828 läst · 18 svar
828 läst
18 svar
WiFi router som luras och slår av och på
Sida 1 av 2
När jag sitter mätt och belåten och slösurfar i soffan hos morsan så flaggar min telefon plötsligt att jag snart har använt upp mitt ordinarie mobilsurf på 10GB. Ok? Använde säkert upp det hos farsan, han saknar wifi. Märkligt att den flaggar det nu, kollar för säkerhets skull att telefonen är kopplad på morsans wifi, jo det är den, tänker inte mer på det.
Nån dag senare varnas det igen, mitt bonus mobilsurf på 10GB är nu på väg att ta slut. Går över på flygläge och slår på wifi, inget internet!!
Tar strömmen för wifi routern och låter den starta om, nu funkar det igen.
Kan nämna att avståndet till min telefon är som mest kanske 6-7 meter och en gipsvägg emellan.
Det här kan ju bli dyrt i längden, morsan är trots hög ålder en relativt flitig surfare även om hon inte doom scrollar TikTok (det är jag som står för doom scrollandet 😬)
Routern är en technicolor TG799vac Extreme, kanske har den följt med ett Telenor abonnemang en gång, ingen minns. Tror vi är på Tele2 bredbandsabonnemang nu, lite oklart då det är flera abonnemang igång, ref min andra tråd idag.
Vad gör man åt en wifi router som fuskar på det här viset?
Nån dag senare varnas det igen, mitt bonus mobilsurf på 10GB är nu på väg att ta slut. Går över på flygläge och slår på wifi, inget internet!!
Tar strömmen för wifi routern och låter den starta om, nu funkar det igen.
Kan nämna att avståndet till min telefon är som mest kanske 6-7 meter och en gipsvägg emellan.
Det här kan ju bli dyrt i längden, morsan är trots hög ålder en relativt flitig surfare även om hon inte doom scrollar TikTok (det är jag som står för doom scrollandet 😬)
Routern är en technicolor TG799vac Extreme, kanske har den följt med ett Telenor abonnemang en gång, ingen minns. Tror vi är på Tele2 bredbandsabonnemang nu, lite oklart då det är flera abonnemang igång, ref min andra tråd idag.
Vad gör man åt en wifi router som fuskar på det här viset?
Det kvittar vilken router det är. Vem som levererat den en gång i tiden kvittar. Funkar det, så funkar det.
Om du är orolig för att det ska dra data så sätt en varning för varje GB surf som används.
Du kan även slå av mobildata på telefonen, men då får du komma ihåg att slå på/av när du går från huset.
Om du är orolig för att det ska dra data så sätt en varning för varje GB surf som används.
Du kan även slå av mobildata på telefonen, men då får du komma ihåg att slå på/av när du går från huset.
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 4 218 inlägg
Om man köper en egen kvalitets router brukar det inte behövas någon support.Unikt namn skrev:
Att de ens tillhandahåller router har väl att göra med tidiga ADSL/kabelmodem som var lite speciella och inte direkt någon standard man kunde köpa själv; man skulle ju önskat att de bara tillhandahöll ett modem och så fick man sätta dit egen router.
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 4 218 inlägg
Den routern är på utgång och varken, Tele2, Telia eller Telenor levererar den numera.G Grundlös skrev:
Men routern en TG799vac ska fungera och en felorsak är den dålig placering så att WiFi har svårt med täckning. Sen kan man även reseta routern.
Sen kan det inte vara särskilt svårt att reda ut vem som är operatör via månadens fakturor.
Har du någon specifik router som du rekommenderar till en 80+ årig dam?S sjoelund skrev:Om man köper en egen kvalitets router brukar det inte behövas någon support.
Att de ens tillhandahåller router har väl att göra med tidiga ADSL/kabelmodem som var lite speciella och inte direkt någon standard man kunde köpa själv; man skulle ju önskat att de bara tillhandahöll ett modem och så fick man sätta dit egen router.
Egentligen ska väl ingen router behöva support. Men likt väl strular saker ibland. När routern plötligt inte erbjuder internet längre och kräver norsk reset så är den i någon mån trasig.
Det är bekvämt med en kontaktpunkt för både felanmälan av router och själva förbindelsen. Ingen router tillverkare som skyller på fiberleverantören eller tvärt om.
En router ska ju nämligen inte spontankrasha.
Min tolkning av några supportsamtal till Telia är att deras routrar erbjuder någon form av fjärrdiagnostik möjlighet för supportpersonalen.
Sen har de manualer och kännedom om gränssnittet och är mer benägna att hjälpa till överlag.
Gällande specialjox så har de routrarna ju inställningar som matchar deras VOIP och IPTV bland annat.
Köper du en egen router får du ju ställa in detta själv.
Har lite svårt att följa vad som gjorts å vad är det inte inte fungerar?Unikt namn skrev:Har du någon specifik router som du rekommenderar till en 80+ årig dam?
Egentligen ska väl ingen router behöva support. Men likt väl strular saker ibland. När routern plötligt inte erbjuder internet längre och kräver norsk reset så är den i någon mån trasig.
Det är bekvämt med en kontaktpunkt för både felanmälan av router och själva förbindelsen. Ingen router tillverkare som skyller på fiberleverantören eller tvärt om.
Min tolkning av några supportsamtal till Telia är att deras routrar erbjuder någon form av fjärrdiagnostik möjlighet för supportpersonalen.
Sen har de manualer och kännedom om gränssnittet och är mer benägna att hjälpa till överlag.
Gällande specialjox så har de routrarna ju inställningar som matchar deras VOIP och IPTV bland annat.
Din mor har någon form av fiber och där används en technicolor router?
Det spelar ingen roll vilken router du använder, det är som att du kan använda vilken telefon med vilket abonnemang som helst så länge den inte är låst till operatören vilket dom ofta inte är idag.
På vilket sätt fungerar det inte?
Jag förutsätter att du har mer än en enhet att testa med.
Håller med om detta. Bra att allt kommer från samma ställe i detta fall. Själv vill jag ha en egen brandvägg eller router, så att jag kan byta bredbandsleverantör en gång per år utan att behöva strula med att skicka in och ställa in en ny router varje gång. Men detta är nog inte aktuellt för en 80-åring dam.Unikt namn skrev:Har du någon specifik router som du rekommenderar till en 80+ årig dam?
Ts mobiltelefon kan också strula. Kan ibland räcka att lämna tillbaks IP-adressen till DHCP med en kontrollerad nedstängning, dvs tex stänga av wifi access på mobilen, vänta 15-20 sekunder och sedan slå på den.
Har ts mamma problem eller bara ts?
Har ts mamma problem eller bara ts?
En UniFi router. De går iofs aldrig ner men man kan administrera dem via molnet så man slipper dra hem till damen i fråga för de flesta felen som uppstår.Unikt namn skrev:
Och så kan du fixa med VPN så du kan komma in på nätverket och kolla lokala problem också...
Vad är det som ska ställas in? 99% kör dhcp och fiskar upp en ny ipadress från leverantören precis som vanligt.L Lilllen skrev:Håller med om detta. Bra att allt kommer från samma ställe i detta fall. Själv vill jag ha en egen brandvägg eller router, så att jag kan byta bredbandsleverantör en gång per år utan att behöva strula med att skicka in och ställa in en ny router varje gång. Men detta är nog inte aktuellt för en 80-åring dam.
Jag struntade i att byta router sist vi bytte leverantör, tog bara bort en switch.