Status
Tråden går ej att kommentera.
Jonas_Pettersson skrev:
Den kör över
Vad?
 
MagnusSt skrev:
hmm, hur långt bakåt backar den innan en känner att den e utanför?

Om man lägger slingan ihop ut till busken, går klipparen då över begränsningsslingan där den ligger tätt ihop? Eller vänder den där också?
Den kör över
 
Någon skrev i den 'gamla' tråden att man kunde få klipparen att gå ett ärevarv med knivarna igång. Jag fattar inte hur, men det skulle spara mig mycket trimning. Som det är nu blir det 30-35 cm som den inte ens funderar på att klippa.

Någon som har en aning?
 
enl. bruksanvisningen så kan man trycka på hus/hem knappen för att få klipparen att gå hem under drift,

"HEM - knapp:
Låter dig när
som helst avsluta
programmeringen
och skickar även
din Landroid® till
laddningsbasen under
drift"

Under drift betyder då inte som man kan tro att den går hem med knivarna igång utan att man avlutar dess arbetspass och skickar hem den, några har provat detta och sagt att den inte klippar utan bara går hem.

Jag har just inte denna robot själv men den jag har får jag att gå ett varv genom att jag stänger av klipparen helt, lyfter ut den på gräsmattan ca 2-3m (tänk på att "datorn" i den måste hinna starta innan den når slingan) bakom laddaren och startar den så den går in mot slingan.


bruks:
http://worxlandroid.com/pdf/Landroid-Programming-trouble-shooting-120210-SV.pdf
 
Redigerat:
Hej!

Ska till och lägga ut slingan till min landroid nu i veckan och har en fundering till er som redan lagt ut den och provkört: Hur lägger man slingan i hörnen? Räcker det med en 45-gradig dragning eller måste man göra 2 böjar på ca 22,5 grad i varje 90-gradershörn? Det är ju tråkigt om landroiden "fastnar" i hörnen när installationen är klar...
Tacksam för svar! :)
 
Hej,
nu klipper min Robo sedan igår och gör det förtjänstfullt. Några iaktagelser så här långt;

- Att få denna klippare att gå med knivarna igång utefter slingan går inte, med Hem knappen förstår roboten att den skall ladda och därmed uppträder den därefter dvs. stänger av klippningen och söker upp slingan. Man startar ju även laddningen med den knappen efter att t.ex. ha burit den från en sekundär yta utan access för roboten.
- När roboten klipper går den ganska ofta gränsle över slingan och klipper då med andra ord 10-11 cm på utsidan av den. Den vänder ju också ca. 25 cm in över slingan. Det gäller alltså att låta den klippa tillräckligt länge och ofta så hålls även större delen av utsidan nedklippt.
- Någon skrev att om man har mindre än en meter mellan slinga och t.ex. buske skall man lägga ihop dem pga att roboten backar över slingan. Vill väl påstå att under en halvmeter är mer korrekt då i alla fall min robot backar högst en halvmeter när den stöter på något.
- Det fungerar t.o.m med 90 graders hörn om man ger roboten tillräckligt svängutrymme utanför, vill man inte ge utrymme så blir det mer precision att följa linan ju "mjukare kurva" man lägger ut. Bara att testa vad som passar bäst.
 
Ny här på forumet så jag vet inte om jag gör rätt när jag skriver min fråga här !! Men hur gör man för att skarva begränsningskabeln, löder man ihop den eller bara tvinnar tråden eller används någon form av koppling. En del använder visst wulk tejp och krympslang. hur funkar dessa har aldrig använt sådant. Var köper man begränsningskabel och vad ska det vara för sort, var hittar man wulk tejp och krympslang...Klara Landriod att klippa väldigt ojämn och gropig gräsmatta....Behöver skarva ca 50-75 m. Har inte packat upp och provat den än, vill först veta hur jag ska lösa problemet med kabeln och om Landroiden klara min knöliga gräsmatta...:confused:
 
Om jag förstår tidigare inlägg så fungerar det med HQ kabel. Har dock inte hittat den så billigt som Mattias A (700 kr/250 m) skrev i tidigare inlägg men runt 7-800 för 150 m ligger den på hos GPL t.ex. Finns även skarvdon för 16 kr/st för HQ som säkert fungerar, dock verkar Ingenjörens förslag billigare och säkert lika bra.
Vad menar du med gropig matta, min är ganska ojämn och gropig på sina ställen men roboten har hittills klarat allt.
 
Ok verkar ju kanon men behöver man ändå typ använda wulk tejp eller räcker det att klämma dit kabeln och sen bara spika ner kabeln. Har du tipps på var man skaffar kabel också...
 
Hur du kopplingar anpassade för utomhusbruk behöver du ingen tape eller annat vid kabelskarvning.
 
MBygga skrev:
Om jag förstår tidigare inlägg så fungerar det med HQ kabel. Har dock inte hittat den så billigt som Mattias A (700 kr/250 m) skrev i tidigare inlägg men runt 7-800 för 150 m ligger den på hos GPL t.ex. Finns även skarvdon för 16 kr/st för HQ som säkert fungerar, dock verkar Ingenjörens förslag billigare och säkert lika bra.
Vad menar du med gropig matta, min är ganska ojämn och gropig på sina ställen men roboten har hittills klarat allt.
Blocket...:-D
 
Tack för tippsen ska beställa kabel + koplingar. Sen blir det att spika kabel och testköra, återkommer med resultat senare...Har lite speciell tomt med rätt mkt stubbar, buskar och en stor damm, får se hur jag löser kabeldragningen...
 
Hur hanterar den slänter i praktiken?
Jag såg någon spec som sa att Landroid klarar max lutning <20 grader.
Ofta klarar Klipparna brantare lutningar, om inte någon lutningssensor avbryter driften...

Jag har några slänter med lutning c:a 50 % (c:a 27 grader).
De dyrare modellerna av Ambrogio och Wiper klarar den lutningen... Men då är prislappen 3 till 4x högre...

/Peter
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.