Status
Tråden går ej att kommentera.
Kanstrup skrev:
En fråga. Upptäckte att min stod i laddaren relativt kort efter att den gått ut. Gick och tittade och såg att den fått vatten på sensorerna och därför gått tillbaka. Som ni skriver så stod det också "Stäng fönstret" på den. Enda sättet jag lyckades få den att gå ut igen var att starta om den? (Blåste bort vattnet vid sensorerna, öppnade och stängde luckan. Då pep den till en gång sen stod det bara stäng fönstret igen. Är det alltså korrekt att jag måste starta om den om det är inom tiden för ny kontroll om det regnar? (Mitt fall 60 min)
Låt den stå en stund... Den skall efter att vattnet torkat på sensorerna och när timeouten har passerat gå tillbaka ut och klippa eller vänta på schemalagd tid.
 
Enur skrev:
Jag har en HQ på andra sidan nätstaketet till grannen, min LR går över slingan och vänder mot staketet, det har fungerat bra i två veckor
Intressant, då innebär det att det är slingan mot grannen som slås ut och att ett fysiskt hinder fungerar och att resten av slingan fungerar
 
Enur skrev:
Jag har en HQ på andra sidan nätstaketet till grannen, min LR går över slingan och vänder mot staketet, det har fungerat bra i två veckor
Ytterst märkligt.
Om den går över sin egen slinga så måste det ju betyda att den inte känner av slingan, och om den inte känner av slingan så borde den stanna.

Hm, eller så förväxlar den grannens slinga med sin egen.
 
Gimbal skrev:
Ytterst märkligt.
Om den går över sin egen slinga så måste det ju betyda att den inte känner av slingan, och om den inte känner av slingan så borde den stanna.

Hm, eller så förväxlar den grannens slinga med sin egen.
Den känner ju av andra delar av slingan. Alltså fungerar det precis så här.
 
Enur skrev:
Jag har en HQ på andra sidan nätstaketet till grannen, min LR går över slingan och vänder mot staketet, det har fungerat bra i två veckor
Hur funkar det när den ska tillbaka och ladda? Då måste den ju följa slingan tillbaka...
 
Det borde ju isåfall funka om man kan ställa laddstationen såhär?

30agwv5.jpg
 
  • Gilla
beja53
  • Laddar…
falmark skrev:
Hur funkar det när den ska tillbaka och ladda? Då måste den ju följa slingan tillbaka...
Det här är högintressant...

Har följt tråden länge och är med på de allra flesta problem som verkar kunna uppstå men just det här har inte tagits upp ännu.

Jag har funderat lite kring vad det egentligen betyder att LR störs ut, alltså vad konsekvensen blir. En teori (och vad jag hoppades) var att det skulle bli som Enur skriver. Med följdfrågan ovan.
Då jag har ca 30m "farlig sträcka" som gränsar tätt mot en granne med ett enkelt nätstaket (för tvååringen) ,som jag lätt sätter en underliggare på, är detta enda hindret för mig att slå till på en LR.
Vad säger Enur, hur fungerar det med laddningen?
Någon mer som har LR som störs ut och vad blir resultatet?

Förresten kan jag meddela att "Lagersaldo: 2" i Örebro inte betyder att det finns maskiner hemma (Jula).
 
Redigerat:
Enur skrev:
Jag har en HQ på andra sidan nätstaketet till grannen, min LR går över slingan och vänder mot staketet, det har fungerat bra i två veckor
Hur långt över slingan går den innan den slår i hindret? Den borde ju känna efter ett tag att den är utanför arbetsområdet och därmed stanna, alternativt går den till den inte känner någon slingsignal dvs. när den är över 25 meter från någon aktiv slingsignal som den kan känna. Ett annat problem man kan få är ju när den skall följa slingan till laddstationen, då borde den tappa kontakten när den går utefter nätstängslet.
 
Jocke_D skrev:
Det här är högintressant...

Har följt tråden länge och är med på de allra flesta problem som verkar kunna uppstå men just det här har inte tagits upp ännu.

Jag har funderat lite kring vad det egentligen betyder att LR störs ut, alltså vad konsekvensen blir. En teori (och vad jag hoppades) var att det skulle bli som Enur skriver. Med följdfrågan ovan.
Då jag har ca 30m "farlig sträcka" som gränsar tätt mot en granne med ett enkelt nätstaket (för tvååringen) ,som jag lätt sätter en underliggare på, är detta enda hindret för mig att slå till på en LR.
Vad säger Enur, hur fungerar det med laddningen?
Någon mer som har LR som störs ut och vad blir resultatet?

Förresten kan jag meddela att "Lagersaldo: 2" i Örebro inte betyder att det finns maskiner hemma (Jula).
Det stämmer att det inte tagits upp på denna tråden men på tråden "gräsklipparrobotar, alternativ till Husqvarna Automower?" har ThomasC74 för ett tags sedan tagit upp hur han löste problemet m.h.a. en längsgående planka utefter sin häck. Finns på länk #1031 på sidan 69 och framåt för den som är intresserad.
 
MBygga skrev:
Som sagt, använd CITERA knappen så vet vi vad du syftar på med dina frågor, alla inlägg kommer ju inte i rad.
Svar på frågan som jag antar du menar är ja, flera på tråden har skrivit till tillverkaren om detta bl.a. jag själv. Se i länk #884 så ser du vad jag frågat om och vilka svar jag fick.
Hörru trådpolisen, hur vore det om du lärde dig högerklicka på de där "länk #nummer" och kopierade länkadressen för att sedan klistra in den i inlägget. Då blir det lättare att följa dina referenser. ;)
 
  • Gilla
Nyfniken och 3 till
  • Laddar…
MBygga skrev:
Det stämmer att det inte tagits upp på denna tråden men på tråden "gräsklipparrobotar, alternativ till Husqvarna Automower?" har ThomasC74 för ett tags sedan tagit upp hur han löste problemet m.h.a. en längsgående planka utefter sin häck. Finns på länk #1031 på sidan 69 och framåt för den som är intresserad.


I love it !!!

här finns en fin bild av hur han gjort
ThomasC74 skrev:
Har fått frågan om hur det funkar med klipparen om grannen har en HQ, jag har fått lösa det med en 2*2" regel som jag satt längs den kanten som gränsar till grannen med en HQ. Bifogar en bild. Även borta vid grinden som syns i bilden kör den in i och vänder.
[bild]
och här beskriver han hur det fungerar med laddningen.
ThomasC74 skrev:
Faktiskt så redan när den är på väg mot den häcken, en bit innan den kommer till grinden (kanske de där 4,5m..) så stannar den snurrar några varv åt båda håll? Sen kör den snett tillbaks för att hoppa på slingan mot laddaren, så jag sparar ganska många meter när den skall tilbaks till laddaren.


Det verkar vara precis som jag hoppades och jag kommer nu försöka ytterliggare lite till för att få köpa mig ett exemplar av LR (borde den inte kallas LD - LanDroid? :cool:)
 
Tobbe Arnesson skrev:
Hörru trådpolisen, hur vore det om du lärde dig högerklicka på de där "länk #nummer" och kopierade länkadressen för att sedan klistra in den i inlägget. Då blir det lättare att följa dina referenser. ;)
Och från vilket håll kom du in och fick utrymme, då. Det skall inte vara för lätt tycker jag utan lite får man faktiskt göra själv om man nu är intresserad på riktigt :rolleyes:
 
Jocke_D skrev:
Det verkar vara precis som jag hoppades och jag kommer nu försöka ytterliggare lite till för att få köpa mig ett exemplar av LR (borde den inte kallas LD - LanDroid? :cool:)
Eller kanske LA - L Android :p Lycka till med letandet!
 
Redigerat:
Jaha då har min landroid lagt av, kör o laddar 2 minuter och sen klipper den i 30sec för att sedan köra o ladda igen och så heller den på. Va det inte någon annan på forumet som hade samma problem?
 
MagnusSt skrev:
Det borde ju isåfall funka om man kan ställa laddstationen såhär?

[bild]
Jag har 30 meter från laddstationen till grannen och 25 meter mot grannen sedan är det 120 meter åter till laddstationen, när LR skall ladda och träffar dom första 30 m och kommer till staketet blir den förvirrad och snurrar några varv och kör vidare till 120 m slingan, slingan ligger 1 meter från nätstaketet och 1,5 meter från grannens HQ slinga
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.