Uppdatering av mitt problem:
Jag beställde lika batterier som jag hade från Conrad och nu har klipparen fungerat i 2 dagar utan problem.
(De gamla "Conrad-batterierna" köpte jag förra sommaren och orginalbatterierna var från -12, jag hittade tidigare i vintras en avnött sladd från laddintaket på klipparen och jag misstänker att den kan ha orsakat laddningsproblem med mina batterier som gjort dem dåliga).
Nu återstår bara att hålla tummarna...
 
  • Gilla
lubbe75
  • Laddar…
Kanske är värt att köpa de där batterierna från Conrad. Mina är fortfarande original från -12. Efter rekonditionering fungerar de ok, men klipptiden är ju inte som när de var nya direkt. Om det fortsätter att fungera för dig - hur länge klipper din på en laddning?
 
Det fungerar än så länge i alla fall...
Jag har inte mätt klipptiden, gissar på 1-1,5h ...eller kanske 2h?!
Nu när jag kommer hem från jobbet så har klipper den inte så jag mäta (kör på timer då grannen också har en robot).
Om jag kommer ihåg så skall jag försöka klocka den i helgen.
 
Hej! Jag har en Worx 795E från 2012: Jag köpte nytt batteri i förra veckan och handlarn sa att ett litiumbatteri WA3565 skulle fungera utan omkonfigurering, eftersom den inte har någon USB-port. Och oftast har den fungerat. Laddar på en halvtimme och klipper drygt 1,5 timmar och orkar tillbaka till laddstationen, så det känns ok. Men en gång gick spänningen ner till 14 V bara och batteriet är gjort för 28 V, så vet inte riktigt vad som hände. Men nu till mitt aktuella problem. Allt som oftast tappar den minnet vad jag programmerat för tider för klippning och återgår till att stå på 10.00 till 11.30 alla dagar, även nu när jag provat på kvällstid. Den har också stängt av sig under dagen flera dagar. Är det för varmt den här veckan? Däremot har den haft koll på tid och datum hela vintern fastän jag förvarat batteriet på annat ställe. Har den här modellen något batteri på kretskort för minnet som kan bytas ut? Jag läste att vissa märken har det. Är det någon här som har bytt, eller känner igen mitt problem?
 
Hej!
Ny på tråden och har skummat inlägg då även min typ 1 från 2012 lagt av batterimässigt och nu endast kör 3 min innan laddning och därtill ibland hänger sig med felmeddelande. Det är dock inte helt lätt att läsa sig till vad som är lösningen att köpa/göra...

Jag köpte redan ifjol ett nytt wa3225 batteri på Clas Ohlson som enligt föregående googling skulle passa istället för originalet wa3222, men då vaknade gamla batteriet till liv igen. När jag istället skulle byta batteri häromveckan insåg jag att något ombyggnadskit inte följde med. CO säljer det inte heller och jag fick lämna igen batteriet.

Så vilka säljer då passande batteri:
- Kontakt med Worxsuporten ger följande uppmaning om köp - https://www.hpschou.com/sv-se/reservedelar-soeg?search=2006713. Knapphändigt beskrivet.
- Duabhuset tycks ha ett Lithiumbatteri med ombyggnadskit samt programuppdatering - https://www.duabhuset.se/index.php?view=product&id=8830.
- Forumet säger att Conrad.se har passande batterier men jag får ingen träff på aktuell robot- eller batteribeteckning.

Det jag på forumet tolkar är att:
- Det inte längre går att köpa originalblybatterier till typ 1 (wa3222) och att de ändå är inneffektiva jämfört Lithium
- Det går att rekondtionera blybatterierna till förbättring, men bara eventuellt.
- Byte till Lithium kan ge vissa underliga beteenden hos klipparen och bytet kräver uppdaterad programvara, en uppgradering som inte alltid lyckas.

Mina frågor inför försök till slutsats är:
1) Hur provar man att "rekonditionera " blybatteriet? Är det enligt instruktionsbokens "manuell laddning"?
2) Vilka säljer ett passande batteri, dels geometriskt och dels funktionellt (kraft och beteende)? De ovan listade?
3) Passar alltså även wa3565 (se #1114) utan ombyggnad?
4) Måste man programmera om klipparen med alla alternativa batterier eller är det ett lotteri om det behövs om om det ger önskad förbättring? (jag ser inget litet lock över eventull UBS-port vid sidan om batterilocket på min klippare)

Tacksam för kunnig vägledning, även hänvisning till befintliga svar om jag missat dem. Tack!
 
P Pistvakt skrev:
wa3222
P Pistvakt skrev:
Hej!
Ny på tråden och har skummat inlägg då även min typ 1 från 2012 lagt av batterimässigt och nu endast kör 3 min innan laddning och därtill ibland hänger sig med felmeddelande. Det är dock inte helt lätt att läsa sig till vad som är lösningen att köpa/göra...

Jag köpte redan ifjol ett nytt wa3225 batteri på Clas Ohlson som enligt föregående googling skulle passa istället för originalet wa3222, men då vaknade gamla batteriet till liv igen. När jag istället skulle byta batteri häromveckan insåg jag att något ombyggnadskit inte följde med. CO säljer det inte heller och jag fick lämna igen batteriet.

Så vilka säljer då passande batteri:
- Kontakt med Worxsuporten ger följande uppmaning om köp - [länk] Knapphändigt beskrivet.
- Duabhuset tycks ha ett Lithiumbatteri med ombyggnadskit samt programuppdatering - [länk].
- Forumet säger att Conrad.se har passande batterier men jag får ingen träff på aktuell robot- eller batteribeteckning.

Det jag på forumet tolkar är att:
- Det inte längre går att köpa originalblybatterier till typ 1 (wa3222) och att de ändå är inneffektiva jämfört Lithium
- Det går att rekondtionera blybatterierna till förbättring, men bara eventuellt.
- Byte till Lithium kan ge vissa underliga beteenden hos klipparen och bytet kräver uppdaterad programvara, en uppgradering som inte alltid lyckas.

Mina frågor inför försök till slutsats är:
1) Hur provar man att "rekonditionera " blybatteriet? Är det enligt instruktionsbokens "manuell laddning"?
2) Vilka säljer ett passande batteri, dels geometriskt och dels funktionellt (kraft och beteende)? De ovan listade?
3) Passar alltså även wa3565 (se #1114) utan ombyggnad?
4) Måste man programmera om klipparen med alla alternativa batterier eller är det ett lotteri om det behövs om om det ger önskad förbättring? (jag ser inget litet lock över eventull UBS-port vid sidan om batterilocket på min klippare)

Tacksam för kunnig vägledning, även hänvisning till befintliga svar om jag missat dem. Tack!
Här kan du själv se hur du ersätter bly-akku i ditt gamla batteri. Du behöver 2st MP5-12C 12V/5 Ah
http://e-scooter-akkus.blogspot.com/2017/03/worx-landroid-akku-24v5-ah.html

https://www.google.com/search?q=MP5...68xNrbAhUqiKYKHVrqB5oQpwUIIA&biw=1280&bih=886

Lycka till!
 
Nu har jag också bytt till Conrads bly-batterier. Jag försökte först att fräscha upp de gamla med min batteriladdares rekonditioneringsprogram. Det såg först ut att fungera bra, men redan efter en vecka var klipp- och laddtiden nere på 3 minuter igen. Nu funkar det riktigt bra!
 
L lubbe75 skrev:
Nu har jag också bytt till Conrads bly-batterier. Jag försökte först att fräscha upp de gamla med min batteriladdares rekonditioneringsprogram. Det såg först ut att fungera bra, men redan efter en vecka var klipp- och laddtiden nere på 3 minuter igen. Nu funkar det riktigt bra!
Hej!
Så skönt! Kan du ge en tydlig vägledning (länk) till Conrads passande blybatterier, tack.
Jag har inte så många timmar kvar hemma innan semester på annan ort och mycket annat att göra så att börja bygga ihop batteri från delar har jag nog inte tid med i min ovana. Du verkar ju inte heller behöva böka med uppgradering av programvara eller irrturer för roboten, det tilltalar mig för stunden.
 
P Pistvakt skrev:
Hej!
Så skönt! Kan du ge en tydlig vägledning (länk) till Conrads passande blybatterier, tack.
Jag har inte så många timmar kvar hemma innan semester på annan ort och mycket annat att göra så att börja bygga ihop batteri från delar har jag nog inte tid med i min ovana. Du verkar ju inte heller behöva böka med uppgradering av programvara eller irrturer för roboten, det tilltalar mig för stunden.
Se mitt inlägg #1103 på förra sidan, de passar om man slipar ned klackarna i botten på själva batterilådan som batteriet sitter monterat i. (conrad-batteriet är något högre än orginalbatteriet).
Min -12:a går inte att programmera om och jag misstänker att din inte gör det heller. Det behövs för övrigt ingen omprogrammering vid byte till nya blyackar.
 
Rostig_9000i_-88 Rostig_9000i_-88 skrev:
Se mitt inlägg #1103 på förra sidan, de passar om man slipar ned klackarna i botten på själva batterilådan som batteriet sitter monterat i. (conrad-batteriet är något högre än orginalbatteriet).
Min -12:a går inte att programmera om och jag misstänker att din inte gör det heller. Det behövs för övrigt ingen omprogrammering vid byte till nya blyackar.
Av given batteribeteckning hos conrad.se tolkar jag att man får bygga ihop 2 st 12V-batterier för passande spänning 24V, eller är jag ute och cyklar? Jag hittar bara 12V där. Är det i så fall samma förfaringssätt för bygge/montage som "nissenhj" i #1116 ovan beskriver?
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
P Pistvakt skrev:
Av given batteribeteckning hos conrad.se tolkar jag att man får bygga ihop 2 st 12V-batterier för passande spänning 24V, eller är jag ute och cyklar? Jag hittar bara 12V där. Är det i så fall samma förfaringssätt för bygge/montage som "nissenhj" i #1116 ovan beskriver?
Har inte biltema och Kjell o company dessa batterier ?
Se beteckning i mitt inlägg ovan från Tyskland och sök i Sverige. Snabbare än att ta från Conrad
 
N nissenhj skrev:
Har inte biltema och Kjell o company dessa batterier ?
Se beteckning i mitt inlägg ovan från Tyskland och sök i Sverige. Snabbare än att ta från Conrad
Många verkade ha problem med Biltemas variant för nått år sedan (gör forumsök) så jag skippade det som alternativ för mig, har inte kollat på Kjell.com. När jag beställde nu så lade jag beställning på Conrad.se 22/4 och hämtade ut paketet på kvällen 26/4.
 
N nissenhj skrev:
Har inte biltema och Kjell o company dessa batterier ?
Se beteckning i mitt inlägg ovan från Tyskland och sök i Sverige. Snabbare än att ta från Conrad
Min leverans från Conrad gick lika fort som om jag hade beställt från Sverige. Vet inte om det alltid är så eller om jag hade tur.
 
L lubbe75 skrev:
Min leverans från Conrad gick lika fort som om jag hade beställt från Sverige. Vet inte om det alltid är så eller om jag hade tur.
De gånger jag beställt från Conrad har det tagit över en vecka nästan fjorton dagar innan jag fått hem det. Kanske jag som har otur på det företaget. Själva transporten vill jag minnas går fort med ups, men det är tiden innan de skickat varorna!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.