Måste bara starta en till bastubyggartråd för att få bu eller bä på min konstruktion.

Källarutrymme på 5 kvadrat. Leca runt om. Betongplatta.

GOLV
Klinker direkt på plattan

YTTERVÄGG
2 cm luftspalt, nät/ståltråd, stålreglar med isolering, bastufolie, 2 cm luftspalt, liggande panel.
Stålreglar i tak och golv vilket innebär att det inte blir någon öppen första luftspalt (den andra luftspalten blir öppen i golv (hur gör man vid taket?)

INNERVÄGG/TAK
samma konstruktion fast utan initial luftspalt, dvs stålreglar går direkt mot vägg.

Tänkte bara om någon ser nåt katastrofalt fel i min planering så är ni välkomna att skrika åt mig!

Hälsningar

Johan
 
"Stålreglar i tak och golv vilket innebär att det inte blir någon öppen första luftspalt (den andra luftspalten blir öppen i golv (hur gör man vid taket?)"
Denna förstod jag ingenting av..... Du skrev ju at du ska ha klinker direkt på betong i golvet. Här skriver du om stålreglar i golv.....
Mvh
Sakke
 
Stålreglad vägg istället för träreglad vägg... Den kommer stå på betonggolvet och sträcka sig ända till taket. Typ http://www.byggmax.se/virke/stalreglar/stalskena-p20814

Dvs en helt vanlig vägg fast med stålreglar för att undvika organiska material mot golvet.

Det jag ville poängtera var att bygger man så som jag tänkt så blir luftspalten mot ytterväggen sluten bakom den väggen. Det blir sen en luftspalt till fast på "insidan" av bastun direkt bakom bastupanelen.

Hälsningar Johan
 
Luftspalten på insidan är för att hålla panelet friskt, den har ingen annan funktion.
Jag skulle ha fäst stålreglarna mot yttervägg med distansklossar/plastkil , så att man får luftning av spalten längs väggarna.
Annars ser det ju ut som at bastun blir bygd på ett säkert sätt.
Fördel också om man bygger väggen så att man får 10-15cm sockel i klinker. Folie avslutas då på sockel, tejpas/limmas och övergången penslas över med membran (antar att du ska ha membran under klinker på golv?)
Mvh
Sakke
 
  • Gilla
JohanKson
  • Laddar…
Du menar att man lämnar en öppning under hela väggen, dvs att jag ställer stålskenan på distanser?
Behövs membran nedåt på ett betonggolv? Är det inte bättre att låta det andas?

Hälsningar

Johan
 
S
JohanKson skrev:
Stålreglad vägg istället för träreglad vägg... Den kommer stå på betonggolvet och sträcka sig ända till taket. Typ [länk]

Dvs en helt vanlig vägg fast med stålreglar för att undvika organiska material mot golvet.

Det jag ville poängtera var att bygger man så som jag tänkt så blir luftspalten mot ytterväggen sluten bakom den väggen. Det blir sen en luftspalt till fast på "insidan" av bastun direkt bakom bastupanelen.

Hälsningar Johan
stålskenan måste skydda med syllisolering. annars börjar den rosta
 
  • Gilla
JohanKson
  • Laddar…
Tylö rekommenderar inte luftspalt bakom bastupanelen eller ens bastufolie? Nån som har en kommentar på det? Visst är det en bra ide med luftspalt bakom panelen, eller?
 
S
JohanKson skrev:
Tylö rekommenderar inte luftspalt bakom bastupanelen eller ens bastufolie? Nån som har en kommentar på det? Visst är det en bra ide med luftspalt bakom panelen, eller?
alltid bra med luftspalt bakom panel. jag kör helst med bastupapp(alufolie på en sida)
 
Tycker det låter bra.
I vår bastu i källaren har vi låtit samma klinkers som finns på utsidan vandra in i bastun och dörren har en glipa på 10-15 mm undertill så det blir ett helt golv. Och vi har inte något fuktmembran under klinkersen mera än i duschen på utsidan och runt golvbrunnen, orsaken till det är att golvet utanför är från -60 och inte fuktsäkrat i konstruktionen.
Har ingen bastufolie utan masonit och sedan luftspalt på ca 20mm som skapas med spikläkt för panelen.
 
Tylö har bara tagit hänsyn til at basturum byggs rum-i-rum och i et existerande varm rum/badrum. Källarkonstruktioner, integrerade lösningar är inte med. Det är aldrig fel att ha folie, bara den är tät. Och har man folie, så är luftspalt bra att ha så att panelen torkar och at det inte blir ev. Fukt stående mellan foli och panel.

Nei, jag menade distanser mellan vägg och stålreglar så att reglar och syll står fritt från vägg, och då luftas denna glipa ut i ändarna av väggen, eller kommer du att ha ngt som blockerar för detta runt bastu?
 
JohanKson skrev:
Du menar att man lämnar en öppning under hela väggen, dvs att jag ställer stålskenan på distanser?
Behövs membran nedåt på ett betonggolv? Är det inte bättre att låta det andas?

Hälsningar

Johan
âr säkert inte nödvändig. Dock om man ska ha klinkade socklar så måste underlaget för de antingen a) tåla vatten - betongbaserad byggskiva , eler b) behandles med membran.

bastun måste ju tvättas ibland (blir svett och hudrester som börjar lukta nede på golvet) och detta blir mycket lättare om panel inte går helt ned i golvet.

MVH
Sakke
 
  • Gilla
JohanKson
  • Laddar…
Trä eller stålreglar, kommer det ha nån större betydelse? Stål är bökigare att hålla på med vid infästningen av distanser mm kan jag tänka?
 
S
JohanKson skrev:
Trä eller stålreglar, kommer det ha nån större betydelse? Stål är bökigare att hålla på med vid infästningen av distanser mm kan jag tänka?
träregler är lättare att få fäste i.
man kan ha stål som botten och toppreglar istället
 
JohanKson skrev:
Måste bara starta en till bastubyggartråd för att få bu eller bä på min konstruktion.

Källarutrymme på 5 kvadrat. Leca runt om. Betongplatta.

GOLV
Klinker direkt på plattan

YTTERVÄGG
2 cm luftspalt, nät/ståltråd, stålreglar med isolering, bastufolie, 2 cm luftspalt, liggande panel.
Stålreglar i tak och golv vilket innebär att det inte blir någon öppen första luftspalt (den andra luftspalten blir öppen i golv (hur gör man vid taket?)

INNERVÄGG/TAK
samma konstruktion fast utan initial luftspalt, dvs stålreglar går direkt mot vägg.
Härligt Johan! Du ställer just de frågor som jag söker svar på.
Jag har försökt läsa på för att inte skapa problem med fukt/kondens men blir förvirrad av de olika "falangerna" som bestämt hävdar att den ena lösningen är rätt och den andra fel - och vise versa.

Har i stort sett identiska förutsättningar och planer på lösning som du, med undantaget att jag planerar använda träreglar istället för stål. Plastkilar som distanser mot lecaväggar och syllpapp i botten mot sulan (som sticker ut ca 12 cm från ytterväggar). Skall ta upp några lufthål mot angränsande rum för att släppa ut/skapa cirkulation i spalten yttervägg/isolering.
 
Lekmannaillustration
vagg.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.