G
martin43 martin43 skrev:
Upptäckte idag att min WG794E räknar fel på tiden!
Som idag, start kl 9:00 4.0t blev klippning 9-17?? 9+4=13 såvitt jag vet.
Ändrar jag till 50% klipptid halveras inte klipptiden, även om den minskar. Jättekonstigt. Någon mer som märkt detta?
Klippa en timme, ladda en timme = dubbla tiden mot "tänkt" tid? :)
 
Köpte för några dagar sedan en 791E.1 för att ersätta min gamla riktigt dåliga MEEC klippare.
MEEC:en köpte jag för att den var så billig, bara 4500kr och det var för att jag ville se om det överhuvudtaget skulle fungera på vår konstiga tomt, det gick bra förutom att den är så kass på att docka i laddstationen.

Men jag har ett problem med min nya Worx runt en stor oregelbunden ö, ca 8m lång med blandat höger och vänsterkurvor samt raka bitar.
Det verkar vara för stort för att klipparen ska upptäcka att det är en ö.

Det har givetvis skrivits om detta innan, men jag orkar inte läsa igenom 366 sidor för att hitta.

Testade i morse att ställa den mot ön och trycka på hemknappen, den gick 5 varv innan jag avbröt den.
Finns det något knep för att få den att lämna det området?

Den gamla vände ju håll om den körde på ett fast föremål när den skulle till laddning, Worxen backar och försöker köra fram samma väg igen.
Kunde man önska en funktion i mjukvaran så är det att vända håll när den stöter på hinder på hemvägen.
 
R
R RalleB skrev:
Nån som testat att köpa piratbatteri?
Min mors 794E från 2014 orkar inte alltid hem, iofs så har hon större tomt än den är specad för men funkat fint de andra åren.
Nu funderar jag på att köpa ett nytt batteri och detta ser bra ut i pris och mer kapacitet än original. På pappret iaf.
Men riskerar jag att elda upp hela roboten eller huset om jag bryter till ett sånt här:
[länk]

Garantin på roboten är borta så det skulle inte vara hela världen om den pajade.
Svarar mig själv, köpte batteriet i länken och det kom idag. Så här ser det ut: Öppet elverktygsbatteripaket med synliga röda celler och anslutna kablar på ett bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av ett litiumjonbatteri från TradeShop med etikettdetaljer och varningstexter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nu har jag fått ordning på dom flesta problemen, den lämnar den stora ön genom att jag lade om slingan lite, men jag kontaktade samtidigt supporten och dom har en annan lösning med mjuka böjar till och från ön.
Det får jag testa när jag väl byter slinga, nu kör jag på den gamla klipparens slinga och den ville ha 5cm mer avstånd till hinder, alltså skulle jag kunna lägga slingan 5cm längre ut så att den nya klipper närmare kanterna.

Som ses i video har jag en slinga in till grannen genom en trång grind, kan inte öppna andra halvan för då kommer klipparen ta i ett rör som är till grindens låsning.
Jag har ett tidur för att växla slingan mellan grannens och vår tomt, tidur till=zon 2 är hos grannen, tidur från=zon 2 är hos oss.
Är tvungen att göra så eftersom vi har hund och grinden kan inte stå öppen hela tiden, jag ställer upp grinden dom dagar tiduret är till.

Här har jag 2 mindre problem:
1 ibland lyckas klipparen smita hem genom grinden när den borde stanna hos grannen.
2 det har hänt att klipparen hittar slingan in till grannen igen när den är på väg ut genom grinden och då får den alltså gå ett extra varv därinne innan den hittar ut.

Problem 2 borde lösa sig om jag flyttar slingan ut från grannen några cm åt vänster.

Problem 1 vet jag inte riktigt, kanske lägga slingan in lite sicksack?

 
C Calle Henrysson skrev:
Får samma fel som @peter_sm. Ladd.bas block dyker upp som felmeddelande efter att den försökt gå in i laddstationen ett par ggr. Jag har uppdaterat mjukvara, gjort rent och tom smärjlat lite på laddpinnarna och blecken. Inget hjälper? Vad sjutton skall jag göra? Gräset växer!
Någon som har lösningen på detta problem?
 
Tjena alla har precis köpt en Worx Landroid WG795E. Har dock lite frågor.
För det första vad är det för modellår på min? SN 201211004012 är det en 2012 eller 2013?

Har problem med batteriet på den. Förre ägaren har köpt nytt batteri på biltema och vet inte om han kopplat det rätt. Kolla bilden är det rätt så? Laddar supersnabbt i laddaren och kör bara några minuter.

Testar att ladda dem utanför maskinen nu får se om det blir bättre.

Tar tacksamt emot alla tips och synpunkter.

Robotgräsklipparbatteri med olika kablar och kontakter anslutna, möjlig felkoppling ifrågasätts.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
R
H Henke2 skrev:
Nya acken består av Jeti cellerna, dessa kan laddas till 4.2volt och kräver inte balansering. Klipparen laddar till 4.1volt vilket ger ca 10% mindre kapacitet i jeti cellerna, men de mår bättre at att inte alltid bli fulladdade. Det är alltså en till 7S1P acke som är parallellad på original batterikontakt + - bara. Gjorde det med en extra kontakt invändigt och lät batterisladden göra samma loop genom ferritkärnan som originalbatteriets gör.

Det finns bilder om ni googlar(eller letar i tråden) på hur det ser ut inuti.
@Henke2 Har ett orginal batteri över nu när jag bytt till ett pirat så tänkte jag skulle öppna upp det och byta celler till några med högre kapacitet. Har du några tips på lämpliga celler som kan funka bra?
 
  • Gilla
magnetens
  • Laddar…
Någon som vet något om program/ mjukvaruuppdatering? Jag hittar inget om detta på Worx hemsida.
 
Mamma o pappa har en 794e, den med gråa hjulsidor. Häromdagen hade den åkt över begränsningskabeln och fortsatt en bra bit, säkert 20m innan den stoppade. Vet inte vad det stod för felmeddelande i displayen. Hur är det möjligt för den att fortsätta utanför området? Har någon annan råkat ut för samma sak?
 
K Kapasu68 skrev:
Någon som vet något om program/ mjukvaruuppdatering? Jag hittar inget om detta på Worx hemsida.
https://www.worxlandroid.com/sv-SE/software-update

Om det är 794E du har så finns det inget nyare än 0.72 där, och det lär väl inte komma heller.
 
  • Gilla
Kapasu68
  • Laddar…
svartöra svartöra skrev:
[länk]

Om det är 794E du har så finns det inget nyare än 0.72 där, och det lär väl inte komma heller.

Jag försökte regga min nya lilla: wg790e.1 men sidan klagar på invalid Sn... hur kan den vara invalid? Har tagit klisterlappen och kollat det 100ggr... provat o utesluta olika delar men med samma resultat.
 
G gees skrev:
Någon som har lösningen på detta problem?
Kolla kablarna som går fram till fronten. Är det avbrott på en av dessa får man felet att maskinen backar ut ur laddstationen.
 
Hej på Er allihop, har dom sista veckorna haft stora problem med min robot. Allt man kan tänka sig. Hjulmotor block, stannar helt plötsligt mitt på gräsmattan och tycker att den är fångad. Stannar vid hinder och är fångad, utan att ens försöka ta sig därifrån. Kör på hinder och står och slirar utan att stoppa och backa bort. När den ska gå "och äta" så låser den ena hjulet och bara står och snurrar. Häromdagen höll jag på att sparka in den i nästa vecka i ren ilska. Men, jag sansade mig och tog in den på bänken i garaget. Blängde ilsket på den en stund och sen plockade jag ner den totalt. Bara för att se om jag kunde se något fel med bara ögonen. Men det gjorde jag naturligtvis inte. Men när jag ändå var inne i maskinen så rastade jag alla kabelkopplingar. Tog loss och satte dit alla igen. Typ 10 ggr. Och, (ta i trä) sedan dess har den gått helt perfekt! Kanske något att testa för er som har liknande problem till och från?
PS. Vågade inte spruta på något kontaktspray nu utan det gör jag till vintern.
 
Hej på er, jag behöver lite hjälp!

Jag har en wg790e som jag fått problem med sedan grannarna skaffat en wg790e.1.
Problemet är att den stannar gång efter annan och säger "utanför arbetsområde" när den kommer nära grannens slinga.

Avstånd just nu mellan våra slingor är ca 1,5m. Vad är minimiavståndet för att detta inte ska uppstå? Tilläggas bör att slingorna ligger närmare varandra där våra tomter skiljs av en häck och där fungerar det bättre.
Finns det något annat man kan sätta upp (som fortfarande ser ok ut) mellan tomterna för att skärma av slingorna från varandra där det inte finns häck för att få det att fungera bättre?
Min spontana ide skulle ju vara en rabattkant i metall (typ nåt sånt här: http://www.clasohlson.com/se/Trädgårdskant-av-plåt-Nyby/31-8426).
Är det någon som provat något liknande och kan berätta om det fungerar eller om ni har några andra bra tips och idéer?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.