G Glenno83 skrev:
Hittar ingen bra försök mer än denna.
WAN i routern är hur den ansluter till internet. Och det verkar inte vara den delen som är problemet.

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
BirgitS
G Glenno83 skrev:
Hittar ingen bra försök mer än denna.
Tryck på Öppna nätverks- och internetinställningar i sista bilden.

MultiMan
Vad är det för router? Modell?

BirgitS BirgitS skrev:
Det är ju för datorns nätverksskort. Om inte routern har DHCP påslaget av någon anledning så måste man antingen slå på det, eller veta vilka IP-adresser som är lediga och ange en i datorns nätverkskort. Det räcker ju inte med bara ena sidan med DHCP.

Asus RT-AX5400

BirgitS
MultiMan MultiMan skrev:
Det är ju för datorns nätverksskort. Om inte routern har DHCP påslaget av någon anledning så måste man antingen slå på det, eller veta vilka IP-adresser som är lediga och ange en i datorns nätverkskort. Det räcker ju inte med bara ena sidan med DHCP.
Absolut, men enligt ipconfig är inte DHCP aktiverat i datorn så det är ju en lämplig sak att börja med. När det är aktiverat men det fortfarande inte fungerar så tycker jag att man går vidare till routern, inte tvärtom, men det är helt okej att ta det i en annan ordning.

BirgitS BirgitS skrev:
Kommer bara hit.

• Datorskärm visar nätverksinställningar för Wi-Fi, inklusive alternativ som hantering av kända nätverk och maskinvaruegenskaper.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Varför inte skriva en fast ip på en gång i pc
Ip 192.168.50.10
Subnet 255.255.255.0
Gateway 192.168.50.1

BirgitS
G Glenno83 skrev:
Kommer bara hit.
Okej, tydligen omgjort mellan Windows 10 och 11.

Starta Kontrollpanelen genom att söka på det ordet i datorn och sen välja Nätverks- och delningscenter, se här: https://www.thewindowsclub.com/dhcp-is-not-enabled-enable-dhcp
Se till att Erhåll en IP-adress automatiskt är vald och även Erhåll adress till DNS-servern automatiskt.
Spara och kolla sen med ipconfig /all att det nu står DHCP Enabled Yes.

Om det fortfarande inte fungerar gör som i avsnitt 4. Troubleshooting DHCP issues här: https://windowsreport.com/windows-11-dhcp-server/

G Glenno83 skrev:
Kommer bara hit.
Välj "hårdvaruegenskaper" och där skall du kunna aktiver bla DHCP. "Automatic DHCP"

Skärmbild av nätverksinställningar för Wi-Fi med alternativ för automatisk DHCP-aktivering under IP-tilldelning.
Skapa konto

Redigerat:
Se till att DNS inställningen även står automatiskt. Vet att en av mina grabbar fick tipset av någon på nätet att ställa om DNS från auto till statisk för nått och det krånglade till det.

Unikt namn
G Glenno83 skrev:
Win 11 är det.
Nu är vi en bit utanför min kompetens så vad jag postat vet jag ej…
sök efter cmd.exe , och välj "starta som administratör"/ "run as administrator"

Skriv sedan:
netsh int ip reset
starta om datorn

Det borde återställa standardinställningarna där bland annat dhcp är helt aktiverat.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Går tungt det här…
Fabriksåterställa routern kanske är nästa steg. Men felet verkar ju sitta i datorn.

• Kommandotolken visar en sekvens av IP-återställningar med vissa misslyckade resultat och instruktion om att starta om datorn.
    Skapa konto
Unikt namn
G Glenno83 skrev:
Går tungt det här…
Fabriksåterställa routern kanske är nästa steg. Men felet verkar ju sitta i datorn.
Hur ser "ipconfig /all" ut efter omstart av dator?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.