Nu kom en nytt meddelande i displayen.

något med "recycle charging 9" har aldrig sett detta innan, någon som vet vad det betyder?
 
U uffez skrev:
... Kan inte direkt se att något är fel,
Lite lågt batteri ?
Display på en laddningsenhet som visar en spänning på 22.00V och en temperatur på 15.0 °C.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Är det någon, som vet vad det bör stå? På min står det 26.15 och jag tolkar det som 26,15V och om jag tar ur batteriet, så visar multimetern 25,97V (= ganska lika).
Tycker det verkar lite lågt det med för ett fulladdat 28V-batteri. Hur många celler är det i orginal WA3225 ?
 
Redigerat:
D djac skrev:
Var ute och mätte och fick som du ett värde nära 32, men efter några sekunder faller det till10V, är det detta du menar med "bara tillfälligt".

Annars är beteendet så att den kör in, meddelar att den börjar ladda men backar ut efter någon sekund för att köra in igen, gör detta några gånger och stoppar sedan med meddelandet Laddbas Block?
Så här skrev jag i mailet till supporten:

Jag satte dit multimeterklämmorna och ställde in maskinen manuellt. När lampan lyser rött säger multimetern - 31.3V. Efter någon sekund blir lampan grön, då stiger spänningen till 1V eller så. Sen blir lampan röd igen och -31.3V visas. Detta upprepas några gånger, sen stannar lampan på grönt.
 
V Vreta Kloss skrev:
Så här skrev jag i mailet till supporten:
Fick du ordning på det? Har fått en klippare med till nyköpta huset och den beter sig likadant. Laddlampan blir röd i kanske 4 sekunder (visar då -31-32V) sen blir den grön och ger då 12V ungefär. Mäter jag spänningen på batteriet är det nere på 8.2V
 
D
Alexander Åkesson Alexander Åkesson skrev:
Fick du ordning på det? Har fått en klippare med till nyköpta huset och den beter sig likadant. Laddlampan blir röd i kanske 4 sekunder (visar då -31-32V) sen blir den grön och ger då 12V ungefär. Mäter jag spänningen på batteriet är det nere på 8.2V
Mitt problem är att klipparen kör in och ut ur laddningsstationen, har beställt nytt kort framtill till klipparen, inte fått detta ännu så jag vet inte om det löser sig.
 
A
Jag har samma problem. Började lite smått i slutet på förra säsongen. Nu står klipparen bara och kör in, det lyser rött, går till grönt och backar sen ut från laddstationen och tar om allt igen. Har haft min klippare i 4 år. Inte bytt batteri. Beställde ett nytt nu. Får se om det hjälper. Jag plockade ur batteriet och bände isär samt lödde isär cellerna. De låg på (fulladdade) 3.4V st. allihop. Det är 7 stycken totalt.
 
D
A aggplanta skrev:
Jag har samma problem. Började lite smått i slutet på förra säsongen. Nu står klipparen bara och kör in, det lyser rött, går till grönt och backar sen ut från laddstationen och tar om allt igen. Har haft min klippare i 4 år. Inte bytt batteri. Beställde ett nytt nu. Får se om det hjälper. Jag plockade ur batteriet och bände isär samt lödde isär cellerna. De låg på (fulladdade) 3.4V st. allihop. Det är 7 stycken totalt.
Ja vi får ju se, tror inte det är batteriet i mitt fall men kan såklart vara så. I slutet av veckan bör jag både ha fått och satt den nya frontsensorn på plats, kan rapportera tillbaka då!
 
  • Gilla
aggplanta och 1 till
  • Laddar…
L
A aggplanta skrev:
Jag har samma problem. Började lite smått i slutet på förra säsongen. Nu står klipparen bara och kör in, det lyser rött, går till grönt och backar sen ut från laddstationen och tar om allt igen. Har haft min klippare i 4 år. Inte bytt batteri. Beställde ett nytt nu. Får se om det hjälper. Jag plockade ur batteriet och bände isär samt lödde isär cellerna. De låg på (fulladdade) 3.4V st. allihop. Det är 7 stycken totalt.
Har ett svagt minne av att jag läst något om det problemet. Tror att problemet sitter på kretskortet som sitter i stationen. Ring service och fråga, de vet nog direkt vad det är.
 
  • Gilla
aggplanta
  • Laddar…
L
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Lite lågt batteri ?
[bild]

Är det någon, som vet vad det bör stå? På min står det 26.15 och jag tolkar det som 26,15V och om jag tar ur batteriet, så visar multimetern 25,97V (= ganska lika).
Tycker det verkar lite lågt det med för ett fulladdat 28V-batteri. Hur många celler är det i orginal WA3225 ?
V= Batteriets volt
T = Batteriets temperatur.
 
A
L Lolight skrev:
Har ett svagt minne av att jag läst något om det problemet. Tror att problemet sitter på kretskortet som sitter i stationen. Ring service och fråga, de vet nog direkt vad det är.
Ja. Det är nog vettigt. Det skall jag göra. Men batteriet var nog hög tid hur som helst. Klipparen går kortare och kortare tider. Man får göra flugan på smällen två ggr. :)
 
Alexander Åkesson Alexander Åkesson skrev:
Fick du ordning på det? Har fått en klippare med till nyköpta huset och den beter sig likadant. Laddlampan blir röd i kanske 4 sekunder (visar då -31-32V) sen blir den grön och ger då 12V ungefär. Mäter jag spänningen på batteriet är det nere på 8.2V
Prova och stäng av klipparen och låt den stå på laddaren ett dygn och sen prova o starta den igen
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Samma fel på min klippare! ☹️ Men tog isär den ikväll och hittade 2 kabelbrott. Får bli en beställning på nytt sensorpaket imorgon ☺️
Närbild av en gräsklippares insida med två markerade kabelbrott.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A
Mjahapp. Det var inte batteriet i alla fall. Problemet kvarstår. Dags att skruva isär.
 
A
Det var en kabel som ärgat sönder i sensorpaketet framtill. Lödde bort den och bytte till en ny. Provkörde ikväll. Nu fungerar den felfritt.
Ersatt kabel med lödd anslutning i ett sensorpaket, visar före reparation med synlig ärgning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.