rcjofo skrev:
Denna siste kommentaren sejer mera om deg enn meg.
Alldeles riktigt uppfattat :rolleyes:
 
Någon uppdatering på Conradbatterierna? Säckar dom ihop eller var det klipparhöjden som behövde justeras?
 
JonasForssell skrev:
Någon uppdatering på Conradbatterierna? Säckar dom ihop eller var det klipparhöjden som behövde justeras?
Laddade mina fulla med c-tek laddare igen och efter att den har varit ute å kört ett dygn nu så ligger klipptiden på ca 1h20min och laddningen ca det samma.
Kör klipphöjden på 5an nu.
 
Redigerat:
Skumt.
 
En liten mossrelaterad fråga till er... Märker ni någon skillnad nu efter ett par sässonger med robotgräsklippare? Det sägs att robotgräsklippare ska vara bra mot mossa eftersom det blir klippt mycket oftare än med en vanlig. Kan man säga att robotgräsklippare endast förhindrar att mossan sprider sig, eller kan man till och med säga att robotgräsklippare får gräset att ta över mossa i någon mån?

Jag har själv inte märkt någon direkt skillnad. Vi har områden med mycket mossa, och jag misstänker att det krävs mer än bara bra klippning för att det ska bli mer gräs där. Har inte lagt på någon gödning eller kalk. Klipper alltid på högsta läget eftersom gräsmattan är ganska ojämn. Skulle det göra skillnad om man sänkte den en bit? Läge 4 verkar vara populärt här på forumet.
 
lubbe75 skrev:
En liten mossrelaterad fråga till er... Märker ni någon skillnad nu efter ett par sässonger med robotgräsklippare? Det sägs att robotgräsklippare ska vara bra mot mossa eftersom det blir klippt mycket oftare än med en vanlig. Kan man säga att robotgräsklippare endast förhindrar att mossan sprider sig, eller kan man till och med säga att robotgräsklippare får gräset att ta över mossa i någon mån?

Jag har själv inte märkt någon direkt skillnad. Vi har områden med mycket mossa, och jag misstänker att det krävs mer än bara bra klippning för att det ska bli mer gräs där. Har inte lagt på någon gödning eller kalk. Klipper alltid på högsta läget eftersom gräsmattan är ganska ojämn. Skulle det göra skillnad om man sänkte den en bit? Läge 4 verkar vara populärt här på forumet.
Tror ikke robotklipperen alene fjerne mosen.

Du må ha på gjødning 3-4 ganger i sesongen kanskje lite kalk og gressfrø. Klipp varje dag.
 
peternicklas
lubbe75 skrev:
En liten mossrelaterad fråga till er... Märker ni någon skillnad nu efter ett par sässonger med robotgräsklippare? Det sägs att robotgräsklippare ska vara bra mot mossa eftersom det blir klippt mycket oftare än med en vanlig. Kan man säga att robotgräsklippare endast förhindrar att mossan sprider sig, eller kan man till och med säga att robotgräsklippare får gräset att ta över mossa i någon mån?

Jag har själv inte märkt någon direkt skillnad. Vi har områden med mycket mossa, och jag misstänker att det krävs mer än bara bra klippning för att det ska bli mer gräs där. Har inte lagt på någon gödning eller kalk. Klipper alltid på högsta läget eftersom gräsmattan är ganska ojämn. Skulle det göra skillnad om man sänkte den en bit? Läge 4 verkar vara populärt här på forumet.
Klart att en robotklippare tar bort mossan. Den tog bort så mycket hos oss att jag har fått så om gräsmattan. Ju oftare den går desto bättre. Klipp även på låg nivå då gräset hjälper till att kväva mossan. Efter 2 år med robotklippare så är vår mossa borta till 98%. Vi hade innan runt 30% mossa. Gräsmattan får gödning 1 gång varje år, det räcker. Det var en av de viktigast orsakerna till att vi skaffade robotklippare. Landroid är dessutom extra duktiga på att ta bort mossa:p
 
Tråkigt att behöva säga det men conradbatterierna håller inte, under timmen både i klipp å laddtid igen :(
 
JS80 skrev:
Tråkigt att behöva säga det men conradbatterierna håller inte, under timmen både i klipp å laddtid igen :(
Jag är helt övertygad om att dessa rackare överträffar gelbatteriernas 5Ah lätt, 100% säker kan man sällan vara, jag är dock helt säker på är att jag aldrig någonsin kommer köpa flera blybatterier i mitt liv. :)

Motivationen är att en Landroid M går 1.5timme på 1.5Ah där man inte drar ut hela kapaciteten. Här har vi 2.3Ah som borde ge en 1.0:a liknande driftstid baserat på att det kanske drar lite mera ström, men fortfarande i samma härad.

Storchansar man så köper man 16celler och klipper i kanske 4 timmar?!

http://www.ebay.com/itm/A123-2300ma...US_Rechargeable_Batteries&hash=item2ed26385ca
 
JS80 skrev:
Tråkigt att behöva säga det men conradbatterierna håller inte, under timmen både i klipp å laddtid igen :(
Tack för den infon. Det är värt mycket för oss andra.
 
JS80 skrev:
Tråkigt att behöva säga det men conradbatterierna håller inte, under timmen både i klipp å laddtid igen :(
Vad ligger den på för laddström och spänning när den börjar och slutar ladda? Måste ju vara så att laddaren inte orkar trycka i tillräckligt mycket energi i batteriet innan mot EMK blir för hög och laddaren slår ifrån, eftersom CTEK klarar att ladda upp dem bättre med sin smartare laddcykel.
 
MBygga skrev:
Vad ligger den på för laddström och spänning när den börjar och slutar ladda? Måste ju vara så att laddaren inte orkar trycka i tillräckligt mycket energi i batteriet innan mot EMK blir för hög och laddaren slår ifrån, eftersom CTEK klarar att ladda upp dem bättre med sin smartare laddcykel.
Återkommer med detta under morgondagen då jag är på jobbet nu.
 
Henke2 skrev:
Jag är helt övertygad om att dessa rackare överträffar gelbatteriernas 5Ah lätt, 100% säker kan man sällan vara, jag är dock helt säker på är att jag aldrig någonsin kommer köpa flera blybatterier i mitt liv. :)

Motivationen är att en Landroid M går 1.5timme på 1.5Ah där man inte drar ut hela kapaciteten. Här har vi 2.3Ah som borde ge en 1.0:a liknande driftstid baserat på att det kanske drar lite mera ström, men fortfarande i samma härad.

Storchansar man så köper man 16celler och klipper i kanske 4 timmar?!

[länk]
Med dessa celler måste man ju verkligen ha en specialladdare om det skall fungera. Tror mer på de färdiga 12V LiFePo4 accar som Conrad säljer och som borde kunna laddas med ordinarie laddaren om den nu orkar med dem.
 
  • Gilla
rcjofo
  • Laddar…
Det kan möjligtvis inte vara så att det hänt nått med min laddstation?
 
MBygga skrev:
Med dessa celler måste man ju verkligen ha en specialladdare om det skall fungera.
Näe, det finurliga med dessa celler är att deras laddspänning är lika eller något högre än en 12V blyack om man bygger dem som 4celler i serie. Det ser marigare ut än det är. En blyack på 12v består tex av 6st 2volt celler utan balansering. (Du vet hur ett bilbatteri ser ut med ett skruvlock för varje cell)

MBygga skrev:
Tror mer på de färdiga 12V LiFePo4 accar som Conrad säljer och som borde kunna laddas med ordinarie laddaren om den nu orkar med dem.
Färdigt är enklare helt klart. Laddaren orkar absolut, de laddas på samma sätt. Enda skillnaden är att när blyacken slår ifrån (var det 1.3A) så är den långt från full, medan denna kommer vara kanske 95% full innan laddströmmen går under 0.5C

Jag var en smula nervös för hur det skulle funka på vintern innan jag köpte Lifepo4 batteri till bilen för 4papp, men det bara funkar och funkar. Laddas upp mycket fortare och man slipper självurladdningen eller skämtkapacitetssiffran som står stämplad på blyackarna.




Jag har ingen LD 1.0 att prova med, har någon en sådan med kass batteri att sälja till mig så går jag gärna först ut för att verifiera mitt kunnande på ett visuellt sätt :)
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.