Unikt namn
S sjoelund skrev:
En UniFi router. De går iofs aldrig ner men man kan administrera dem via molnet så man slipper dra hem till damen i fråga för de flesta felen som uppstår.

Och så kan du fixa med VPN så du kan komma in på nätverket och kolla lokala problem också...
Unify är okej åt en entusiast... men en 80årig tant?
Du med mig skämta aprillo?

Operatörernas utrustning är inte SÅ dålig nuförtiden. Det är sanningar från förr när ffa Wifidelen var underdimensionerad.

Min poäng är att barn eller barnbarn inte ska behöva skapa egna fjärranslutningar och felsökningskedjor med egenköpt utrustning hos sin 80åriga mamma/mormor. Fiber "ska bara funka", annars har leverantören misslyckats och får då se till lösa det.

För det är ju SÅ många fler saker som kan vara problem i kedjan än bara routern.
Skakiga dhcp/dns servrar, kass gemensam utrustning i lägenhetshuset, fiberomvandlare, kass koaxialkabel mellan lägenhet och källare i comhemhus, nästankabelbrott m.m.
Även om givetvis klienten (telefon/dator) kan få problem och behöva hjälp.

@A-Man_08 det är inte jag som är TS.

• Gilla
Grundlös och 3 till
  • Laddar…
A A-Man_08 skrev:
Vad är det som ska ställas in? 99% kör dhcp och fiskar upp en ny ipadress från leverantören precis som vanligt.
Jag struntade i att byta router sist vi bytte leverantör, tog bara bort en switch.
Det beror på vilka tjänster man har. Äldre brukar ofta vilja ha en fast telefon, som numera går via en egen port/VLAN på routern. De gillar också ofta linjärTV. Denna kan också ha en egen port/VLAN. I övrigt så kan förhoppningsvis ISPn själv gå in och kolla i routern om något strular. Men visst kan det funka alldeles ypperligt med vilken router som helst också. Men nu gör det ju inte det, så då tycker jag att rådet att skaffa router från nuvarande ISP är bra i detta specifika fall. Tycker också att medlevererade routrar jag numera stött på funkat bra om man inte har specifika krav som att ändra till annat IP-segment. Ibland har inte 10.-segment funkat tex. Men tror inte detta är ett krav av 80-åringen i detta fall 😀

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
L Lilllen skrev:
Det beror på vilka tjänster man har. Äldre brukar ofta vilja ha en fast telefon, som numera går via en egen port/VLAN på routern. De gillar också ofta linjärTV. Denna kan också ha en egen port/VLAN. I övrigt så kan förhoppningsvis ISPn själv gå in och kolla i routern om något strular. Men visst kan det funka alldeles ypperligt med vilken router som helst också. Men nu gör det ju inte det, så då tycker jag att rådet att skaffa router från nuvarande ISP är bra i detta specifika fall. Tycker också att medlevererade routrar jag numera stött på funkat bra om man inte har specifika krav som att ändra till annat IP-segment. Ibland har inte 10.-segment funkat tex. Men tror inte detta är ett krav av 80-åringen i detta fall 😀
Precis.
Varför krångla till det?
Ta den routern från leverantören så är det bara och koppla in.

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
Tack för alla svar och engagemang!
Efter att ha rotat runt lite mer så inser jag att där är två wifi routrar (i olika rum). Den som följde med abonnemanget behölls och den gamla avpolletterades. Kändes som en bra åtgärd.

• Gilla
Unikt namn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.