Kablarna kan ha ärgat, både slingan och invändigt i laddstationen. Så kolla på det först.
 
Goliatbagge skrev:
Jag skulle starta min Landroid (första versionen) i dag efter ca 1 års uppehåll. Lagade slingan, så att den inte hade några brott och när jag var färdig och skulle testa den så stod det bara "Utanför arbetsområde" på displayen. Då upptäckte jag att LED-lampan på laddstationen inte lyste (och därmed inte får ström?). Den gröna indikatorn på transformatorn lyser dock grönt och det syns inga skador på strömkabeln till laddstationen.

Är det bara att kassera laddstationen och skaffa en ny robotklippare eller finns det någon räddning? Tacksam för all hjälp!
Hej,
Dubbelkolla att slingan verkligen är hel. Mät den med multimeter (ohm-mätning) om du inte redan gjort det. Kolla sedan inne i stationen om allt verkar ok med kablarna. Sedan kan ju kabel från trafon till laddningsstatione ocksa vara trasig.
Några tips... Lycka till!
/Gson
 
Bankeryd skrev:
Hej,
Dubbelkolla att slingan verkligen är hel. Mät den med multimeter (ohm-mätning) om du inte redan gjort det. Kolla sedan inne i stationen om allt verkar ok med kablarna. Sedan kan ju kabel från trafon till laddningsstatione ocksa vara trasig.
Några tips... Lycka till!
/Gson
Jag testade att koppla in en kort slinga och då började LED-lampan på laddstationen att lysa, så det borde väl betyda att det är slingan som är paj trots allt? Tycker dock att det är märkligt att robotklipparen inte tar laddning, även om slingan skulle vara trasig.
 
Goliatbagge skrev:
Jag testade att koppla in en kort slinga och då började LED-lampan på laddstationen att lysa, så det borde väl betyda att det är slingan som är paj trots allt? Tycker dock att det är märkligt att robotklipparen inte tar laddning, även om slingan skulle vara trasig.
Bra! Då vet du att laddaren iaf inte är trasig (när det gäller slingan). Om du inte redan hittat felet på slingan så kan du ju så länge koppla in en kort slinga (runt laddaren, simulera en liten trädgård) och testa om den laddar då när du ställer in den.
 
Gå ut med en bärbar radio inkopplad på långvåg och med volymen uppskruvad och antennen utdragen.
Ett kraftigt brummande hörs från aktiv slinga, om ljudet upphör har du hittat avbrottet.
 
  • Gilla
lubbe75
  • Laddar…
Hej Allesammans, kostar inget att fråga även om såväl tråden som maskinen har några år på nacken. Kort bakgrund: jag köpte i vintras en begagnad wg795e 2012 som var trasig. Efter lite lödning, bla byte av en stegmotordrivchipet har den fungerat utmärkt - fram till igår... 😅

Två frågor:
- förra ägaren sa att han fått ett nytt batteri på garanti, detta är ett litium. Fungerade det att bara byta bly till litium utan uppdatering av mjukvara vilket jag betvivlar gjort givet progporten (dvs ej USB)?
- det är inte möjligen någon som har ett eller känner var man skulle kunna få tag i ett nytt styrkretskort? Nu verkar det dom några andra kretsar gett upp och jag tror inte felsökning med multimeter och en lödkolven kommer kunna rädda Fenix (döptes självklart efter fågeln Fenix som reste sig ur askan... 😃)
 
Jag har bytt från bly till litium på min gamla landroid utan några andra modifikationer och det har fungerat klockrent i 2 år nu!
 
Anders_husbygge skrev:
- förra ägaren sa att han fått ett nytt batteri på garanti, detta är ett litium. Fungerade det att bara byta bly till litium utan uppdatering av mjukvara vilket jag betvivlar gjort givet progporten (dvs ej USB)?
Gjorde exakt samma byte från bly- till litiumbatteri förra sommaren och det krävdes ingen uppdatering av mjukvaran. Bara att byta. Fungerar finfint!

Edit: Var visst tvåa på bollen här.
 
Redigerat:
Aha! Tack!

Då är en felkälla till det strulande kretskortet borta. Så synd att klipparen gav upp nu, enligt lagen om "alltings djävlighet" precis efter att jag gödslat gräsmattan :(

Någon som har en susning om ev utbyteskort?
 
Om det är så att den inte orkat hem på batteriet så måste du ladda in lite kräm i batteriet så att laddningen kan ske i laddstationen. Detta har jag fått göra några gånger på våra 2 klippare med litiumbatterier och detta har jag fått hjälpa min granne med ett par gånger också.
 
Tack för tipset!

I det här fallet är dock batteriet ok, snarare ett par resistorer som brunnit och trots lödning är kortet dött. Så vore toppen med en nytt kort så Fenix igen kunde resa sig ur askan 😃
 
Är det moderkortet vi pratar om, då kostar det 2250kr, så det är knappt värt.
Men kontakta landroidservice@hpschou.se
De kan svara på det mesta.
 
Tackar! Då får jag kontakta dem och höra vad de säger.

Enig - att lägga de pengarna på en sådan "gammal" maskin känns tufft, tycker dock det någonstans borde finnas ett kort liggande... 😃
 
G
Är version 0.64 senaste till denna? HP Schou påstår det.
 
Min Landroid av första årsmodellen är felfri inne på sin 6:e säsong och har fortfarande originalbatteriet kvar. Så trots lite tjuvstopp i buskar och häckar så kan jag inte vara annat än otroligt nöjd.

MEN nu har laddstationen slocknat. Jag har gjort rent och testat glappkontakt och får lampan att blinka till emellanåt men inget permanent. Jag testade transformatorn med grannen en bit bort och den är det inget fel på.

Finns det möjligtvis någon fungerande laddstation till den första modellen (WG795E) stående hemma hos någon som kanske fått problem med själva klipparen, och som vill sälja den till mig?

Annars återstår alternativet 1795:- för ny laddstation och snart nytt batteri också. Hur skulle ni andra gjort då? Lagt pengarna på en helt ny? Och vilken sort då i så fall?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.