L lat skrev:
Jag tror exp.tank är lite liten.
Bör vara minst 10% i ett vedeldat system.
I ditt fall drygt 50l, gärna 80l.
Den är sannolikt på 80 liter. Svårt att se på bilden, men den har måtten ca. 45 * 60 cm och en svårtydd lapp.
 
  • Informationstagg på en röd bakgrund; tekniska data inklusive varumärke, maxtryck och CE-märkning synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, en cylinder med de måtten är 95l. Så 80l kan stämma. Då är det lagom stort. Är förtrycket 0,5bar?
 
Skvalpar det i tanken så är det luft i toppen. hur går röret från pannan, direkt på toppen, då ska det sitta en avluftare på det röret innan det går in i tanken. Sen måste du se till at det blir flöde genom pannan. vad blir tempen ut från pannan när du eldar. ytterligare en fråga. Blir tanken varm eller het. 80 C i topp och ca 70 C i botten. Då måste det bli mer fart på laddpumpen för att inte panna ska gå i kok. m du provar med att öka farten p laddpumpen, kan bli att den laddar mindre temp, men troligtvis ca 50 - 60 C och det räcker, för ju högre temp i botten, ju högre temp blir laddtempen, kommer tempen på laddningen upp mot 80 -85 C får du strypa luften på pannan.
 
D Daniel 109 skrev:
Ja, en cylinder med de måtten är 95l. Så 80l kan stämma. Då är det lagom stort. Är förtrycket 0,5bar?
Gjorde systemet trycklöst i morse. Om med trycklöst menas att öppna avluftaren.? Och sedan justerade jag förtrycket till 0,5 bar. Sedan var jag tvungen att fylla på med syrerikt vatten..
Nu verkar det i "balans" , men det är så länge det inte är varmare än 60 grader i systemet.
 
Du får hålla koll på tempen ut från pannan, inte mer ca 70 C för då om inte laddpumpen står högt, så kan flödet genom pannan vara för litet. Det är lika på allt som har med pannor och tankar att göra.
 
  • Gilla
tompatempo
  • Laddar…
I princip alltid så kör man c-pump/laddpump på för hög hastighet!
Om du har möjlighet att kolla temp på retur & stigare på pannan så skall delta-t ligga på 10-15⁰, då snurrar pumpen lagom fort.
 
L lat skrev:
I princip alltid så kör man c-pump/laddpump på för hög hastighet!
Om du har möjlighet att kolla temp på retur & stigare på pannan så skall delta-t ligga på 10-15⁰, då snurrar pumpen lagom fort.
Finns det någon poäng att byta ut de befintliga cirkulationspumparna som saknar all slags automatik !? De snurrar i går, men det kanske finns något som kan justera sig vid temp.växlingar ?
 
C-pumpen som svarar för värmen kan man byta mot en modern med tryckstyrning, då kanske värmekretsen funkar bättre.
Laddpumpen är väl framförallt om man sätter in nån form av Ladomat, med start/stopp. Då slipper man stillestånds förluster.

Om det är värt pengarna är väl frågan.
 
Om du tittar på bilden. Är det cirk.pumpen eller laddpumpen som sitter nertill ? Den nertill cirkulerar mot kökspannan.
 
  • Gamla rörledningar och en isolerad vattenvärmare i trångt utrymme med synliga kablar och slitage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T tompatempo skrev:
Finns det någon poäng att byta ut de befintliga cirkulationspumparna som saknar all slags automatik !? De snurrar i går, men det kanske finns något som kan justera sig vid temp.växlingar
Svar nej , finns ingen anledning att byta någon pump, bara en större kostnad för det och inte blir det bättre. Fungerar värmen i huset, så är den pumpen bra. Är det den pumpen som du startar vid eldningen.
 
  • Gilla
tompatempo
  • Laddar…
Om den nedre är kopplad mellan pannan & acken så är det laddpumpen.
Bör sitta på ett uttag långt ned(botten) på acken & trycka in "kallt" vatten i botten på pannan.
 
  • Gilla
tompatempo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.