4 779 läst · 29 svar
5k läst
29 svar
Ygeman om elbristen: Vi satsar extra mycket på södra Sverige
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 151 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 151 inlägg
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 874 inlägg
Man måste reglera elmarknaden för att stävja fluktuerande elpriser. Då måste även mer planerbar energi tillföras. Som det är nu så vill företag inte sadla om till el för de vill inte investera i något som inte ger stabila kostnadsprognoser. När ett pappersmassabruk tänker sadla om till biogas så att man misslyckats kapitalt med sitt klimattänk.
Priset i respektive elområde styrs av tillgång och efterfrågan, inte bara vattenkraften utan även de flesta vindkraftparker ligger idagsläget i zon 3 och 4. Klart att det är orättvist att el ska vara billigare där den produceras, märkligt nog är det inte orättvist att vinsterna vare sig från dessa verk eller gruvor eller skogar och bruk inte stannar kvar där de produceras utan de är grunden för storstadsregionerna välstånd. Bilden är fattiga kommuner i glesbygden som lever på bidrag från rika kommuner. Men varken i Danderyd, Djursholm och Vellinge finns det några bruk eller naturtillgångar. Så vem är det egentligen som lever på bidrag? Elbristen i söder handlar inte bara om elpolitik utan är en effekt av att delar av Sverige i decenier har behandlas som de var kolonier i tredjevärden.
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 874 inlägg
Jag frågade för att få en motivering av den som uttalade sig. Att det inte kommer att ske är en helt annan femma. Det hade fört med sig vansinniga prisökningar på precis allt, och en hel drös andra problem. Jag hade velat att den som uttryckte den önskan hade vågat försvara sin önskan, men den kanske insåg idiotin i sitt uttalande. Man kan ju hoppas...K Nils Andersson1 skrev:
Vi Kommer få vansinniga prisökningar på allt. Det är redan på gång. Fräst är det dyrare saker som redan börjat öka. Det som är billigt är fortfarande kvar. Orsaken är att staten trycker en massa nya pengar och nya pengar kommer först till de som redan har mycket pengar , så lyxbåtar och lyxhus stiger bra nu.Cancerman_777 skrev:
Medlem
· Blekinge
· 10 612 inlägg
Du har ingen aning vad hyperinflation är. Läs på ekonomi samt historia.S SueCia skrev:
Medlem
· Blekinge
· 10 612 inlägg
Har du hittat dina ekonomikunskaper på loppis? Vad heter den teorin?K Nils Andersson1 skrev:Vi Kommer få vansinniga prisökningar på allt. Det är redan på gång. Fräst är det dyrare saker som redan börjat öka. Det som är billigt är fortfarande kvar. Orsaken är att staten trycker en massa nya pengar och nya pengar kommer först till de som redan har mycket pengar , så lyxbåtar och lyxhus stiger bra nu.
Att elpriset varierar beror bla. på att det inte alltid blåser lagom mycket där vindsnurrorna står (surprise MP).Silver78 skrev:Man måste reglera elmarknaden för att stävja fluktuerande elpriser. Då måste även mer planerbar energi tillföras. Som det är nu så vill företag inte sadla om till el för de vill inte investera i något som inte ger stabila kostnadsprognoser. När ett pappersmassabruk tänker sadla om till biogas så att man misslyckats kapitalt med sitt klimattänk.
Att sedan ha sitt elnät ihopkopplat med andra stora länder som har samma idiotiska idé gör ju inte saken bättre.
Ovanpå detta tror vissa på jordens undergång om vi inte genast slutar generera CO2.
priset som tas ut av svenska kunder i söder är beroende på pris på el i norra europa - vi är europas största exportör av elkraft. vi har ingen elbrist.... jag rekommenderar ett besök på svenska kraftnäts hemsida, speciellt deras uppdrag som de fått av regeringen.K Karl Olssvan skrev:
Liknande trådar
-
Vilket kryp kan detta komma ifrån?
Övrigt husrelaterat -
Ta död på pilträd som slår nya skott
Trädgård allmänt -
Vad ska jag använda för material när jag lagar trappsteg utomhus.
Byggmaterial & Byggteknik -
Husqvarna automover 308
Robotgräsklippare -
Hur kan jag mäta högfrekvent ljud utomhus?
Altan & Uteplats