Nice, jag funderade på att behålla stålreglar i golv med papp under och köra resten i trä för enklare infästning av panel. Även som du ta upp ventilationshål i golv och tak till luftspalt mot yttervägg. Däremot kan jag inte öppna/se din fil i inlägg #15.
 
JohanKson skrev:
Däremot kan jag inte öppna/se din fil i inlägg #15.
Testar igen:
vagg.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Poängterar igen att detta är hur jag planerar lösa det - inget facit.
 
Ok, jag tänkte in ha luftspalt ovanför isoleringen mot innertak. Det borde vara torrt där. Annars så är det precis så jag tänkt mig också. Mot innervägg borde det också bli luftspalt iofs? Hur tänker du där?
 
Jag kan tänka mig att luftspalt är viktigt även i tak - om inte viktigare då det kommer vara varmast där.
Mitt bastutak är att betrakta som yttervägg då utrymmet jag bygger bastun i är en altan och således kall.

Jag kommer ha luftspalt även mot innervägg för att skapa flöde runt hela bastun.
 
Varför ska du tilläggsisolera ytterväggen?
Hur länge är bastun på? Vad gör det om du värmer upp stenväggen lite, det är ju bara bra om den också blir lite varm så hjälper den till att torka upp efteråt och så slipper du risken att stänga in fukt utifrån. Det lär ju inte vara mycket värme som går hela vägen ut i alla fall.

Jag har kört med läkt och panel direkt på stenväggen och det funkar jättebra. Tror inte det skulle gå mycket snabbare att värma upp bastun men tilläggsisolering.

Det blir mindre och enklare konstruktion också.
 
I mitt fall handlar det om bristande erfarenhet av bastubygge - och därmed en hel del informationssökning via mer eller mindre tillförlitliga källor. Med få undantag (iaf- där jag läst) rekommenderas isolering av olika tjocklek i kombination med luftspalt. Största meningsskiljaktigheterna verkar röra bastufolie/board alternativt ingenting.

Jag är dock inte främmande att ändra planen....
En sak som isoleringen hjälper till med är iaf SNABBARE uppvärmning, vilket är en relativt viktig faktor för mig.
 
Henrik Nordgren skrev:
En sak som isoleringen hjälper till med är iaf SNABBARE uppvärmning, vilket är en relativt viktig faktor för mig.
Skulle nog vilja påstå att isolering eller inte mot en yttervägg inte har så stor betydelse när det gäller att få bastutemp snabbare, utan där är storlek på aggregat viktigast. Sedan kan isolering "kanske" bidra till att minska energibehovet under hela bastubadet, men det är endast marginellt det blir inte många kronor.
 
Glöm inte märka upp vart du har reglar å skruva lavarna i...

Jag har byggt som du. Funkar bra.
Har just slagit på faktiskt.... :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.