Kan det vara fel på transformatorn? Lägger jag örat intill den så hör man att det riktigt skriker och gnisslar i den.
 
JS80 skrev:
Den ger inga utslag när jag sätter mätaren på stiften
Vrid till VDC 200(står 20 sen 200 va?) Det betyder likspänning från 0-200volt vilket ett batteri på 28volt är :)

läget för batteri 9 eller 1.5v är förmodligen ett testläge som belastar ett AA resp 9V batteri en smula så man inte bara ser vilsospänningen :)
 
Redigerat:
Henke2 skrev:
Vrid till VDC 200(står 20 sen 200 va?) Det betyder likspänning från 0-200volt vilket ett batteri på 28volt är :)

läget för batteri 9 eller 1.5v är förmodligen ett testläge som belastar ett AA resp 9V batteri en smula så man inte bara ser vilsospänningen :)
Nu menar jag stiften på laddstationen och inte på batterierna, gick igenom varje läge på mätaren utan att få något utslag
 
JS80 skrev:
Nu menar jag stiften på laddstationen och inte på batterierna, gick igenom varje läge på mätaren utan att få något utslag
Mäter du under laddning? VDC och rätt område
 
under laddning kommer jag nog inte åt dom
 
Henke2 skrev:
Mäter du under laddning? VDC och rätt område
Jag lyckades nu, den visade 29,9 på vdc 200 under laddning
 
JS80 skrev:
Jag lyckades nu, den visade 29,9 på vdc 200 under laddning
Låter rimligt. Batterierna ska upp till 28.8 ihop och man behöver lite mera oumpf in till laddaren.(som sitter i klipparen gissningsvis)
 
Så med andra ord så är det nog så att det är batterierna som inte håller måttet?
 
JS80 skrev:
[bild][bild][bild]
Efter 50min så tyckte den att det räckte
23,1V vid 100% är alldeles för lite, borde ligga på över 28V, min avslutar vid 28,1V ungefär. Om du sätter i dina originalbatterier, får du då samma låga värde är det nog fel på laddaren , får du ett värde, över 28V är det de nya batterierna som nog är för tungladdade för våra laddare, för CTEK'en kan ju ladda dem fullt.
 
JS80 skrev:
Den ger inga utslag när jag sätter mätaren på stiften
Mät där du kontaktar slingan utan robot i laddaren och med roboten avstängd.
 
MBygga skrev:
23,1V vid 100% är alldeles för lite, borde ligga på över 28V, min avslutar vid 28,1V ungefär. Om du sätter i dina originalbatterier, får du då samma låga värde är det nog fel på laddaren , får du ett värde, över 28V är det de nya batterierna som nog är för tungladdade för våra laddare, för CTEK'en kan ju ladda dem fullt.
Det står 28,1V bara lite skräp på luckan som lurar en. Mina original batterier har jag dessvärre inte kvar
 
MBygga skrev:
23,1V vid 100% är alldeles för lite, borde ligga på över 28V,
Med urkopplade batterier så får man vara försiktig, det värdet är svåravläst. Med laddare inkopplad ska det vara 14.4volt vid full acke
 
vad drar ni för slutsats om mina batterier? Klarar inte laddaren att ladda dom fullt?
 
peternicklas
Jag fick siffror från supporten gällande laddspänning. Om jag kommer ihåg rätt så ska den ge mellan 28,5 - 29V.
Sedan som ni mäter är helt fel. Ni kan aldrig kolla hur respektive cell ligger i syrakoncentration. Den räcker att en cell ligger väldigt lågt så är batteriet(cellen) kass. Tyvärr så är det ju slutna batteri så man kan inte mäta varje cell för sig. Laddspänningen i en 2V cell ska ligga mellan 1,85 - 2,15V. Vilken spänning de har har mindre betydelse då det är svavelsyrakoncentrationen som styr vilken spänning batteriet får. Det vanligaste felet med att ett batteri blir dåligt är kortslutning i en cell. De flesta laddare både på fordon och övrig utrustning ska se till så att svavelsyrakonc. ökar upp till sitt maxvärde, något annat klarar de inte av. CTEK och liknande laddare har dock andra funktioner. Sätt en sådan till batteriet och ladda de separat. Kolla sedan vilken spänning ni har direkt efter laddningen samt efter 5 timmar. Skiljer dessa värde mycket åt så är det fel på batteriet. Jag hade inte heller hålt på att labborera med andra batteri. Köp original batteri, även med tanke på ev. garanti på övriga klipparen.
 
peternicklas skrev:
Jag hade inte heller hålt på att labborera med andra batteri.
Det är nog en inställning de allra flesta har också och det är säkert vettigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.