102 532 läst · 817 svar
103k läst
817 svar
Windows Home Server
Ja jag kör XP som klient hemma jag gillar det OP:t men nu är jag lite i valet o kvalet vad jag skall köpa
8:an vill jag inte ha. Funderar på o köpa Win 7.
Annars så kanske ReactOS är vår räddning http://www.reactos.org/sv
I vintras så provkörde jag en virtuell maskin som går att ladda ned... inte helt ok. När jag får tid skall jag installera en utan sandbox o testa.
8:an vill jag inte ha. Funderar på o köpa Win 7.
Annars så kanske ReactOS är vår räddning http://www.reactos.org/sv
I vintras så provkörde jag en virtuell maskin som går att ladda ned... inte helt ok. När jag får tid skall jag installera en utan sandbox o testa.
Jag trodde jag hade löst mitt problem på ett KvickAndDirty sätt på min XP funkade det men när jag flyttade allt till servern så funkade det inte.
Jag skrev en ny metod i Com objecktet "StartServer" som skapade upp interfacet på activex.exen och sände över pekaren till exen som sen höll den. då kunde jag starta exen under samma user som com objecktet. På XP kommer exen igång fint men på Win Home Server så blir exen "osynlig" och kommer inte igång ordentligt... Jag får nog bita i sura äpplet och göra som man ska och använda NamedPipe i stället. och skippa interface mellan exen o com. På min gamla win2000 så funkade det också men jag håller på och fixa i ordning en skrubb för servern och behövde en 19" låda för servern.
och då måst allt gammalt utrangeras.
Jag skrev en ny metod i Com objecktet "StartServer" som skapade upp interfacet på activex.exen och sände över pekaren till exen som sen höll den. då kunde jag starta exen under samma user som com objecktet. På XP kommer exen igång fint men på Win Home Server så blir exen "osynlig" och kommer inte igång ordentligt... Jag får nog bita i sura äpplet och göra som man ska och använda NamedPipe i stället. och skippa interface mellan exen o com. På min gamla win2000 så funkade det också men jag håller på och fixa i ordning en skrubb för servern och behövde en 19" låda för servern.
och då måst allt gammalt utrangeras.
Är inte riktigt med på vad du har för problem krillew, det är inte så att vissa servicar (ex dtc) inte startas med automatik efter omstart. Har själv inga dåliga erfarenheter att köra com+ m.m på MS Win Server 2012, även om det är rejält gamla applikationer, vissa även skrivna i VB6
Hejsan!pbengtsson skrev:
Problemet är inte o köra com+ utan problemet är att kommunicera från com+ över till en activex.exe
det fungerar på min XP och min win2000 men man har ju skruvat upp säkerheten lite sen dess.
Jag tänkte först bygga min server med ReactOS men eftersom dom inte var färdiga med sin com implementation så valde jag WinHomeServer2011. Nej com+ har jag använt sen det kom och tycker det är suveränt.
com+ och activex.exe:n startar under olika users och då kan dom inte prata med varandra.
Jag trodde att jag löste det hela genom att låta com+ starta exen jag upptäckte att sökvägarna till inifilen blev fel när jag startade den från com+, så när jag fixade det så funkade det faktiskt.. tills com objectet stannade när det kom igång på nytt så var den en ny user och kunde då inte prata med exen, men så länge objectet var igång så funkade det.
det finns ett kryss för att aldrig stoppa com objectet men det hjälpte inte.
Nu håller jag på och skriva om min exe så den kan använda NamedPipe jag hittade på nätet att det är så man skall prata med en service. Har aldrig använt det förut. min exe kan både prata via HTTP, com+ samt direkt via sitt interface och nu lägger jag till NamedPipe. Mitt Http protokoll är inte fullt utbyggt och inte så anpassat att använda från com+ utan mest tänkt att användas via nätverket.
Pipe protokollet skriver jag nu med tanke att användas från com+. Exen kommer konvertera recordsetten till xml och andra sidan konverterar tillbaka till ett ADODB.recordset object. Jag har kommit halvvägs jag kan läsa ut alla settings från exen skall nu göra så man kan ändra dom också sen skall jag testa från com+ för o se hur det blir. NamedPipe och socket är ganska så lika när det gäller att bygga upp protokollet. Man sänder en fråga och får tillbaka svaret i ett event.
Nu har jag inge aning om din lösning, men skulle ett alternativ vara att skippa COM om skriva om det i ex .NET? (verkar som det är din källkod). Alternativt hoppa COM+ och kör allt i samma process?
Jag har redan skrivit om allt så den använder NamedPipe.
Skippa com ???!! vad är det du föreslår .... Nämen..
Kör man com+ så kan man ju även köra dcom och då kommer jag åt data lätt från annan dator.
nu har jag iof. även implementerat socket så det går o köra via http.
Skippa com ???!! vad är det du föreslår .... Nämen..
Kör man com+ så kan man ju även köra dcom och då kommer jag åt data lätt från annan dator.
nu har jag iof. även implementerat socket så det går o köra via http.
Eftersom jag fortfarande kör WHS 2003 på mina burkar har frågan om uppgradering till något modernare OS varit brännande en längre tid. Det börjar bli ganska trickigt att hitta drivers och applikationer som fungerar på Server 2003.
Nu har jag fått upp ögonen för Windows 8.1 Pro och Storage Spaces som påminner väldigt mycket om Drive Extender i WHS 2003.
Tänkte därför göra ett försök att installera detta på en av mina hp N40L MicroServers.
Är det någon som testat detta och har några erfarenheter?
Nu har jag fått upp ögonen för Windows 8.1 Pro och Storage Spaces som påminner väldigt mycket om Drive Extender i WHS 2003.
Tänkte därför göra ett försök att installera detta på en av mina hp N40L MicroServers.
Är det någon som testat detta och har några erfarenheter?
Jag sitter i samma sits, och har i dagarna köpt lite ny hårdvara som jag sitter och håller på att installera.
Jag har inte till hundra procent bestämt vilket operativsystem jag skall ha, men det lutar åt Windows Server 2012 Essentials R2, på grund av klientbackuperna som fungerar likt Home Server:s.
Jag har inte haft funderingar på Storage spaces (var tvungen att läsa på lite om hur det funkar) tidigare, och har det nog inte heller efter att läst på lite. Jag har siktet inställt på DrivePool från Stablebit https://stablebit.com/ Funkar i princip precis som gamla hederliga Drive Extender, med möjlighet att sätta duplication på katalognivå, ovh med plugins för att hantera balansering etc. En annan stor fördel är att du slipper formattera diskar du lägger till poolen, så i princip borde det gå att bara plocka ur de gamla diskarna från v1:an och bara köra (även om jag nog inte kommer att göra så). Du kan även mixa "vanliga" filer med poolad data. Helt enkelt ett mer flexibelt alternativ.
Jag har inte till hundra procent bestämt vilket operativsystem jag skall ha, men det lutar åt Windows Server 2012 Essentials R2, på grund av klientbackuperna som fungerar likt Home Server:s.
Jag har inte haft funderingar på Storage spaces (var tvungen att läsa på lite om hur det funkar) tidigare, och har det nog inte heller efter att läst på lite. Jag har siktet inställt på DrivePool från Stablebit https://stablebit.com/ Funkar i princip precis som gamla hederliga Drive Extender, med möjlighet att sätta duplication på katalognivå, ovh med plugins för att hantera balansering etc. En annan stor fördel är att du slipper formattera diskar du lägger till poolen, så i princip borde det gå att bara plocka ur de gamla diskarna från v1:an och bara köra (även om jag nog inte kommer att göra så). Du kan även mixa "vanliga" filer med poolad data. Helt enkelt ett mer flexibelt alternativ.
Jag hade ju hoppats att detta https://www.reactos.org/sv skulle vara ett alternativ. Men det ser ut som om det tar ytterligare många år innan v1.0 ser dagens ljus.
men Home Server 2011 tycker jag funkar fint, har kört det lite mer än ett halvår nu. Jag har det iof inte till nått tungt, kör SQL server express samt 1-wire
men Home Server 2011 tycker jag funkar fint, har kört det lite mer än ett halvår nu. Jag har det iof inte till nått tungt, kör SQL server express samt 1-wire
Hmm, lite att tänka på där..jag får klura vidare.
Server 2012 E R2 känns lite väl dyrt, W8.1 kan jag får tag i för ca 500 kr.
Jag har tillgång till Server 2008 R2, men nu börjar det bli gammal sw igen, och jag vill gärna dessutom kunna installera molnklienter såsom Google Drive på servern.
Stablebit verkar ju däremot väldigt trevligt, gillar allt jag läser om produkten.
Server 2012 E R2 känns lite väl dyrt, W8.1 kan jag får tag i för ca 500 kr.
Jag har tillgång till Server 2008 R2, men nu börjar det bli gammal sw igen, och jag vill gärna dessutom kunna installera molnklienter såsom Google Drive på servern.
Stablebit verkar ju däremot väldigt trevligt, gillar allt jag läser om produkten.
Även jag funderar på vad jag ska göra. Min hårdvara snurrar på väldigt stabilt som det är, det enda som jag kommer få bekymmer med snart är att jag skulle behöva ett SATA-kontrollerkort då det inte finns en uppsjö av dem på mitt moderkort. (Skicka gärna PM om ni har något till övers som ni vet funkar, gärna med kanske 4 portar eller så)
En fundering jag haft är att hålla denna server i drift just för smidigheten med DE och backup. Jag använder min WHS mest som centrallagring för all media, och sen något år tillbaka snurrar serviio på den för att koda om eventuella mediaformat i realtid om det behövs. Det är det tyngsta jag belastar den med, men prestandamässigt räcker det till.
En kritisk faktor för mig om jag ska byta till ett annat OS än WHS är helt klart priset. För min del kan jag lika gärna bygga på med mer lagring och flytta mediaomkodningen till andra datorer istället om kostnaden för OS blir för högt.
(Nej, jag tänker inte ens tänka tanken på ett piratkopierat OS till min lagring, utan ett lagligt till skäligt pris och jag har inget emot öppen källkod om lämpligt alternativ finns)
En fundering jag haft är att hålla denna server i drift just för smidigheten med DE och backup. Jag använder min WHS mest som centrallagring för all media, och sen något år tillbaka snurrar serviio på den för att koda om eventuella mediaformat i realtid om det behövs. Det är det tyngsta jag belastar den med, men prestandamässigt räcker det till.
En kritisk faktor för mig om jag ska byta till ett annat OS än WHS är helt klart priset. För min del kan jag lika gärna bygga på med mer lagring och flytta mediaomkodningen till andra datorer istället om kostnaden för OS blir för högt.
(Nej, jag tänker inte ens tänka tanken på ett piratkopierat OS till min lagring, utan ett lagligt till skäligt pris och jag har inget emot öppen källkod om lämpligt alternativ finns)
För mig känns whs och DE som en tickande bomb. Det är bevisligen så att ett diskfel kan göra att hela systemet hamnar ett svårhanterat läge (ej kontaktbart). Hur funkar detta med stabelit? Det är två saker som måste fungera:
1. OS eller disk där OS ligger går sönder och måste ominstalleras. Då ska hela poolen återställas automagiskt.
2. Trasig disk i poolen får inte hänga systemet och duplicerad data ska förstås vara duplicerad.....
1. OS eller disk där OS ligger går sönder och måste ominstalleras. Då ska hela poolen återställas automagiskt.
2. Trasig disk i poolen får inte hänga systemet och duplicerad data ska förstås vara duplicerad.....
Win 8.1 PRO går att köpa för $70 med "educational discount", det är det billigaste jag hittat.Bjurran skrev:En kritisk faktor för mig om jag ska byta till ett annat OS än WHS är helt klart priset. För min del kan jag lika gärna bygga på med mer lagring och flytta mediaomkodningen till andra datorer istället om kostnaden för OS blir för högt.
Eftersom jag gärna vill ha lite HTPC-funktionalitet i mediaservern så lutar det åt en uppgradering av den ena burken (hp Proliant Microserver) med:
SSD 120 GB Intel, 700 kr
Grafikkort Sapphire 6450, 450 kr
8 GB RAM (ECC), $114
Win 8.1 Pro, $70
Just HTPC-aspekten gör att jag lutar åt Win 8.1, man vet aldrig vad om är supportat under serverprodukterna även om Server 2012 har samma kodbas som W8.
Den andra serverburken som är mer arbetsinriktad har redan fått 2 x 250 GB SSD och får fortsätta med WHS 1 pga av legacy sw som jag måste kunna köra. Den får i alla fall ärva 2 GB RAM från mediaservern.
Denna server blev för övrigt ohyggligt mycket snabbare med de två SSD-diskarna. Samtliga mekaniska diskar åkte ut ur maskinen eftersom jag inte behöver flera TB för vanliga datafiler.