Rostig_9000i_-88 Rostig_9000i_-88 skrev:
Ge roboten 1-2 veckor så tror jag den kommer ta hela området, 3 dagar är lite för lite tid för att utvärdera om den hittar överallt.
Jag gör så, tack för tipset
 
Är det bättre för robotens batteri att gå mkt under ett dygn och sedan vila 2 dagar eller att den går mer korta intevaller utspridda på fler dagar? Kanske inte spelar någon roll? Gräset behöver ju få vila med tänker jag
 
Nej hörrni, det här funkar inte. Roboten fastnar för mkt i nedre delen av gräsmattan och kommer väldigt sällan upp på den övre delen och klipper.
Kan jag med hjälp av begränsningskabeln tvinga den kvar utan att jag får en massa områden oklippt?
Trädgård med gräsmatta delad i två nivåer, en studsmatta och leksaksrutschkana.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Trädgård med gräsmatta och lekutrustning inklusive en studsmatta och en liten rutschkana, sedd från en veranda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Trodde att min placering av studsmattan och att området som den kan ta sig ner på bara är ca 3m brett så trodde jag den skulle bli lite mer fångad i övre området.
 
Vet att jag läst en del som lagt en avgränsningstråd som det styrt genom ett relä. Borde funka ganska enkelt. Men hur mkt har du igång den? De ska ju gå lite varje dag istället för hela dygnet och sen vila
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Jag har den igång från 08-21 varje dag just nu och haft i en vecka. Fortfarande max 10min-15min innan den åker ner till lägre delen och blir där.
Har precis haft isär framdäcken och smörjt upp dom ordentligt som fanns guide till i tråden, tänkte om den lixom inte riktigt orkade ta sig upp men spelar ingen roll.
I slänten åker den gärna parallellt ist och då blir det ju så att den automatiskt viker fronten nedåt mot sluttningens fall och åter igen hamnar den långt ner.
 
G ekaa88 skrev:
Jag har den igång från 08-21 varje dag just nu och haft i en vecka. Fortfarande max 10min-15min innan den åker ner till lägre delen och blir där.
Har precis haft isär framdäcken och smörjt upp dom ordentligt som fanns guide till i tråden, tänkte om den lixom inte riktigt orkade ta sig upp men spelar ingen roll.
I slänten åker den gärna parallellt ist och då blir det ju så att den automatiskt viker fronten nedåt mot sluttningens fall och åter igen hamnar den långt ner.
Vet att många med slänt satte hjul balans vikter på drivhjulen för att de inte skulle slira i backar / halka ner i den änden av tomten men det kanske inte hjälper dig..
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Du skulle ju kunna dra ut begränsningslingan ut i passagen så den blir smalare o se om det stannar längre i övre delen då
 
O olofh skrev:
Du skulle ju kunna dra ut begränsningslingan ut i passagen så den blir smalare o se om det stannar längre i övre delen då
Jo, det är en tanke, mer att klippa för hand då tyvärr, men det kanske är lösningen som krävs
 
G ekaa88 skrev:
Jo, det är en tanke, mer att klippa för hand då tyvärr, men det kanske är lösningen som krävs
Menade inte att du skulle stänga helt utan bara göra det svårare för den att komma igenom. Men då blir det ju än svårare för den att hitta tillbaks... men sätt ett manuellt relä alt tidstyrt och lägg en slinga tvärt över så kan du stänga/öppna passagen själv.

Alt jag också sett är om du kan göra en passage över parkeringen så den liksom kan komma runt där med. En korridor på ca 1m bredd

Sen en annan sak jag kom på.. min (version 2016) backar ut från laddstationen och sen svänger den lite vänster innan den börjar klippa rakt fram. Nu är din ritning inte så exakt men det råkar inte vara så att den då kör direkt ner mot din passage. Ändra stationens läge så den hellre sätter av mot övre delen
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
O olofh skrev:
Menade inte att du skulle stänga helt utan bara göra det svårare för den att komma igenom. Men då blir det ju än svårare för den att hitta tillbaks... men sätt ett manuellt relä alt tidstyrt och lägg en slinga tvärt över så kan du stänga/öppna passagen själv.

Alt jag också sett är om du kan göra en passage över parkeringen så den liksom kan komma runt där med. En korridor på ca 1m bredd

Sen en annan sak jag kom på.. min (version 2016) backar ut från laddstationen och sen svänger den lite vänster innan den börjar klippa rakt fram. Nu är din ritning inte så exakt men det råkar inte vara så att den då kör direkt ner mot din passage. Ändra stationens läge så den hellre sätter av mot övre delen
Det sista kan vara smart, idag backar den ut, svänger vänster och studsar mot skogen och sen oftast ner mot passagen, ska visa på bilden.
Satellitbild på en fastighet med överdragna markeringar som visar vägen något studsar mot skogen och vidare ner mot en passage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Prova att vända laddstationen 90 eller 180 grader åt något håll.
 
Ska testa att vrida på laddningsplattan och även testa att göra en Ö runt en buske i passagen men göra den så att klipparen inte kan passera över guidekabeln utan måste vända där, borde resultera i att passagen blir 1,5m bred ist för 3m och han borde stanna kvar längre tid i övre delen innan den studsar neråt igen.
 
Sådär, nu har jag vridit på laddningstationen så klipparen åker ut enligt blå pil ist.
Och skapat en ö med kort mellan begräsningstrådarna så passagen blev 2 meter ist för 3,5. Så får vi se vad resultatet av detta kan bli.

Flygbild över en trädgård med markerade begränsningstrådar och omritad klipparrutt enligt beskrivning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
jag har exakt samma problem som du.

min fundering som jag inte sjösatt än är att sätta en extra lina med strömbrytare på i överkant på slänten, alltså skapa en mindre sluten slinga däruppe och på så vis kan man få den att klippa där uppe tills man är nöjd. när man sedan slår av brytaren så leder signalen runt hela trädgården igen. och då klipper han nog hela till slut.

om nu slingan fungerar som el..
 
M martin_skold skrev:
jag har exakt samma problem som du.

min fundering som jag inte sjösatt än är att sätta en extra lina med strömbrytare på i överkant på slänten, alltså skapa en mindre sluten slinga däruppe och på så vis kan man få den att klippa där uppe tills man är nöjd. när man sedan slår av brytaren så leder signalen runt hela trädgården igen. och då klipper han nog hela till slut.

om nu slingan fungerar som el..
Låter smart, men jag vill inte behöva bry mig alls om du förstår vad jag menar. Den ska lixom bara lösa det själv är min förhoppning :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.