Nu blir jag orolig, nu har conradbatterierna börjat gå ner både i klipp å laddtid =( Måste klocka imorgon.
 
Under timmen för både klipp/laddtid, va fan är nu detta?
 
Har precis köpt Conradbatteriet men inte packat upp. Håll oss uppdaterade.
 
  • Gilla
kocken1
  • Laddar…
JS80 skrev:
Under timmen för både klipp/laddtid, va fan är nu detta?
Tipsade en användare om lifepo4 batterier, får se om denna nappar. Det tror jag skulle vara en nyckel till en 1.0 som jobbar som en 5.0:a :D
 
JS80 skrev:
Under timmen för både klipp/laddtid, va fan är nu detta?
Hur lågt ställd har du klipparen? Jag brukade köra på 4 men insåg att den går väldigt tungt på vissa ställen, troligen pga tjockt gräs längre ner i kombination med mossa som täpper till, och därmed gick den och laddade i förtid så att säga, och laddade också under kortare tid. Så jag ställde upp ett halvt hack till 4½ och vips blev Robbans klipptider längre igen, även sedan gräset vuxit "ikapp" den nya intällningen. Mina originalbatterier går nu ca. 1:15 nu och laddar något längre 1:20 ungefär vilket jag är nöjd med.
 
MBygga skrev:
Hur lågt ställd har du klipparen? Jag brukade köra på 4 men insåg att den går väldigt tungt på vissa ställen, troligen pga tjockt gräs längre ner i kombination med mossa som täpper till, och därmed gick den och laddade i förtid så att säga, och laddade också under kortare tid. Så jag ställde upp ett halvt hack till 4½ och vips blev Robbans klipptider längre igen, även sedan gräset vuxit "ikapp" den nya intällningen. Mina originalbatterier går nu ca. 1:15 nu och laddar något längre 1:20 ungefär vilket jag är nöjd med.
Ok jag ställde ner den till 4an för nån dag sen, höjer den till 5 nu så får vi se
 
Men lite lustigt är det ju, har ju kunnat köra på 4an under de andra 2 åren jag haft den
 
JS80 skrev:
Men lite lustigt är det ju, har ju kunnat köra på 4an under de andra 2 åren jag haft den
Jo, det har ävan jag kunnat, kanske växer gräset mycket kraftigare i år eller så men på 4½ fungerar det i alla fall utmärkt för min del nu och det märks faktiskt inget på resultatet vad jag kan se, ser lika kort ut som tidigare.
 
Henke2 skrev:
Tipsade en användare om lifepo4 batterier, får se om denna nappar. Det tror jag skulle vara en nyckel till en 1.0 som jobbar som en 5.0:a :D
säkert jävligt grymma men fan så dyra
 
Henke2 skrev:
Tipsade en användare om lifepo4 batterier, får se om denna nappar. Det tror jag skulle vara en nyckel till en 1.0 som jobbar som en 5.0:a :D



Du kan inte bare ersätta blybatterier med LiPo - Li-Ion
De kräver en annan laddare - balanserare.

Vid fel så er brannfaran mycket stor ... Jag vil inte sova med en modifierad robot på laddning vid husväggen..


Varfør kan ni inte kjøpa ock anvenda originalbatteriene och laddaren ?
 
rcjofo skrev:
Du kan inte bare ersätta blybatterier med LiPo - Li-Ion
De kräver en annan laddare - balanserare.

Vid fel så er brannfaran mycket stor ... Jag vil inte sova med en modifierad robot på laddning vid husväggen..


Varfør kan ni inte kjøpa ock anvenda originalbatteriene och laddaren ?
Antar att det är en prisfråga (originalbatterier kostar runt 1200 kr) samt även att hitta batterier med bättre kapacitet, både energimässigt och effektmässigt men då är förstås inte Biltema något alternativ.
 
rcjofo skrev:
Du kan inte bare ersätta blybatterier med LiPo - Li-Ion
De kräver en annan laddare - balanserare.

Vid fel så er brannfaran mycket stor ... Jag vil inte sova med en modifierad robot på laddning vid husväggen..
Nu är det inte LiPo eller Li-ion batterier Henke2 skriver om utan LiFePo4 batterier, dvs. LitiumJärnFosfatbatterier som är direkt utbytbara mot motsvarande Blysyra ackar och kan också laddas med den vanliga Blysyra laddaren.
Det kan du läsa om här http://www.conrad.se/Batteri-Vision...1469&ci=SHOP_AREA_14717_0501037&otp1=tablink2 så vet du bättre till nästa gång.
Conrad har alltså sådana batterier också, visserligen till ganska högt pris men håller de vad de lovar kan det vara värt det, 1 kg/batteri lägre vikt samt högre momentan effekt och lång livslängd.
 
rcjofo skrev:
Du kan inte bare ersätta blybatterier med LiPo - Li-Ion
De kräver en annan laddare - balanserare.

Vid fel så er brannfaran mycket stor ... Jag vil inte sova med en modifierad robot på laddning vid husväggen..
(Nu vet jag att moderatorerna ogillar utsvävningar, hoppas ni har överseende.)

Du har rätt i det du skriver, men det var heller inte det jag sa. Jag använder själv lifepo4 i min bil(60Ah) och till min motorcykel(2.3Ah) utan problem, men det gäller givetvis att dimensionera rätt och välja rätt batterier. Är man orolig för balansering så finns externa balanseringskort att använda. Det kör jag med till min cykel (63volt 24Ah li-po). Dock är balanseringen inte lika viktig om man hela tiden jobbar inom ett rimligt arbetsområde och använder celler värda namnet.

Radioflygare som köper billigaste skiten och pressar batterierna till gränsen och gladeligen använder uttjänta batterier gör dock klokt i att alltid balansera.
 
Henke2 skrev:
(Nu vet jag att moderatorerna ogillar utsvävningar, hoppas ni har överseende.)

Du har rätt i det du skriver, men det var heller inte det jag sa. Jag använder själv lifepo4 i min bil(60Ah) och till min motorcykel(2.3Ah) utan problem, men det gäller givetvis att dimensionera rätt och välja rätt batterier. Är man orolig för balansering så finns externa balanseringskort att använda. Det kör jag med till min cykel (63volt 24Ah li-po). Dock är balanseringen inte lika viktig om man hela tiden jobbar inom ett rimligt arbetsområde och använder celler värda namnet.

Radioflygare som köper billigaste skiten och pressar batterierna till gränsen och gladeligen använder uttjänta batterier gör dock klokt i att alltid balansera.
Jeg ville bare varna er mot at eksprimentera med uoriginale batterier ock laddare. Jeg har sjelv sett batteri antenne och inte lar seg slocka. Fråga brannvesnet om overupphetade laddare er en risk ...... større kapasitet batteri krever lengre laddningstid ...

Det er mange lesere på dette forumet och kun et fåtall vet hur man behandler de olika batteriene som finnes på marknaden. Jeg förstår at du Henke har kunnskap, men det gjelder som sagt inte alla.

En robot som leveres med blybatteri er billig at kjøpa. Tyverr så tåler dessa små blybatterier kun nogra få ( 3-400 ) laddningssykluser. Biltema batterier nogot mindre - dyrare nogot mere. Det tilsvarer ca 1 sesong.

Tyverr opplyser inte Workx om den korta livstiden ock en får rekna med en utgift på kr 1.200,- pr år.
 
peternicklas
rcjofo skrev:
En robot som leveres med blybatteri er billig at kjøpa. Tyverr så tåler dessa små blybatterier kun nogra få ( 3-400 ) laddningssykluser. Biltema batterier nogot mindre - dyrare nogot mere. Det tilsvarer ca 1 sesong.
Är tyvärr en vanlig kommentar då man dåligt känner till hur ett batteri fungerar. Lladdningen av ett batteri är av stor betydelse. Laddningen som medföljer klipparen är ett bevis på detta. OM man tar sig tid och använder en CTEK med jämna mellanrum, kanske 1 gång/månad så förlängs livslängden avsevärt. Ett vanligt fel på batteri är just dålig laddning.
För mer info. http://www.ctek.com/se/sv/page/whycharge/charge-functionality
Jag har räddat 2 batteri så var förbrukade enligt verkstad. Med CTEK så fungerar dessa fortfarande, nu är det snart 2 år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.