T
Alfredo Alfredo skrev:
Fast även "opålitlig-iot-spionerande-kinakrafs" kan vara ansluten med kabel.

Det jag försöker säga är att bara för att något ansluts med kabel är det inte per definition mer pålitligt. I praktiken är det kanske ofta så, men det är ändå en olämplig faktor att basera säkerhetsbeslut på.
Sant. Men i nuläget är det inte aktuellt med IoT alls, det är kanske framtiden.

Sen kan man ju fundera på vilka anslutna datorer som klassas som opålitliga-spionerande-kinakrafs"... 😉

T Testarn skrev:
vilka anslutna datorer som klassas som opålitliga-spionerande-kinakrafs"... 😉
De med Windows. 😀

• Haha
Testarn
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
De med Windows. 😀
Njau nu provocerar du!

Det är inget större fel på UPPDATERADE windowsdatorer. Sen finns det ett "sunkhål" med användare som inte fattar det.

Angående "kinakrafset" så kan det då måhända härledas till Huawei och mobila basstationer med tusentals rader kod i mjukvaran inte till småpryttlarna som noga kollas av världens vetande av mjukvara.

Walle85
T Testarn skrev:
Sant. Men i nuläget är det inte aktuellt med IoT alls, det är kanske framtiden.

Sen kan man ju fundera på vilka anslutna datorer som klassas som opålitliga-spionerande-kinakrafs"... 😉
Personligen hamnar random TV, Chromecast, lampor, sensorer etc. i denna kategori för mig. Men är nog aningens överdrivet att ha allt sådant inom samma kategori. Drar hårt linjen vid allt smart home/media jag själv inte har någon insyn i.

Walle85
Är en hel del dubbelmoral att säga att Chromecast är separerad men har Google maps med time-line aktiverat på mobilen och använder Gmail. Men så är det iaf 😂 en annan fördel med t.ex. Chromecast på eget VLAN är att man potentiellt kan koppla detta VLAN till VPN och på så sätt ha ett VLAN/Chromecast som får amerikanskt content och ett VLAN/Chromecast med svenskt.

namnbyte
P paralun skrev:
Njau nu provocerar du!

Det är inget större fel på UPPDATERADE windowsdatorer. Sen finns det ett "sunkhål" med användare som inte fattar det.

Angående "kinakrafset" så kan det då måhända härledas till Huawei och mobila basstationer med tusentals rader kod i mjukvaran inte till småpryttlarna som noga kollas av världens vetande av mjukvara.
Microsoft eller 'kinakrafs' är la lite som att välja mellan att bjuda in Amerikat eller Kina. Båda länderna sysslar med bakdörrar i sina produkter, men den ena är litta bättre på att dölja och tysta ner det

namnbyte
Walle85 Walle85 skrev:
Personligen hamnar random TV, Chromecast, lampor, sensorer etc. i denna kategori för mig. Men är nog aningens överdrivet att ha allt sådant inom samma kategori. Drar hårt linjen vid allt smart home/media jag själv inte har någon insyn i.
Kör wireshark på nätverket, helst som en MIM som sista steg innan level 0/vilda webben, få insyn i allt och få svart på vitt vilka prylar du kan lita på, och inte. Är du paranoid och har en samsung smart-tv ansluten till internet kommer du få ptsd över hur den kommunicerar utåt

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.