Anders Dalle Anders Dalle skrev:
Har en laddstation som du kan få köpa om du fortfarande är intresserad?
Vart bor du i landet?
Mvh Anders
Har du inte klipparen kvar anders
 
Anders Dalle Anders Dalle skrev:
Har en laddstation som du kan få köpa om du fortfarande är intresserad?
Vart bor du i landet?
Mvh Anders
Tack för erbjudandet Anders, men jag bytte kretskortet och efter nytt batteri så klipper hon bättre än som ny! /Johan
 
  • Gilla
Nevzad
  • Laddar…
J jowa45 skrev:
Visst får du fråga men jag kan i dagsläget inte svara. Jag gick till gamle "Batteri-Bengt" som tittade på mina originalare och sedan beställde nya blybatterier som han lödde ihop. De hade inte exakt samma mått men med lite press fick jag ihop lådan. Skulle naturligtvis kollat ordentligt men hade lite bråttom då gräset nu fått ansenlig längd. Ber att få återkomma i ärendet!
Kan Batteri-Bengt fixa ett åt mig med? Börjar få riktigt dåliga klipptider med originalbatteriet, även efter rekonditionering med laddare. Roboten stannar varje dag på vägen hem eftersom jag har så slingrigt lång slinga, och därför passar det inte att uppgradera till litium-batteri. Jag har alltså läst här att om man har litium-batteriet så måste man ta ut batteriet och ladda manuellt varje gång den inte orkar ända hem.

Annars blir det till att försöka renovera batteriet istället. Är det möjligt tror ni? Har aldrig försökt mig på något sånt förut.
 
L lubbe75 skrev:
Kan Batteri-Bengt fixa ett åt mig med? Börjar få riktigt dåliga klipptider med originalbatteriet, även efter rekonditionering med laddare. Roboten stannar varje dag på vägen hem eftersom jag har så slingrigt lång slinga, och därför passar det inte att uppgradera till litium-batteri. Jag har alltså läst här att om man har litium-batteriet så måste man ta ut batteriet och ladda manuellt varje gång den inte orkar ända hem.

Annars blir det till att försöka renovera batteriet istället. Är det möjligt tror ni? Har aldrig försökt mig på något sånt förut.
Batteri-Bengt är en fixare i Borlänge. Jag är i stugan nu men lovar att jag ska skruva bort batteriet när jag kommer hem för att leta upp beteckningar på dem.
 
  • Gilla
lubbe75
  • Laddar…
Igår så slutade min Landroid att fungera, lampan på laddstationen lyser inte längre.
Var en hel del åska igår så misstänker att det kan vara någon säkring. Sitter det någon sådan i laddstationen eller kan det vara nätadaptern som har gett upp?
 
Verkar vara nätdelen om man läser andras erfarenheter här.
Finns den att hitta billigare än hos classe? (wa3716)
 
Någon som har en laddstation och/eller nätdel att sälja till bra pris? Roboten lyckas sällan ladda, den gör en av några få saker: endera betraktar den laddaren som ett hinder och studsar in och ut ett antal gånger innan den stannar utanför laddaren. Eller så går den in i laddaren och lampan börjar lysa rött. Efter typ 20-30 sekunder växlar laddstationen tillbaka till grönt och den färgen lyser ungefär lika länge. Sen växlar den till rött igen. Sista scenariot jag kommer på just nu är att den går in, börjar ladda i typ en halvminut och sen går den ut igen.
Bor utanför Karlstad
 
Hej.
Jag har en Worx Landroid modell WG795E inköpt 2012.
Och nu verkar den ha fått någon form av laddningsproblem; jag startar klipparen ute på gräsmattan och den börjar klippa i någon sekund sedan piper den till, stannar och letar på slingan tillbaks till laddningsstationen (displayen visar 0% laddning eller nära 0%). Är den långt ifrån laddningsstation så kan den stanna och dö innan den når fram, men är den nära så går den in och börjar ladda, det tar 5-10 sekunder sedan når den 100% varpå klipparen går ut för att klippa ... i några sekunder sedan är batteriet 0% igen och samma visa åter.
Så för tillfället går den i princip bara in och ut ur laddstationen...

Jag har även provat byta batterier till “Blybatteri “Energy 250914 12 V 5 Ah Bly AGM” från Conrad.se”.
Det blir samma resultat oavsett batterier (dvs. de gamla batterierna ger samma resultat).

När roboten står i laddstationen mäter jag fram 31,74volt på laddstiften (skall vara ca 32v), så den verkar OK.
Jag har även kontrollerat kontakt i kablage från "intagsplåtar" i fronten på klipparen till kontaktdon och har kontakt i både svart och röd kabelpart hela vägen.

Har någon varit med om liknande och har tips på åtgärd?
 
  • Gilla
Sebbes
  • Laddar…
Vad är det för spänning på batteriet? Har du satt i rätt spänning på batteriet samt rätt batterityp? Måste vara rätt laddare för batteritypen...
 
  • Gilla
Ulrik M
  • Laddar…
H Husqvarna220Ac skrev:
Vad är det för spänning på batteriet? Har du satt i rätt spänning på batteriet samt rätt batterityp? Måste vara rätt laddare för batteritypen...
Det är rätt spänning på batterierna (2st12v =24V), batterierna är ju i stort sett identiska med orginalbatterierna samt att orginalbatterierna ger samma fenomen.
 
Min klippare har även den sagt upp sig i år, verkar vara styrkort som inte förstår att det får spänning från laddaren, funkade i två dagar efter vintern men sen var set stopp.

Har skruvat isär hela maskinen och det var lite fukt i den så det har väl pajat kortet.

Någon som har en 795e 1.0 ståendes som de vill bli av med? Trasig spelar ingen roll så länge det inte är styrkort som är paj.

Mvh Markus
 
M Markus Hs skrev:
Min klippare har även den sagt upp sig i år, verkar vara styrkort som inte förstår att det får spänning från laddaren, funkade i två dagar efter vintern men sen var set stopp.

Har skruvat isär hela maskinen och det var lite fukt i den så det har väl pajat kortet.

Någon som har en 795e 1.0 ståendes som de vill bli av med? Trasig spelar ingen roll så länge det inte är styrkort som är paj.

Mvh Markus
Intressant, hur ser dina felsymptom ut?

Jag har varit i kontakt med supporten som ändå tror att det är batterierna som är boven, de vill att jag mäter upp batteriernas interna motstånd med batteritestare och då skall jag få 100mOhm om det är OK.
Frågan är bara vad jag skall använda att mäta med?? Vanlig multimeter funkar inte och om jag googlar på batteritestare så verkar de vara anpassade för stora (batterier från ca 70-100Ah och mitt är på 5Ah).
 
Jag har ett litium batteri från worx i min.

Problemet med min är att den inte märker att den möter laddaren, laddaren mörker dock roboten och slår på spänningen, men den backar omedelbart ut igen och gör ett nytt försök, dvs stångas.

Laddarens pinnar ger 31,9 volt omedelbart så fort den får kontakt med klipparen, klipparen bläck visar 18 volt tills den kommer fram.

Rostig_9000i_-88 Rostig_9000i_-88 skrev:
Intressant, hur ser dina felsymptom ut?

Jag har varit i kontakt med supporten som ändå tror att det är batterierna som är boven, de vill att jag mäter upp batteriernas interna motstånd med batteritestare och då skall jag få 100mOhm om det är OK.
Frågan är bara vad jag skall använda att mäta med?? Vanlig multimeter funkar inte och om jag googlar på batteritestare så verkar de vara anpassade för stora (batterier från ca 70-100Ah och mitt är på 5Ah).
 
  • Gilla
Rostig_9000i_-88
  • Laddar…
M Markus Hs skrev:
Jag har ett litium batteri från worx i min.

Problemet med min är att den inte märker att den möter laddaren, laddaren mörker dock roboten och slår på spänningen, men den backar omedelbart ut igen och gör ett nytt försök, dvs stångas.

Laddarens pinnar ger 31,9 volt omedelbart så fort den får kontakt med klipparen, klipparen bläck visar 18 volt tills den kommer fram.
Jag har exakt samma fel på min. Jag har förvisso inte mätt några spänningar eller så, men laddarens lampa slår om till rött, men roboten fattar inte att den är i laddaren utan backar ut och fortsätter stångas tills batteriet är slut.
 
Min laddares lampa gick sönder för flera år sen så kan inte använda den som guide :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.