Har en gammal wamsler K97 kökspanna med som är inställd på 0,5 bar i tryck.
Går det att ändra på, eller varför är den inställd på 0,5 bar ?
Expansionskärlet rekommenderas att vara inställt på 1,5 bar.
Har installerat en ny slinga (ca 10 m) till en fläktkonvektor och tycker inte att cirkulationspumpen skickar ut värmen. Får vänta mer än en timme innan ackumulatortanken värmts vill ca 60 gr. , då börjar det cirkulera till fläktelementen.
Var väldigt lågt tryck i expansionskärlet, märkes knappt via luftpåfyllaren. Pumpade i till ca 1bar.
Som jag förstått det så ska exp.kärlets tryck vara lägre än vattensystemets.
1. Kan jag ställa upp trycket i kökspannan genom att vrida på röda visaren.
2. Ska jag annars tappa ur luften igen från exp.kärlet
Bild visar kökspannans tryck (avstängd cirkulation) . Finns ingen manometer på expansionskärlet.
Går det att ändra på, eller varför är den inställd på 0,5 bar ?
Expansionskärlet rekommenderas att vara inställt på 1,5 bar.
Har installerat en ny slinga (ca 10 m) till en fläktkonvektor och tycker inte att cirkulationspumpen skickar ut värmen. Får vänta mer än en timme innan ackumulatortanken värmts vill ca 60 gr. , då börjar det cirkulera till fläktelementen.
Var väldigt lågt tryck i expansionskärlet, märkes knappt via luftpåfyllaren. Pumpade i till ca 1bar.
Som jag förstått det så ska exp.kärlets tryck vara lägre än vattensystemets.
1. Kan jag ställa upp trycket i kökspannan genom att vrida på röda visaren.
2. Ska jag annars tappa ur luften igen från exp.kärlet
Bild visar kökspannans tryck (avstängd cirkulation) . Finns ingen manometer på expansionskärlet.
Röda visaren visar bara vad någon tycker att systemtrycket ska vara. Svarta visaren visar systemtrycket och det höjer du genom att fylla på vatten. Du ser ut att ha lite vatten i systemet nu.
Du har inget tryck alls i systemet. Den svarta visaren står på noll. Den röda har ingen fysisk funktion alls mer än att man kan vrida den att markera lagom tryck eller max tryck eller precis vad som helst. Den står på det värde som den som vred på den sist lämnade den.
Trycket i systemet ska vara nog högt för att vattnet ska nå högst upp i värmesystemet. Det är bland annat därför man mäter trycket i meter vattenpelare. 0,5bar motsvarar 5 meter vattenpelare. 1bar 10 meter osv.
Mer tryck än så behöver man normalt inte.
För högt tryck kan spräcka element , panna och tankar. Rör tål i allmänhet massor med tryck.
Trycket i systemet ska vara nog högt för att vattnet ska nå högst upp i värmesystemet. Det är bland annat därför man mäter trycket i meter vattenpelare. 0,5bar motsvarar 5 meter vattenpelare. 1bar 10 meter osv.
För högt tryck kan spräcka element , panna och tankar. Rör tål i allmänhet massor med tryck.
Ok.dof skrev:
Men visst ska väl vattentrycket vara högre än expansionskärlets tryck ?
Borde innebära att jag ska fylla vatten till över 1 bar.?
Får jag högre tryck av att fylla på vatten ?B Bjober skrev:Du har inget tryck alls i systemet. Den svarta visaren står på noll. Den röda har ingen fysisk funktion alls mer än att man kan vrida den att markera lagom tryck eller max tryck eller precis vad som helst. Den står på det värde som den som vred på den sist lämnade den.
Fyllde upp med vatten till 0,5, efter ca.15 min. hade det sjunkit till 0,35 !?
Har du 1bar i expansionskärl och du fyller upp systemet med 0,5 bar, har du ju inge nytta av expansionskärlet. Måste ju ha lite högre än vad expansionskärlet har, tex 1,3 1,5 bar.T tompatempo skrev:
Att det trycket sjunker nu, beror säkert på att vattnet kallnar och eftersom du inte har någon buffert i expansionskärlet, så sjunker trycket.
Vad har du för expansionskärl?
Om du har slutet system och korrekt dimensionerat expansionskärl så är det lämpligt att ditt tryck ligger på 0,5 när det är kallt och max 1,5 när det är helt varmt.
Om trycket sjunker efter att du har fyllt så är det sannolikt att systemet antingen läcker eller att det är luft i systemet som transporteras runt.
Om du har slutet system och korrekt dimensionerat expansionskärl så är det lämpligt att ditt tryck ligger på 0,5 när det är kallt och max 1,5 när det är helt varmt.
Om trycket sjunker efter att du har fyllt så är det sannolikt att systemet antingen läcker eller att det är luft i systemet som transporteras runt.
Hade inget vatten alls i expansionskärlet.perra i skogen skrev:Har du 1bar i expansionskärl och du fyller upp systemet med 0,5 bar, har du ju inge nytta av expansionskärlet. Måste ju ha lite högre än vad expansionskärlet har, tex 1,3 1,5 bar.
Att det trycket sjunker nu, beror säkert på att vattnet kallnar och eftersom du inte har någon buffert i expansionskärlet, så sjunker trycket.
Nu ser det ut såhär efter fyllt på vatten utan cirkulation och har släppt ut syre.
Om det är med kallt system så vill jag nog påstå att det är för högt tryck, Men det beror på hur stort kärlet är i förhållande till vattnet i systemet. Om trycket stiger över 1,5 ska det släppa ut vatten genom övertrycksventilen.T tompatempo skrev:
80 liters kärl som jag trycksatt till 0,5 mot trycklöst(öppen ventil). Fyllde sedan på med vatten. Håller sig stabilt. Kökspanna, 500 liters ack.tank och 3 fläktkonvektorer (2 på samma slinga samma våning. 1 på övervåning 6 m.slinga dit/15 mm rör).T tompatempo skrev:
Om du fyllde luft till 0,5Bar med trycklöst system och sedan fyllde vatten till 1bar så är det rätt.
Uppföljning: Nu har systemet börja släppa på trycket. Frågan är bara var ? När jag nu eldat några veckor och kommit över 1,5 bar så har övertrycksventilen släppt ut vatten. Så den verkar fungera. Expansionskärlet verkar hålla tryck, inget vatten kommer ut ur ventilen. Funderar på om den metallformade (Airex minor) krånglar/släpper tryck. Mejlade tillverkaren för ev. support/tips om återförsäljare. Plockade isär och rengjorde, kanske krånglar igen ? Alla tips mottages.
Vad är problemet?