Fadai
:rofl:Ja, det en älskar hatar en annan.... den gula toan ger mig kväljningar.

BirgitS
Vi bör väl låta tråden handla om Wingårdh-huset nu.

Fadai Fadai skrev:
Någon som hittar toapappret?

Fadai Fadai skrev:
Just toaletten är väl vit?

Väldigt vitt allting.

Smått underbara strömbrytare!

Vem behöver en TV i det huset, med den utsikten? Fantasilöst!

Hoppas det finns [effektiv] aircondition, med de fönsterytorna.

Förstår inte varför folk är så emot vitt, med vitt får du full frihet att leka med ljus och textiler

Då är det värre med arkitektritade nybyggen utan historia och själ :)

• Gilla
Fadai
  • Laddar…
Känns som man ligger på sjukan när allt är kritvitt.

• Gilla
MagHam
  • Laddar…
G ekaa88 skrev:
Buster & Punch heter dom som saluför tror jag, va beredd på att sy igen hål i fickan bara. :crysmile:
Jag hoppas de går att få momentära? Annars blir det lite väl lite funktioner per armatur. Jag har en smart lösning med dubbelvippa där den är momentär åt båda hållen. Mao 4 funktioner

Fadai
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Förstår inte varför folk är så emot vitt, med vitt får du full frihet att leka med ljus och textiler

Då är det värre med arkitektritade nybyggen utan historia och själ :)
Och utan personlighet, skulle jag vilja tillägga.

Som så ofta handlar det om nyanserna. Gräddvit, cremevit, äggskalsvit m fl är vilsamma för ögat medans kritvitt upplevs hårt och kallt. Sen kan jag tycka att man generellt är lite rädd för färg på väggarna, och vitt blir det "säkra" valet.

Fadai Fadai skrev:
Och utan personlighet, skulle jag vilja tillägga.

Som så ofta handlar det om nyanserna. Gräddvit, cremevit, äggskalsvit m fl är vilsamma för ögat medans kritvitt upplevs hårt och kallt. Sen kan jag tycka att man generellt är lite rädd för färg på väggarna, och vitt blir det "säkra" valet.
Tycker man ska passa sig för de varma nyanserna som 0502-Y osv. Specialllt idag med LEDs där 2700k med tveksam RA är standard.

Fadai
k=kelvin fattar jag, men vad står RA för?

Kelvin skrivs ned stort K. Ra skrivs just Ra, och betyder Rendering average. Det är samma värde som man oftare sktiver CRI, Colour rendering index, ett index på 0-100, som är ett mått på hur bra en belysning är på att återge färger utan att förstärka eller försvaga

• Gilla
Fario
  • Laddar…
En halogen ligger på 3000k med väldigt högt RA medans LED för E27 ofta ligger på 2700k med runt 80. Blir väldigt gult ljus ofta

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Tycker man ska passa sig för de varma nyanserna som 0502-Y osv. Specialllt idag med LEDs där 2700k med tveksam RA är standard.
Ja, 0502Y i kombination med dåliga LED-ljuskällor (och Ra beskriver inte hela sanningen vad gäller färgåtergivning) kan ge ett ganska dassigt intryck.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.