Henke2 skrev:
Som sagt tänk på att det tar väldigt lång tid att fylla blyackar fulla så låt laddaren ta sin tid :) Läge 8 i en handfull dagar är nog inte fel då och då.
Läge 7 räcker gott och väl! Läge 8 går den in i först efter någon vecka i 7'an och är egentligen till för långtidslagring, typ på vintern.
 
MBygga skrev:
Hur har den gått hittills, dvs. får du lika bra gångtid som första gången eller blir den bättre/sämre?
Jag har faktiskt inte haft tid att klocka den, men ska göra det nu i helgen. Gräset växer som fan efter gödning, massor av regn och väldigt varma dagar till och från. Så klipparen har lite svårt att hinna med just nu. Funderar på att ställa in den så den kör dygnet runt ett tag. Ikväll ska jag sätta i batterierna igen för nu är dom fulladdade.
 
MBygga skrev:
Läge 7 räcker gott och väl! Läge 8 går den in i först efter någon vecka i 7'an och är egentligen till för långtidslagring, typ på vintern.
Well 7 då... bara man inte krokar av den och tror det är klart bara för det tar lång tid :)
 
Om man vill att klipparen ska gå dygnet runt, hur var det då man skulle ställa klipptiden?
 
JS80 skrev:
. Ska bli intressant att se hur lång klipptid samt laddtid du får. Håll oss uppdaterade!
Jo det blev inte så imponerande. Klipptiden blev ung 30 min och laddtden ung lika mycket.
Idag satte jag tillbaka originalbatterierna efter att jag urladdat ur dem fullständigt och sedan laddat dem med en Cetecladdare. Den första klippningen varade ungefär en timma, men nästa klippning blev en timma och 15 minuter. Jag har gödslat gräsmattan och den växer bra. I vissa partier sänks hastigheten pga högt gräs. Jag är mycket nöjd när batterierna nu går för tredje säsongen.
De nya Biltemabatterierna ska jag motionera och se om det går att få upp kapaciteten för nu är de bara på knappt 3 Amperertimmar vid ett uttag på 1.5 A.
//Bosse
 
Väldigt nöjd med conradbatterierna.1h35min klipptid och laddtiden är ungefär den samma. (y)
 
JS80 skrev:
Om man vill att klipparen ska gå dygnet runt, hur var det då man skulle ställa klipptiden?
På 1.0 ställer man in 00:01-24.00 varje dag, på L och M blir det nog 00:01 - 24,0 timmar varje dag, men där är jag inte helt säker.
 
JS80 skrev:
Väldigt nöjd med conradbatterierna.1h35min klipptid och laddtiden är ungefär den samma. (y)
Får nog bli Conrad batterier snart, min går hyffsat länge men sackar betänkligt när den stöter på längre gräs, dvs det är inte tillräckligt med "kräm" i batterierna när det tar emot.
 
Någon i Falutrakten som vill samköpa batterier från Conrad?

Även Borlänge, Leksand , Insjön och ev Rättvik kan gå bra.
 
Redigerat:
MBygga skrev:
sackar betänkligt när den stöter på längre gräs,.
Detta är väl en in byggd funktion som gör att gräsklippan saktar ned framdrivningen när den ska klippa högt gräs. Med mina nymotionerade batterier sänker klipparen hastigheten där gräset hunnit växa sig högre än omgivande gräs. Klipptiden är ändå över 1 timma så batterierna är det inget fel på.
//Bosse
 
Bosse_A skrev:
Detta är väl en in byggd funktion som gör att gräsklippan saktar ned framdrivningen när den ska klippa högt gräs. Med mina nymotionerade batterier sänker klipparen hastigheten där gräset hunnit växa sig högre än omgivande gräs. Klipptiden är ändå över 1 timma så batterierna är det inget fel på.
//Bosse
Nja, funktionen finns på vissa andra klippare men för LD 1.0 är det nog så att spänningen sjunker pga att klippmotorn blir ansträngd, man hör att den minskar varvtalet betänkligt och därmed går även drivmotorerna långsammare. De som har funktionen klipper med i stort sett samma varvtal men minskar hastigheten på drivhjulen när det blir tungt. Min M verkar ha den funktionen för klippmotorn påverkas inte nämnvärt (verkar starkare) men hastigheten minskar något tycker jag när det går tungt. Kanke fungerar L på samma sätt men inte 1.0 som skrivet. Annars klipper den också väl en timma och nu sen jag höjt från 4 till 4½ går den faktiskt betydligt lättare också.
 
L med senaste uppdateringen sänker farten på framdrivningen tydligt och distinkt till kanske halv fart när det börjar gå tungt för klippmotorn.
Klippmotorn hinner inte tappa värst mycket i varv innan detta görs.
 
MBygga skrev:
för LD 1.0 är det nog så att spänningen sjunker pga att klippmotorn blir ansträngd,.
Detta svar är inte korrekt. För det första är det borstlösa motorer till både klippning och framdrivning och deras varvtal styrs med elektonik och påverkas därför i mindre grad av batterispänningen. Man behöver inte vara speciellt begåvad för att se att framdrivningen styrs ned till en lägre hastighet om klippmotorn utsätt för ökat motstånd vid högt gräs. När det längre gräset är avklippt höjs hastigheten till det normala igen momentant.
Min del i denna diskussion är nu avslutad.
//Bosse
 
Bosse_A skrev:
Detta svar är inte korrekt. För det första är det borstlösa motorer till både klippning och framdrivning och deras varvtal styrs med elektonik och påverkas därför i mindre grad av batterispänningen.
//Bosse
Njä, en programmeringsfråga oavsett motorval :)
 
Bosse_A skrev:
Detta svar är inte korrekt. För det första är det borstlösa motorer till både klippning och framdrivning och deras varvtal styrs med elektonik och påverkas därför i mindre grad av batterispänningen. Man behöver inte vara speciellt begåvad för att se att framdrivningen styrs ned till en lägre hastighet om klippmotorn utsätt för ökat motstånd vid högt gräs. När det längre gräset är avklippt höjs hastigheten till det normala igen momentant.
Min del i denna diskussion är nu avslutad.
//Bosse
Möjligt att du inte tycker det är korrekt men faktum är att spänningen sjunker så mycket att klipparen tror att den behöver ladda när den stöter på stort motstånd, särskilt om man har svaga batterier från t.ex. Biltema. Följden blir att när den väl börjar ladda visar det sig att batterierna inte var urladdade och därmed avbryter den laddningen redan efter en kortare stund. Sen om det har med begåvning att göra vet jag inte men det är i alla fall fakta, vilket jag tycker man man skall hålla sig med på på forat. Och som jag skrev meningen med funktionen att sänka hastigheten är att klipparmotorna skall kunna bibehålla sitt varvtal, vilket inte min 1.0 gör på långa vägar, utan den sjunker proportionellt i varvtal mot hastighetssänkningen, dvs. ingen effektiv klippning. Sen behöver du självklart inte svara på detta, utan som du brukar kan du dra dig undan.
 
  • Gilla
Wulfram Zneijderhaan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.