Ska tillägga att vi inte har stor gräsmatta alls, 250kvm ungefär!
 
emelie91 emelie91 skrev:
Har precis köpt en Landroid M Wifi och installerade den igår. Den startar på den bestämda klipptiden men klipper bara en liten stund, och går sen tillbaka till basen.. Vad kan vara fel? :/
Finns något som heter liknande "uppackningsgaranti" fungerar inte varan koret vid uppackningen så skall man kunna få vara utbyt direkt. De allra flesta erbjuder detta även om man kanske för vara lite påstridig och begära att få tala med en butikschef.
Lämna tillbaka och få en ny!
 
R rickjung skrev:
Tagit fram klipparen nu efter vintern och den står bara och snurrar åt höger när den når gränslinjen. Någon som vet vad som kan vara fel?
Har samma problem. Motorlagret troligtvis slut pga fukt som trängt in och orsakat rost.
Vill att generalagenten skickar en ny motor, då den är lätt att byta på min 105S, men dom vill ha in klipparen med postpaket...
Har inte kartongen kvar så det blir problematiskt..
Nu har dom slutat svara på mina mail, och jag är något besviken för att säga det snällt.
 
Har en Landroid WG794E från 2013 som börjat med ett tämligen irriterande beteende. Allt som oftast blir den stående kvar i laddaren efter laddning med "upplyft" som info i displayen. Har även hittat den i trädgården stående med baken mot staketet runt uteplatsen med samma info i displayen.Tilläggas skall, att den vid kollision mot studsmattan, slutar att klippa. Den backar bak, vänder och börjar klippa igen. Inget avvikande rörelsemönster, bara att den slutar klippa. Någon som vet var problemet kan ligga?
 
Har liknande problem, har börjat strula mer och mer. Stannar ett par gånger om dagen med "motor blocked" trots att den inte är det, räcker bara med att starta om.
Sen slutar den allt som oftast att gå tillbaka till laddaren, känns ibland som den inte hittar.noch ibland blir den helt knäpp och bara snurrar runt.

Har börjat klippa gräset med vår gamla Klippo igen, riktigt trpktrå
 
Hej och tack för hjälpen. (794e, 2014)
Efter att jag i helgen fick beskedet "ladd. bas block" har jag nu fått igång maskinen igen. Tack alla på forumet. Felet var att den svarta kabeln till nos/frontsensorn var av. Det gick fint att pilla ur gummipluggen, och pilla ut kablarna från maskinens innandöme. Det finns skarvkontakter på kabeln. Efter ohm-mätning kom jag snabbt fram till att det var avbrott på den svarta strömkabeln.
En svart kabel kopplad till en sensor med skarvkontakter, ligger på en smutsig vit trasa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
fia_mstd och 1 till
  • Laddar…
Hej,

Osäker på vad som är fel på min landroid. Märkte när jag kom hem efter en veckas semester att den stod still på gräsmattan med felmeddelande "Utanför område".

Har kollat alla kablar med tongeneratorer och multimeter.. 4-5 ohm på hela slingan. Tongeneratorn säger inte att något är fel.

En sak som är lurig är att lampan på laddstationen lyser grönt konstant, även om jag bryter
begränsningskabeln? Har för mig att den ska blinka grönt då det är kabelbrott?

Är det lönt att byta kretskort i laddstationen eller har ni några andra idéer på vad jag kan prova?

Provade att dra en liten slinga runt stationen och då verkar den tro att den var i området om jag hade den nära kabeln.. flyttade jag in den en bit från avgräningskabeln så blev det "utanför område"

Mvh
/Thomas
 
Låter ju som kortslutning internt i kretskortet i laddstationen. Den ska som sagt blinka grönt utan kabel, nånting belastar den så att den lyser grönt även utan kabel = det finns antagligen ingen signal ut i kabeln eftersom den redan är kortsluten internt så att säga.
 
Mmm min tanke också.

Jag provar att beställa ett nytt kretskort och håller tummarna!
 
Du kan ju kapa banorna till on/off och "tjuvkoppla" med lös tråd för att få igång klipparen, så vet du att det är det som är felet.
Vad kostar ett kort tro? Frakt?
Min har gått nu sedan 2014, vore intressant om det finns någon reservdelsprislista.Om inte kan vi ju skapa en genom att dela med oss här.
 
Jag beställde ett kort på Clas Ohlsson för 595 kr. Frakten ingick.
Dock är det ett någon vecka eller två i leveranstid.

Hur menar du kapa banorna till on/off och tjuvkoppla igång den? Ska jag koppla förbi något på det befintliga kretskortet i laddstationen och testa?

Vore kanon om jag kunde testa det och få det bekräftat innan kortet anländer?
 
K korgboll skrev:
Jag beställde ett kort på Clas Ohlsson för 595 kr. Frakten ingick.
Dock är det ett någon vecka eller två i leveranstid.

Hur menar du kapa banorna till on/off och tjuvkoppla igång den? Ska jag koppla förbi något på det befintliga kretskortet i laddstationen och testa?

Vore kanon om jag kunde testa det och få det bekräftat innan kortet anländer?
Menar att du saboterar kortet så att on/offknappen inte fungerar. Eftersom du då heller inte kan sätta på klipparen får du tjuvkoppla med två tunna kablar som du drar ut ur skalet tex
 
Om det är klipparens kretskort så avvaktar jag nog med det (det är bara den som har on/offknapp).. klipparen/nätdelen fungerade för övrigt fint på en annans gräsmatta. Så det bör verkligen vara laddstationens kretskort som är paj.
 
Nja att börja modifiera klipparen är nog inget man skall göra i detta läget.
Laddstationen har ju bevisligen slingproblem, då strömmen till slingan verkar gå någon annan väg. Detta eftersom lampan inte blinkar vid slingbrott. Det är garanterat fel på laddstationen.

Hade förresten en liknande knasighet, fast min laddstation gick över till att lysa rött ibland - fast klipparen var ute. Blev bara värre, och det verkade också som att slingsignalen inte skickades ut alla gånger när klipparen var ute heller. Kretskortet i basenheten är dock ingjutet och någon egen felsökning är omöjlig. Oavsett hur elektronikkunnig man är.

Köpte också nytt kort från Clas för denna billiga peng och sedan fungerade allt u.a. igen.
 
Hm vi skriver nog om varandra eller så skriver jag i fel tråd.
Den som hade problem att klipparen går som vanligt och sedan säger "hej då" utan andra symptom har problem med on/off knappen och det behöver ju lagas eller bytas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.