Rostig_9000i_-88 Rostig_9000i_-88 skrev:
Se mitt inlägg #1103 på förra sidan, de passar om man slipar ned klackarna i botten på själva batterilådan som batteriet sitter monterat i. (conrad-batteriet är något högre än orginalbatteriet).
Min -12:a går inte att programmera om och jag misstänker att din inte gör det heller. Det behövs för övrigt ingen omprogrammering vid byte till nya blyackar.
Tack för alla tips och med vissheten att detta batteri (iaf sett till spänning, strömstyrka och mått) finns på Kjell&Co i varje stad ryckte jag med mig mitt batteri när jag ikväll åkte stugan 3 tim norrut. Då hinner jag bygga om batteriet med nya accar och montera det i klipparen när jag åker hem fram och tillbaka över dagen på söndag.
MEN när jag tog ut batteriet och tittade ner i hålet fanns inte de tunna väggar att fila ner som sägs erfordras för att få plats med dessa batterier. Istället är botten slät med en nivåskillnad på mitten, se bild.
Jag ska testa om det går, men har ni sett den utformningen tidigare? Bör det funka ändå?
Tomt batterifack i maskin med slät botten och nivåskillnad, avsett för ombyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Imorgon köper jag batterierna på K&Co.
 
P Pistvakt skrev:
Tack för alla tips och med vissheten att detta batteri (iaf sett till spänning, strömstyrka och mått) finns på Kjell&Co i varje stad ryckte jag med mig mitt batteri när jag ikväll åkte stugan 3 tim norrut. Då hinner jag bygga om batteriet med nya accar och montera det i klipparen när jag åker hem fram och tillbaka över dagen på söndag.
MEN när jag tog ut batteriet och tittade ner i hålet fanns inte de tunna väggar att fila ner som sägs erfordras för att få plats med dessa batterier. Istället är botten slät med en nivåskillnad på mitten, se bild.
Jag ska testa om det går, men har ni sett den utformningen tidigare? Bör det funka ändå?
[bild]
Imorgon köper jag batterierna på K&Co.
Titta på bilderna i https://www.byggahus.se/forum/threads/guide-batteribyte-budget-worx-landroid-l-1500.295414/ lite mer noga ;)
 
Rostig_9000i_-88 Rostig_9000i_-88 skrev:
Titta på bilderna i [länk] lite mer noga ;)
Jo, jag gjorde det imorse och insåg att det inte var i botten på batterifacket utan locket på batteripacket. Då är det lika. Ibland krävs några sekunders reflektion för att inte missa det väsentliga... :rolleyes:
Nu bytt och enda utmaningen var att få loss en av kabelskorna som satt som berget trots ihärdigt värmande.
Tack!
 
P Pistvakt skrev:
Jo, jag gjorde det imorse och insåg att det inte var i botten på batterifacket utan locket på batteripacket. Då är det lika. Ibland krävs några sekunders reflektion för att inte missa det väsentliga... :rolleyes:
Nu bytt och enda utmaningen var att få loss en av kabelskorna som satt som berget trots ihärdigt värmande.
Tack!
Ja, kabelskorna var hopplösa. Jag gav upp, köpte nya och klippte av kablarna (som blev i kortaste laget, men räckte precis).
 
Hej,
Min laddstation lyser inte när klipparen inte står i den. Däremot lyser den rött om jag ställer klipparen i laddaren.
Borde den inte blinka grönt om BWF'en är av?

Någon som har en aning om vad det kan handla om?

En fråga till, hur tar man isär laddstationen? Jag tror myror flyttat in ...
 
Om laddstationen inte lyser blått är det väl ett tecken på att slingan är bruten nånstans. Rätta mig någon om jag har fel.
 
Nu tar min Landroid inte alls emot ström längre trots batteribytet i juli... När klipparen står i laddaren lyser laddosan grönt och
dockningsstationen lyser blått men ändå står det '0%" i klipparens dispay...
Pga torr sommar har vi klippt mycket sparsamt efter att batterierna byttes ut i juli.
Vad detta fel bero på?
 
P Pistvakt skrev:
Nu tar min Landroid inte alls emot ström längre trots batteribytet i juli... När klipparen står i laddaren lyser laddosan grönt och
dockningsstationen lyser blått men ändå står det '0%" i klipparens dispay...
Pga torr sommar har vi klippt mycket sparsamt efter att batterierna byttes ut i juli.
Vad detta fel bero på?
Samma här :(
Jag misstänkte också att sommarens torka med avstängd klippare kanske var boven, men lite mer efterforskning så verkar batterierna från Conrad inte fungera tillräckligt bra i Worxen och de orkar helt enkelt inte med (hittade någon tråd om det här på forumet).
Har nu provat beställa batterier från batterigiganten.se som heter "12V 5,2Ah Standard 90x70x106 Faston PbQ 5,2-12, PS-PG12V6" med art: 04246 länk: https://batterigiganten.se/12v-6ah-agm-90x70x106-faston.html
Mått och anslutningar är lika som batterierna från Conrad.
Fick hem dessa förra fredagen och nu klipper den i 1h och laddar i 1h.
När de kom hem så var de glädjande nog inte på 5,2Ah utan på 6Ah så nu lever hoppet en stund igen :)
 
Redigerat:
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Tråden verkar vara utdöd men testar iaf. Köpte en gen 1 begagnad vääääldigt billigt för nån vecka sedan. Varit installerad i 3 dagar och allt funkar utmärkt, den fick ett nytt batteri som inflyttningspresent. Det jag dock funderar på är om min placering av ladningsplattan är dum?
Den startar vid rosa markering och svänger ut mot skogen men den studsar snabbt ner till gulmarkerat område och klipper väldigt bra där, men övriga tomten är det väldigt lite som händer på. Hela det gula fältet lutar svagt neråt, ca 10°. Kan en flytt av laddaren göras mer effektiv eller är 3 dagars sporadisk klippning för lite för att jag ska kunna säga varken bu eller bä?
Satellitbild av en trädgård med markerade områden för en robotgräsklippares laddningsplatta och klipprutor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om du aldrig ser robotklipparen i det övre området i bilden skulle jag misstänka att det är något som ställer till det för den så att den har svårt att hitta dit när den väl kommit till det nedre området i bilden. Jag skulle föreslå att du först kollar om den går rakt när den klipper eller om den svänger av åt något håll så den rör sig lite som i en båge när den klipper. Om det är uppförsbacke och däcken är slitna samt att robotklipparen tenderar att svänga av lite och inte gå rakt fram så kan den ha svårt att hitta tillbaka till det övre området när det väl kommit till det undre området då den ska hitta igenom en smalare passage där. Möjligen kan det bli lite bättre om laddstationen placeras längst upp till vänster men har den svårt att ta sig från det nedre området när den väl kommit dit så ligger lösningen mer i att ha service på robotklipparen.
 
F fri_tid skrev:
Om du aldrig ser robotklipparen i det övre området i bilden skulle jag misstänka att det är något som ställer till det för den så att den har svårt att hitta dit när den väl kommit till det nedre området i bilden. Jag skulle föreslå att du först kollar om den går rakt när den klipper eller om den svänger av åt något håll så den rör sig lite som i en båge när den klipper. Om det är uppförsbacke och däcken är slitna samt att robotklipparen tenderar att svänga av lite och inte gå rakt fram så kan den ha svårt att hitta tillbaka till det övre området när det väl kommit till det undre området då den ska hitta igenom en smalare passage där. Möjligen kan det bli lite bättre om laddstationen placeras längst upp till vänster men har den svårt att ta sig från det nedre området när den väl kommit dit så ligger lösningen mer i att ha service på robotklipparen.
Jag ger det någon vecka så får vi se, nu gjorde den mer tvärt om och höll sig i övre delen under hela förmiddagen och fram till nu.
Om den drar snett, vad är det man ska kolla upp då?
 
Om den går i en båge så kan du möjligen kolla efter glapp i hjulen och att däcken är lika slitna annars är det mest troliga att det är styrelektroniken som är lite defekt så ena hjulmotorn får lite högre spänning och mer ström än den andra hjulmotorn och det är mer ett jobb för en serviceverkstad.
 
Har du någon granne som har gräsklipparrobot nära intill ? Robotarna kan lätt störa varandra om begränsningsledningarna
ligger för nära varandra. jag har för mig att det bör vara 5 m mellan slingor.
 
W Wulfram Zneijderhaan skrev:
Har du någon granne som har gräsklipparrobot nära intill ? Robotarna kan lätt störa varandra om begränsningsledningarna
ligger för nära varandra. jag har för mig att det bör vara 5 m mellan slingor.
Nej jag är ensam med robot, har funkat mkt bättre idag efter flytt av en studsmatta
 
Ge roboten 1-2 veckor så tror jag den kommer ta hela området, 3 dagar är lite för lite tid för att utvärdera om den hittar överallt.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.