_L skrev:
Fiskarhedenvillan sparven med oinredd övervåning tycker jag känns rätt prisvärd.
Måste väl vara den billigaste byggsatsen på marknaden för ett hus i den storleken, eller? Gör man lite jobb själv så borde man kunna komma väldigt billigt undan.

Mikael_L
Micke2 skrev:
Måste väl vara den billigaste byggsatsen på marknaden för ett hus i den storleken, eller? Gör man lite jobb själv så borde man kunna komma väldigt billigt undan.
Ja lite beroende på vad man mäktar med själv.

Till priset tillkommer i huvudsak grunden, värme och ventilation, ytskikt (även kakel/klinker), badrumsinredning och utv målning.
Så det rullar nog iväg rätt många sköna tusenlappar. :surprised:
Sen vet jag inte hur många snickartimmar det är, men en 500-1000, grovt gissat.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.