4 879 läst · 25 svar
5k läst
25 svar
Yale Linus L2 eller annat smart lås?
Om man får fråga ändå, känner du till ett enda fall där någon haft inbrott på grund av detta? Ska man resonera på det sättet får man fortsätta köra Volvo 240 också. Eller 242 om man är Patrik Sjöberg...H HasseHiss skrev:Linus 2 eller vad nu låsen heter spelar väl ingen roll???
Hela poängen är ju att ALLT som ligger uppkopplat i "målnet" är en måltavla för ALLA HACKARE!!!
Om man inte tycker så, eller har problem med detta så helt ok.
Jag tycker det är skrämmande och INTE OK!
Alla får tycka precis vad de vill.
Inga problem för mig iaf!
Hmm, märkligt. Bor i Lunds kommun. Har 3 st Yale lås själv. Har aldrig haft problem.N Nydell skrev:Jag har en väldigt bestämd åsikt vad jag tycker om just Yale, och det är "köp något annat".
Men för att citera en av de större låsfirmorna i lund, vad de svarade när jag själv skulle köpa något i stil med Yale men inte ville ha Yale.
"Vad du än gör köp inte Yale, i alla nybyggnadsprojekt där det skitet monterats har vi behövt åka ut och fixa/byta åtminstone 50% av dem". En stor del av detta var för det var produktionsfel, andra för att de är extremt känsliga ifall dörren till exempel "hänger sig" lite (då går det inte att öppna låset).
Om jag skall ge ett alternativ till Yale, vilket är alternativet jag själv valde, så Dormas Dkey. Den kostar dock lite mer.
Oavsett vad du väljer att köpa så köp något där du har cylinder för att komma in med nyckel utöver det smarta låset. Alternativt ha en annan dörr som du kan komma in igenom när det krisar där din nyckel passar.
Av Yale Linus L2 har jag ingen erfarenhet utan endast Yale Doorman.O skrev:Har du någon egen erfarenhet av Yale Linus L2?
Som sagt exakt vilken Yaleprodukt gällde det? Var det Linus L2?
Det kan väl inte vara många nybyggnadsprojekt man väljer Linus eller Linus L2. Det är mera eftermarknads/kompletterings-produkter. Eller hur menar du?
Tack.
Om man får fråga köpte du din alternativa produkt av "den stora låsfirman i stan" som hade så mycket negativt att säga om Yale?
Det blev att jag handlade av dem ja, men med det sagt så är det återförsäljare av Yale också.
Jag arbetade tills för 1 år sedan i byggbranschen dvs mycket kontakt med diverse låsfirmor. De flesta har liknande åsikter avseende just Yale doorman.
För att uppnå en rimlig nivå av säkerhet så bör man välja en version där man även kan sätta en cylinder. Förslagsvis en D12 cylinder, eller motsvarande från annan tillverkare som är "skyddad".
Nej, men mina är en plupp i statistiken där det fungerat. Bara för att en firma med X installationer säger att det är sk*t så betyder inte det att det drabbar alla.N Nydell skrev:
Dessutom kan man inte alltid lita på vad en återförsäljare säger om en produkt de inte längre säljer (eller ogärna säljer). Det kan vara alltifrån att de inte är godkända av leverantören längre till att de gör bättre vinst på alternativen. Om man nu ska vara sån...E enoch85 skrev:
Däremot är det väl känt att Doorman har haft problem med vissa modeller, en viss generation av Doorman exempelvis. Har ett av den första generationen som jag monterade när vi flyttade in, används varje dag av 4 pers och har aldrig klickat (förutom batteribyte).
Nu var det ju just L2 saken gällde. Vad du hört om andra produkter är knappast relevant för TS fråga.N Nydell skrev:
Det är en helt annan produktN Nydell skrev:
Vilket inte betyder ett dyft. Du kan ju ha blivit "lurad" eller fått ett "riktigt bra" råd helt oavsett.N Nydell skrev:
Vilket alltså är en annan produkt än den tråden handlar omN Nydell skrev:
Linus L2 är kompatibel med D12. Och motsvarande...N Nydell skrev:
Fast denna tråden handlar faktiskt om en annan produkt än Doorman. Motsäger inte alls ditt påstående att det vari 100-tals problem med Doorman.N Nydell skrev:
Men även om det 1000000-tals problem med Doorman är det inte relevant för om Linus L2 passar till TS lås och dörr.
Jag har en fundering kring inbrottssäkerhet i lägenhetsdörr med brevinkast. Rekommendationen, i alla fall där jag bor, är att sätta en kåpa på insidan så att tjuven inte kan öppna vredet med hjälp av nån listig sak genom brevinkastet. Jag har inte sett någon sådan kåpa till Linus, för jag utgår från att det är lika lätt att låsa upp ett Linus som ett vanligt vred.
Ja, så är det. Principen, fördelarna och nackdelarna är exakt samma. Så rekommendationen om kåpa gäller i samma grad.perjar skrev:
Hittar man ingen passande kåpa har man några alternativ
- Modifiera en man kan köpa
- Tillverka en kåpa som passar
- Modifiera Linus
- Strunta i kåpa. Och hoppas tjuven tror Linus är en kåpa😁