Jag vill lyfta min fråga igen.
Är det någon som har sin strömkabel och transformator utomhus året runt? Vore tacksam för synpunkter på att ha den under ett tralldäck, som i det här fallet.
 
Det gick inte att lägga kabeln så som du har ritat på bilderna ovan, inte med min ivf. då stod det i displayen att den var utanför arbetsområdet, 90 grader kan man dra ut kabel efter laddstationen, inte mer..... (som att laddstationen står i ett hörn).

Testa först löst på marken i en liten loop innan du bygger hus under altanen..
 
  • Gilla
Danlars
  • Laddar…
Jag hade min utomhus halva förra vintern. Stationen i snön och transformatorn under balkongen. Det gick bra men jag tog sen det säkra före det osäkra och tog in grejerna.
 
  • Gilla
AfrooDite
  • Laddar…
Så har jag min, fungerar bra...! :) IMG_20150506_100052.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
HasseTeknik och 1 till
  • Laddar…
Rekommenderas man att lägga begränsningskabel även runt huset, eller ska man låta den krocka mot väggen/grunden?
 
Johan01 skrev:
Rekommenderas man att lägga begränsningskabel även runt huset, eller ska man låta den krocka mot väggen/grunden?
Personligen tycker jag man ska lägga kabel runt alla fasta hinder. Tycker det fungerar bäst så!
 
Jag har 2st gräsmattor, men pga att fogarna i stengången är ojämna och inte möts, så kan jag inte göra en passage så klipparen kan ta sig dit.Tänkte att jag göra 2 zoner och lyfta klipparen imellan. Frågan är då den: gör det något om kablarna korsar varandra mellan zonerna? ( fogarna är väldigt smala på sin ställen, så kabeln måste ligga ovanpåvarandra/korsa varandra)
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
david gustafsson skrev:
Jag har 2st gräsmattor, men pga att fogarna i stengången är ojämna och inte möts, så kan jag inte göra en passage så klipparen kan ta sig dit.Tänkte att jag göra 2 zoner och lyfta klipparen imellan. Frågan är då den: gör det något om kablarna korsar varandra mellan zonerna? ( fogarna är väldigt smala på sin ställen, så kabeln måste ligga ovanpåvarandra/korsa varandra)
[bild]
Du kan inte korsa kabeln, då kommer du att få flera underliga fel. Jag tycker det ser hyfsat jämnt ut, testa att lägga ut en korridor tillfälligt och se om den klarar sig över.
 
Nu kan jag inte just den tillverkaren, men hos en annan tillverkare så går det att lägga trådarna intill/ovanpå varandra, trådarna tar ut varandra så klipparen kommer att gå över trådarna det blir som om det inte finns någon tråd, man använder det för att kunna göra öar i gräsmattan.
 
david gustafsson skrev:
Jag har 2st gräsmattor, men pga att fogarna i stengången är ojämna och inte möts, så kan jag inte göra en passage så klipparen kan ta sig dit.Tänkte att jag göra 2 zoner och lyfta klipparen imellan. Frågan är då den: gör det något om kablarna korsar varandra mellan zonerna? ( fogarna är väldigt smala på sin ställen, så kabeln måste ligga ovanpåvarandra/korsa varandra)
Men är det tillräckligt jämnt för klipparen att gå över i övrigt? i så fall tror nog annars att det finns en väg för begränsningskabeln. Kika på bilden jag bifogar! Då slipper du lyfta klipparen.


kabel.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
david gustafsson
  • Laddar…
Ta korsade kablars betytelse med en nypa salt,tills uppdateringar är gjorda skall komma 15 maj
 
Idealet hade varit om klipparen kan ta sig över självt, men tror det blir svårt om man inte skall få för skarpa svängar på slingan. 45grader är väl det optimala på slingan?

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
45 grader är det optimala ja, men jag har ett eller två ställen med skarpare "sväng" än så och det har faktiskt inte strulat en enda gång! =)
 
  • Gilla
david gustafsson
  • Laddar…
Finns ju rakare vägar t.ex. någon av de blåa vägarna:
Skärmklipp.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Skärmklipp.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
david gustafsson och 1 till
  • Laddar…
Låt oss säga att man hade lagt kabeln under stenarna. Hade klipparen uppfattat kabeln då eller fungerar det inte genom sten?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.