Ja precis, dock så har ju min nu uppdaterat styrkort och batteri till Li-ion batteri.
 
peternicklas
PDR skrev:
Ja precis, dock så har ju min nu uppdaterat styrkort och batteri till Li-ion batteri.
Kan inte hjälpa dig då, ring till supporten.
 
Idag (20/4 2016) körde jag igång min Landroid, köpt 8/4 2012 (alltså en av de allra första som kom ut på marknaden). Den klippte på i 1 tim och 35 min - innan den schemalagda tiden gick ut. Jag kör fortfarande med original bly-ackarna.

Laddstationen har fått stå kvar ute, under sitt tak i vinter, men utan att vara spänningssatt för att förhindra att det uppstår skadliga krypströmmar i elektroniken.
Ackumulator-boxen har jag tagit loss från klipparen och kopplat till en 24V-laddare. Jag har kört 3 laddningar (om jag minns rätt) under vintersäsongen, Kanske 4.

Laddaren som jag använder är en Deca FL1113D, inköpt på Harald Nyborg.
Den kan ladda 6V, 12V och 24V-batterier. Man kan ställa in 3 olika storlekar på batterier, 8-130 Ah. Den har även ett automatiskt läge för att av-sulfatera batteriet om så behövs. Laddningen sker helt automatiskt i tre steg. :)

OBS: Denna laddaren är enbart för Inomhusbruk!!
 
Redigerat:
Jag var med om en otrevlig sak i fredags. Grönis for över murkanten (ett fall på cirka metern) och landade på rygg. Det otrevliga är att varken hjul eller knivtallrik stoppade. Tur jag var hemma, törs inte tänka på vad som kunnat hänt. Nån som råkat ut för nåt liknande? Misstänker att nån sensor inte fungerade.
Ooops, har hamnat helt fel. Ska vara i Landroid första generationen. Kanske moderator kan flytta?
 
Redigerat:
Om det finns intresse så säljer jag min Landroid 1.0 köpt på Jula 2012.
Har funkat klockrent fram tills förra året då den både fick nytt styrkort, mjukvara och batteri. Efter det la laddstationen av och nu får jag det inte att lira alls.

Orkar inte rodda mer i det känner jag så nu säljer jag den.

Så om någon är intresserad av en (kanske helt fungerande) Worx Landroid 1.0 så PM:a
Kom med bud.

//Peter
 
PDR skrev:
Om det finns intresse så säljer jag min Landroid 1.0 köpt på Jula 2012.
Har funkat klockrent fram tills förra året då den både fick nytt styrkort, mjukvara och batteri. Efter det la laddstationen av och nu får jag det inte att lira alls.

Orkar inte rodda mer i det känner jag så nu säljer jag den.

Så om någon är intresserad av en (kanske helt fungerande) Worx Landroid 1.0 så PM:a
Kom med bud.

//Peter
Vart finns ni?
 
qsecofr skrev:
Vart finns ni?
Borås / Göteborgsområdet är jag lokaliserad
 
qsecofr skrev:
Vart finns ni?
Kan skicka den med.
 
PDR skrev:
Kan skicka den med.
Jag bor i närheten, se pm.
 
Finns det fler som vill bli av med sin gamla klippare kanske jag är intresserad. Min strular så jag letar efter en reservdelsmaskin. Gissar att styrkort ligger högt på behovslistan.
 
Om intresse finns så finns en fungerande Landroid 1.0 - 2012 med nytt batteri från 2015 Li-ion batteri. Allt fungerar. Den finns i Skåne (Lund). Sänd mig ett PM vid intresse.
 
Henke2 skrev:
Nja,,, gissa gillar jag inte.

Litiumbatteriet som sitter i Landroid har en nominell spänning på 3.7volt enligt databladet från Sony dvs 29.6volt för 8 celler. De laddas till 33.6volt. Cut off på 2.5volt per cell enligt databladet.

28volt i nominell spänning ger 3.5volt per cell och jag känner inte till någon cell alls med denna spec. Samma med din cut off på 2.36volt, under spec på cellerna.

Info som denna gör att jag undrar om du har koll på vad du skriver om.


Att ladda dem till 40% kan man ju debattera i oändlighet. Jag är av den skolan att det inte spelar någon roll vilken SoC du lagrar dem i. Vår applikation är väldigt snäll mot batterierna egentligen, så ladda fullt är mitt tips.


[bild]

[bild]

[bild]

[bild]
Rättar mig själv och står för det pinsammam isstaget att ha lyckats räkna till 8celler när det i själva verket är 7celler!
 
Aj aj... har fått problem med min Landroid.

Efter laddning går den inte ut igen. Det står att man ska stänga fönstret. När man då öppnar och stänger fönstret piper den en gång, och så står det att man ska stänga fönstret igen. Om man däremot stänger av och startar den igen så går den bra tills nästa laddning.

Har kontaktat Worx support (HP SCHOU) som säger att det garanterat är fel på kretskortet och att ett nytt kostar 2250kr inkl. frakt.

Någon som har en ide om hur man kan laga själv, eller är det bara att bita i det sura äpplet och beställa?
 
Skruva isär den och kolla på kretskortet. Se om det har blivit varmt någonstans med färgskiftningar och bubblor i lacken. Har du tur så kanske det är någon standardkomponent som vilken radio och tv reparatör som helst kan byta för en hundring eller två. Dock så börjar det bli svårt att hitta dessa reparatörer...

Kolla givetvis också efter ärg som uppkommit efter fukt, det brukar bli som ett vitt pulver. Detta brukar gå fint att borsta bort med en tandborste och isopropanol. T-röd är ok också.
 
  • Gilla
lubbe75
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.