Fredrik Polly Lindström skrev:
Hej, japp den har schema. Och den drar igång motorn men piper och går direkt efter start och in och laddar i ca 1 timma
Vet du om den laddar fullt när den går in för kvällen, det borde den göra och även om den tappar lite under natten borde den kunna klippa minst en halvtimma innan den behöver ladda igen. Hur länge kör den när den laddat upp sig normalt?
 
Lustigt. Om jag förstår rätt så har L/1.0 blyackar. Dessa laddas hela tiden och blir aldrig fulla. Dvs när de närmar sig fullt sänks laddströmmen till att efter ett par timmar motsvara självurladdningen. Ju sämre batteri desto fortare nås max spänning och laddningen sker med lägre ström och tar längre tid. Som referens laddade jag mitt bilbatteri med modellflygladdare i vintras och det tog ungefär en vecka för den att "toppa upp" batteriet. Det mesta går i på 10min efter bilen startats men det sista tar en väldig tid. Samma med dessa små geleackar fast i mindre skala då.

Om den vill ladda på direkten så verkar det som batterierna är slut, eller att klipparen tror detta iaf. Kan det vara glapp i ladduttaget mellan basstation och klippare så den laddar dåligt?
 
Redigerat:
Henke2 skrev:
Lustigt. Om jag förstår rätt så har L/1.0 blyackar. Dessa laddas hela tiden och blir aldrig fulla. Dvs när de närmar sig fullt sänks laddströmmen till att efter ett par timmar motsvara självurladdningen. Ju sämre batteri desto fortare nås max spänning och laddningen sker med lägre ström och tar längre tid. Som referens laddade jag mitt bilbatteri med modellflygladdare i vintras och det tog ungefär en vecka för den att "toppa upp" batteriet. Det mesta går i på 10min efter bilen startats men det sista tar en väldig tid. Samma med dessa små geleackar fast i mindre skala då.

Om den vill ladda på direkten så verkar det som batterierna är slut, eller att klipparen tror detta iaf. Kan det vara glapp i ladduttaget mellan basstation och klippare så den laddar dåligt?
Nej, så fungerar inte L/1.0 som mycket riktigt har blyackar. De laddas på samma sätt som M versionens Litiumjon batteri, dvs. med relativt hög ström från början (15-20% laddning) (ca. 1,7 A) vilken sänks ner till ca. 1,3-1,4 när den väl är fulladdad (100%). Då stängs laddningen av helt.
 
MBygga skrev:
Nej, så fungerar inte L/1.0 som mycket riktigt har blyackar. De laddas på samma sätt som M versionens Litiumjon batteri, dvs. med relativt hög ström från början (15-20% laddning) (ca. 1,7 A) vilken sänks ner till ca. 1,3-1,4 när den väl är fulladdad (100%). Då stängs laddningen av helt.
hm så laddar man varesig bly eller li-ion. Man går mot konstant spänning vilket för li-ion acken är max 4.2v/cell. Om den slår av när den laddar med 1.3A så är den absolut inte full. Skulle gissa max 75%. 1.3A är ju nästan 1C dvs 1 gång kapaciteten.

Samma sak gäller för blyacken dock med skillnaden att denna är inte fullt lika känslig mot överspänning samt har självurladdning vilket li-ion inte har. Den slår fortare i spänningstaket också och man kanske bara använder hälften av den stämplade kapaciteten. Man slutar ladda vid 1.3A som är 1/4C för den större blyacken och offrar det sista(som kan vara ganska mycket) samt att man inte tömmer den speciellt långt eftersom en blyack mår bäst fulladdad. Så ni som cyklar eller laddar ur era blyackar... sluta med det för det skadar cellerna permanent.

Hur mäter du strömmen, direkt på batteriet eller innan någon slags laddregulator? Skall mäta på min M någon dag när andan faller på. Batteriet har säkerligen inbyggd laddregulator här, men jag kan enkelt koppla in mig på trafons likspänningsdel och logga kapaciteten.

Denna pryl mäter ström, spänning samt kapacitet. Kan både ladda och tömma batterier med den, så är man nyfiken på hur mycket som går i/ur ens batteri så är det en bra leksak.
http://www.hab.se/dc-watt-meter-p-3606-c-768.aspx
 
Henke2 skrev:
hm så laddar man varesig bly eller li-ion. Man går mot konstant spänning vilket för li-ion acken är max 4.2v/cell. Om den slår av när den laddar med 1.3A så är den absolut inte full. Skulle gissa max 75%. 1.3A är ju nästan 1C dvs 1 gång kapaciteten.

Samma sak gäller för blyacken dock med skillnaden att denna är inte fullt lika känslig mot överspänning samt har självurladdning vilket li-ion inte har. Den slår fortare i spänningstaket också och man kanske bara använder hälften av den stämplade kapaciteten. Man slutar ladda vid 1.3A som är 1/4C för den större blyacken och offrar det sista(som kan vara ganska mycket) samt att man inte tömmer den speciellt långt eftersom en blyack mår bäst fulladdad. Så ni som cyklar eller laddar ur era blyackar... sluta med det för det skadar cellerna permanent.

Hur mäter du strömmen, direkt på batteriet eller innan någon slags laddregulator? Skall mäta på min M någon dag när andan faller på. Batteriet har säkerligen inbyggd laddregulator här, men jag kan enkelt koppla in mig på trafons likspänningsdel och logga kapaciteten.

Denna pryl mäter ström, spänning samt kapacitet. Kan både ladda och tömma batterier med den, så är man nyfiken på hur mycket som går i/ur ens batteri så är det en bra leksak.
[länk]
Min LD 1.0 mäter och visar själv både spänning och laddström samt när den anser sig fulladdad (i %). När den kommer in i laddaren med ca. 15% kvar ligger spänningen på 24,5 V ungefär, då laddar den med drygt 1,7 A som sedan avtar linjärt mot hur spänningen ökar. Vid strax över 27 V anser den sig ligga på 100% och då ligger laddströmstyrkan på drygt 1,3 A när den slår av laddningen. Möjligt att man inte laddar batterier på det sättet men Worx gör i alla fall det.
Sen håller jag med dig om att man inte skall djupurladda Bly-syra batterier, det mår de inte bra av. Däremot kan man från det naturligt urladdade läget, dvs. då klipparen söker laddning, i stället ladda batterierna med en CTEK eller liknande med 1-2 månaders mellanrum. Det mår de bra av och mina orginalbatterier fungerar fortfarande utmärkt därmed.
 
MBygga skrev:
Min LD 1.0 mäter och visar själv både spänning och laddström samt när den anser sig fulladdad (i %). När den kommer in i laddaren med ca. 15% kvar ligger spänningen på 24,5 V ungefär, då laddar den med drygt 1,7 A som sedan avtar linjärt mot hur spänningen ökar. Vid strax över 27 V anser den sig ligga på 100% och då ligger laddströmstyrkan på drygt 1,3 A när den slår av laddningen.
Då fungerar laddningen som jag beskrev bara det att man stänger av långt innan det är fullt. 2.25v/cell vid 1.3A in är absolut inte fullt på långa vägar. Varför kan man undra. För att fylla en geleack laddar man den till 14.8V och låter den ladda där ett par timmar efter att laddströmmen sjunkit under 1/10C, Man sänker sedan spänningen till 13.4V vilket är en underhållsladdningsnivå som acken kan ha kontinuerligt. Dock har man ju inte tid på sig att göra detta varje klippcykel.

Så det låter märkligt och frågan är om det går att justera?


MBygga skrev:
Däremot kan man från det naturligt urladdade läget, dvs. då klipparen söker laddning, i stället ladda batterierna med en CTEK eller liknande med 1-2 månaders mellanrum. Det mår de bra av och mina orginalbatterier fungerar fortfarande utmärkt därmed.
Exakt, det går precis i linje med det jag skrev först i detta inlägg :)
 
Henke2 skrev:
Då fungerar laddningen som jag beskrev bara det att man stänger av långt innan det är fullt. 2.25v/cell vid 1.3A in är absolut inte fullt på långa vägar. Varför kan man undra. För att fylla en geleack laddar man den till 14.8V och låter den ladda där ett par timmar efter att laddströmmen sjunkit under 1/10C, Man sänker sedan spänningen till 13.4V vilket är en underhållsladdningsnivå som acken kan ha kontinuerligt. Dock har man ju inte tid på sig att göra detta varje klippcykel.

Så det låter märkligt och frågan är om det går att justera?
Har tittat mer noggrant nu och den slår av vid strax över 28 V och då ligger laddströmmen på strax under 1 A. Eftersom laddaren levererar 24-28 V enligt specen på den är det nog svårt att skruva upp den, möjligen kan man byta till en "starkare" laddare men det kan ju vara vanskligt också. Jag toppar som sagt mina med CTEK'en med jämna mellanrum så de håller kapaciteten bättre och längre, vilket fungerar bra.
Sen är det inga Gel ackar i Landroiden utan normala Bly-syra, så de kanske inte tål lika mycket.
 
Redigerat:
Min Landroid har också haft problem med batterikapaciteten. Efter en tids trixande med laddning har jag nu bytt ut originalbatterierna mot 2 st Biltema 80-409 a 139:-. Dessa batterier har en påfallande likhet med dom batterier som tidigare satt i maskinen. Utbytet var relativt enkelt. I tråden har diskuterats laddningssekvenser osv. Bifogade bild visar hur laddningen är tänkt att fungera enligt tillverkaren av det batteri som satt i maskinen från start.
Den som har erfarenhet av Kinesiska lågprisprodukter vet att kvaliteten kan vara skiftande. jag vill minnas att många hade problem med originalen redan från start. Att batterierna är märkta 5 Ah respektive 4.5 Ah får man nog ta med en nypa salt. Det kan säkert variera i en produktion. Personligen tycker jag att det kan vara värt att testa dom billigare batterierna. Landroid 1.0 originalbatteri.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Wulfram Zneijderhaan skrev:
Min Landroid har också haft problem med batterikapaciteten. Efter en tids trixande med laddning har jag nu bytt ut originalbatterierna mot 2 st Biltema 80-409 a 139:-. Dessa batterier har en påfallande likhet med dom batterier som tidigare satt i maskinen. Utbytet var relativt enkelt. I tråden har diskuterats laddningssekvenser osv. Bifogade bild visar hur laddningen är tänkt att fungera enligt tillverkaren av det batteri som satt i maskinen från start.
Den som har erfarenhet av Kinesiska lågprisprodukter vet att kvaliteten kan vara skiftande. jag vill minnas att många hade problem med originalen redan från start. Att batterierna är märkta 5 Ah respektive 4.5 Ah får man nog ta med en nypa salt. Det kan säkert variera i en produktion. Personligen tycker jag att det kan vara värt att testa dom billigare batterierna.[bild]
Ja, originalbatterierna är inte av högsta kvalitet kan jag hålla med om men Biltemas är inte bra nog heller med tanke på att de inte bör laddas med högre strömstyrka än 1,35 A och laddaren ger upp till drygt 1,7 A. Dessutom verkar de inte ha någon högre effektoutput om man läser på tråden utan vid motstånd sjunker spänningen snabbt så lågt att roboten vill gå och ladda.
Jag satsar nog hellre 279 kr/st på Conrad batterier av AGM typ som både klarar högre laddström (2 A) och har högre momentan effekt.
 
MBygga skrev:
Ja, originalbatterierna är inte av högsta kvalitet kan jag hålla med om men Biltemas är inte bra nog heller med tanke på att de inte bör laddas med högre strömstyrka än 1,35 A och laddaren ger upp till drygt 1,7 A. Dessutom verkar de inte ha någon högre effektoutput om man läser på tråden utan vid motstånd sjunker spänningen snabbt så lågt att roboten vill gå och ladda.
Jag satsar nog hellre 279 kr/st på Conrad batterier av AGM typ som både klarar högre laddström (2 A) och har högre momentan effekt.
Är än så länge väldigt nöjd med Conrads batterier. Får min laddare imorgon så jag tänkte testa den och ladda upp mina batterier. Är det något speciellt läge man ska sätta den på? Beställde ju samma som din.
 
JS80 skrev:
Är än så länge väldigt nöjd med Conrads batterier. Får min laddare imorgon så jag tänkte testa den och ladda upp mina batterier. Är det något speciellt läge man ska sätta den på? Beställde ju samma som din.
Eftersom det är nya och fräscha batterier skall du inte använda Recondläget, däremot AGM läget då det ju är sådana batterier, det innebär att den laddar med något högre spänning. Så MC läget + AGM rekommenderar jag.
 
MBygga skrev:
Eftersom det är nya och fräscha batterier skall du inte använda Recondläget, däremot AGM läget då det ju är sådana batterier, det innebär att den laddar med något högre spänning. Så MC läget + AGM rekommenderar jag.
Ok då ska jag testa det :D
 
IMG_20140522_204530.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Då ska batterierna få lite extra kräm med nya laddaren :)
 
  • Gilla
MBygga
  • Laddar…
JS80 skrev:
Då ska batterierna få lite extra kräm med nya laddaren :)
Hur har den gått hittills, dvs. får du lika bra gångtid som första gången eller blir den bättre/sämre?
 
Som sagt tänk på att det tar väldigt lång tid att fylla blyackar fulla så låt laddaren ta sin tid :) Läge 8 i en handfull dagar är nog inte fel då och då.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.