Vill bara tipsa om Web Folders 4 WHS, vilket gör det möjligt att komma åt filer på WHS via internet i Windows Explorer (utforskaren) eller Finder på Mac OS X.

Betydligt trevligare än att köra via det klumpiga webinterfacet på WHS.

Fungerar kanon på OS X, och iPhone 4. Win7 behöver en uppdatering av WebDav för att det skall funka. På Vista blev det bara halvbra.

(Absolut bäst funkar dock FTP via exvis FileZilla, men det är inte lika användarvänligt.)

Jag nappade på förslaget om Web Folders när mycke_nu nämnde det några sidor bak i tråden och kan hålla med om att det är en underbar funktion. Jag kör det från en bärbar med Win XP och det fungerar helt klockrent. Hade jag bara kunnat öka upp hastigheten på mitt bredband där hemma hade allt fungerat ännu bättre. =)

Bjurran skrev:
..när mycke_nu nämnde det några sidor bak i tråden..
Jag börjar visst bli senil..:x:)

mycke_nu skrev:
Vet inte om jag missförstår dej, men logga in på servern via remote connection och flytta filerna med file explorer.
Detta i-landsproblem bekymrar mig en aning. Om man läser instruktionsboken verkar det vara rätt lätt fucka till saker via remote desktop. Tex om jag flyttar filer direkt i filstrukturen och inte via shares. Jag tolkar det som att om jag ska göra filhantering lokalt via rd så ska jag flytta filer mellan de shares som finns och inte direkt på c eller d:?

Tools that can break your home server

Below is a partial list of tools that can break your home server. Avoid using these tools:
· Disk Manager
Windows Home Server is a powerful system that automatically manages your hard drives for you. Almost any change you make with Disk Manager cause the storage system on your home server to fail, possibly resulting in data loss.
· Windows Explorer
If you want to access files that are in shared folders, always access them via the shared folder name (\\server\SharedFolderName). If you browse the file system via the Administrator's Desktop, you will discover multiple places where you might think your data is stored, but your data is likely stored elsewhere. Accessing \\server\SharedFolderName or \\localhost\SharedFolderName from the Administrator’s Desktop results in no performance hit and ensures that things work correctly.
Do not use standard tools to manually create, delete, or change properties of shared folders. If you want to configure shared folders, use the Windows Home Server Console from your home computer.
· Computer Management, Shared Folders
Windows Home Server automatically manages the shared folders on your home server. Do not modify the underlying configuration of the shared folders that Windows Home Server manages. Creating shared folders outside of the Windows Home Server Console is not supported.
· User Manager
Windows Home Server automatically manages user accounts. Do not modify the underlying properties of users or groups in the User Manager snap-in. Creating users outside of the Windows Home Server Console is not supported.

Om du loggar in som Administrator via rd och flyttar filer till och från olika shares på servern eller andra datorer med Windows Explorer är det inga som helst problem.

Därimot skall man nog inte pilla på olika properties eller andra folders i onödan om man inte är expert på Server 2003.

• Screen shot 2011-01-08 at 17.09.21 .jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
...och man vet säkert att filerna ligger under just shares\? Var hittar man ev duplicerade filer? Det kanske man inte gör alls förresten.

Anledningen till att jag vill mecka på detta vis är att jag vill ansluta kameror via usb och kopiera filerna direkt till rätt ställe, utan att gå via nätverket eftersom det handlar om flera gigabyte per tillfälle.

Dom duplicerade filerna hittar man mycket riktigt inte utan vidare, jag har faktiskt ingen aning om var dom ligger, om dom ens går att känna igen som individuella filer.

Det har bara att skjuta kamerabilderna direkt till en lämplig share på servern via nätverket, det funkar garanterat utan problem.

Ja det är klart det funkar via nätet, har gigabitfart överallt, men jag vill enkelt kunna göra det direkt på WHS'en också.

Du menar USB-kamera ansluten till servern och dunka ner bilder på en share? Ja, det måste funka, det är ingen skillnad.

Förutsatt att det finns en kameradriver för Server 2003, förstås.

mycke_nu skrev:
Du menar USB-kamera ansluten till servern och dunka ner bilder på en share? Ja, det måste funka, det är ingen skillnad.

Förutsatt att det finns en kameradriver för Server 2003, förstås.
Just så!

Eller för all del, en usb disk med säkerhetskopierade filmer.

MathiasS skrev:
Just så!

Eller för all del, en usb disk med säkerhetskopierade filmer.
Ja, så länge du inte lägger in USB-disken i DE (diskpoolen) skall det funka.

Fast du kan ju lika gärna hänga disken på en klientmaskin om du har Gb-nätverk, så slipper du bråka med servern och rd om du inte gillar det. Kopiera filerna till en share på WHS med drag and drop i Windows Explorer.

Har inte riktigt haft tid att följa tråden på sistone, men skummade igenom lite och ser att ni diskuterar vad man kan göra med de olika diskarna och shares lokalt på servern. Allt som ligger i Shares skall endast anropas via nätverksadressen t.ex \\Server\Public och det spelar ingen roll om du sitter på fysiskt inloggad på servern, via remote, eller från en annan dator. Om du kör program på servern som ska spara något i dina shares så ska även det ställas in så att nätverksadressen är den mappadress som används så fungerar allt. Det som filsystemet kan ta skada av är ifall du lokalt på servern försöker nå en mapp på t.ex. D:
Själv har jag en hel del som ligger utanför poolen, och då har jag valt att helt enkelt inte lägga till den disken i poolen alls, vilket gör att jag kan anropa den precis som en vanlig hårddisk. Värt att tänka på är då att den inte dupliceras så går hårddisken sönder förlorar jag all data där, men i mitt fall är det inga problem att lägga in det på nytt.

Jag ser att ni haft funderingar kring hur man hittar de duplicerade filerna. Det enda sättet du egentligen kan se det är just genom att gå in på varje disk manuellt och leta upp dem där inne, men det är just då som du riskerar att skada dupliceringen. Däremot, whs har ganska bra kontroller på att de mappar som du har aktiverat dupliceringen på verkligen är duplicerade. Om det går för lång tid (tror det är ca ett dygn) utan att en fil stängts så får du ett felmeddelande om att den inte kunnat duplicerats.

mycke_nu skrev:
Om du loggar in som Administrator via rd och flyttar filer till och från olika shares på servern eller andra datorer med Windows Explorer är det inga som helst problem.

Därimot skall man nog inte pilla på olika properties eller andra folders i onödan om man inte är expert på Server 2003.
Din bild visar ett solklart sätt att förstöra filsystemet på. Gör inget med dina shares på den platsen. Anropa dem via nätverksadressen precis på samma sätt som du anropar dem från vilken annan dator som helst.

Slängde in utorrent och då bestämde jag mig för att göra på anvisat sätt, dvs med mot sharen \\whs\xxx. Det är ju faktiskt så det står att man ska göra. Funkar ju riktigt bra att från någon klient spara en torrentfil i en folder som utorrent bevakar.

Om det funkar eller inte att spara direkt på tex d:\shares\ kommer ju bero på om DE bestämmer sig för att flytta runt data medan man jobbar med filerna.

MathiasS skrev:
Om det funkar eller inte att spara direkt på tex d:\shares\ kommer ju bero på om DE bestämmer sig för att flytta runt data medan man jobbar med filerna.
Väldigt vad du är pessimistisk. :) Det kommer alltid att funka, DE jobbar helt i bakgrunden.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.