336 209 läst · 1 323 svar
336k läst
1,3k svar
Worx Landroid 1.0 första modellen
Vrid till VDC 200(står 20 sen 200 va?) Det betyder likspänning från 0-200volt vilket ett batteri på 28volt ärJS80 skrev:
läget för batteri 9 eller 1.5v är förmodligen ett testläge som belastar ett AA resp 9V batteri en smula så man inte bara ser vilsospänningen
Redigerat:
Nu menar jag stiften på laddstationen och inte på batterierna, gick igenom varje läge på mätaren utan att få något utslagHenke2 skrev:
23,1V vid 100% är alldeles för lite, borde ligga på över 28V, min avslutar vid 28,1V ungefär. Om du sätter i dina originalbatterier, får du då samma låga värde är det nog fel på laddaren , får du ett värde, över 28V är det de nya batterierna som nog är för tungladdade för våra laddare, för CTEK'en kan ju ladda dem fullt.JS80 skrev:
Det står 28,1V bara lite skräp på luckan som lurar en. Mina original batterier har jag dessvärre inte kvarMBygga skrev:23,1V vid 100% är alldeles för lite, borde ligga på över 28V, min avslutar vid 28,1V ungefär. Om du sätter i dina originalbatterier, får du då samma låga värde är det nog fel på laddaren , får du ett värde, över 28V är det de nya batterierna som nog är för tungladdade för våra laddare, för CTEK'en kan ju ladda dem fullt.
Jag fick siffror från supporten gällande laddspänning. Om jag kommer ihåg rätt så ska den ge mellan 28,5 - 29V.
Sedan som ni mäter är helt fel. Ni kan aldrig kolla hur respektive cell ligger i syrakoncentration. Den räcker att en cell ligger väldigt lågt så är batteriet(cellen) kass. Tyvärr så är det ju slutna batteri så man kan inte mäta varje cell för sig. Laddspänningen i en 2V cell ska ligga mellan 1,85 - 2,15V. Vilken spänning de har har mindre betydelse då det är svavelsyrakoncentrationen som styr vilken spänning batteriet får. Det vanligaste felet med att ett batteri blir dåligt är kortslutning i en cell. De flesta laddare både på fordon och övrig utrustning ska se till så att svavelsyrakonc. ökar upp till sitt maxvärde, något annat klarar de inte av. CTEK och liknande laddare har dock andra funktioner. Sätt en sådan till batteriet och ladda de separat. Kolla sedan vilken spänning ni har direkt efter laddningen samt efter 5 timmar. Skiljer dessa värde mycket åt så är det fel på batteriet. Jag hade inte heller hålt på att labborera med andra batteri. Köp original batteri, även med tanke på ev. garanti på övriga klipparen.
Sedan som ni mäter är helt fel. Ni kan aldrig kolla hur respektive cell ligger i syrakoncentration. Den räcker att en cell ligger väldigt lågt så är batteriet(cellen) kass. Tyvärr så är det ju slutna batteri så man kan inte mäta varje cell för sig. Laddspänningen i en 2V cell ska ligga mellan 1,85 - 2,15V. Vilken spänning de har har mindre betydelse då det är svavelsyrakoncentrationen som styr vilken spänning batteriet får. Det vanligaste felet med att ett batteri blir dåligt är kortslutning i en cell. De flesta laddare både på fordon och övrig utrustning ska se till så att svavelsyrakonc. ökar upp till sitt maxvärde, något annat klarar de inte av. CTEK och liknande laddare har dock andra funktioner. Sätt en sådan till batteriet och ladda de separat. Kolla sedan vilken spänning ni har direkt efter laddningen samt efter 5 timmar. Skiljer dessa värde mycket åt så är det fel på batteriet. Jag hade inte heller hålt på att labborera med andra batteri. Köp original batteri, även med tanke på ev. garanti på övriga klipparen.