Vad föredrar ni? Wago eller Torix eller U-båt?

• Antal röster
    359
Tycker du ska byta elektriker till en som gör säkra kopplingar.. Ska man betala för ett proffs så ska de ju bli perfekt, annars kan du ju lika gärna hemmapula själv.

Och jag läste nu hela tråden här å såg att de var någon som tycker att Wago var för dyrt, därför använde dom torix.. Herregud! kör dom med 29:- vägguttag från rusta också? Där jordbläcken böjer sig första gången man stoppar in en stickpropp?

Om jag gör ett eljobb för 15000:- + moms. så tror jag inte att dom bryr sig om att de kostar 15050:- för att jag använt Wago istället för torix :)

hempularen skrev:
Njaa, elektrikern som jag anlitar (trots min signatur här) kör med torix. Visserligen går jag efter och drar dom ett par varv till efter honom, sedan jag kom på en av hans kopplingar där trådarna "sprätte isär" när jag tog av Torixen. De såg nyskalade ut utan antydan till att ha varit tvinnade.
Ja, jag har också hittat en lös jord (se annan tråd) där en kabel hade glidit undan när torixen skruvades på; om även elektriker misslyckas med dem så kan man vara tveksam till konstruktionen. Så för hemmapul rekommenderar jag u-båt; svårt att göra fel med och är lätta att inspektera. Går också att ta isär lätt. Att det tar längre tid är ju inget direkt argument vid hemmapul, eftersom man får tjäna som Bill Gates för att det lilla tag extra det tar inte skall löna sig. Undrar förresten om Bill, den gamle nörden, anlitar elektriker eller pular själv... :)

Det jag har emot wago är att det vid felsökning kan vara ett h-vete att få isär dem på ett bra sätt (särsk om de är tryckta i botten), jag har vid något tillfälle till slut fått klippa, och det kan bli kort om kabel kvar. Har aldrig varit med om att jag inte fått loss en u-båt...

Att en elektriker vid nyinstallation väljer wago är en annan sak, där kan det definitivt löna sig. (Det är väl i alla fall klart att en u-båt tar längst tid av de tre.)

På jobbet brukar vi även kalla "u-båtarna" för "danskar" sen länge. Har för mig att u-båtarna ursprungligen är en produkt från LK ?

Använde Torix tidigare men har gått över till nästan enbart Wago kompletterat med några ubåtar. Torix håller även på att avlägsnas helt i huset från äldre installationer.

torix kan man ge bort åt en ovän;)
samma med strömtjuvarna till bilel, dom där som är röd eller blå...

Föredrar Wago, men andvänder även u-båtar i vissa lägen.

Torix, Wago eller danskar. Allt beroende förutsättningar och ändamål. MEN, helst använder jag en kompetent elinstallatör. Behörig eller obehörig.
Fick jag alla rätt nu?

Föll just för grupptrycket och öppnade min första ask Wago 222. Verkar förtoendeingivande måste jag säga. I alla fall tillräckligt tröga att öppna!

Wago till FK och EK, torix till skyddsjord (inte om det är typ EKK) och biledare.

//Patrik

Mikael_L
Patrik_Hed skrev:
Wago till FK och EK, torix till skyddsjord (inte om det är typ EKK) och biledare.

//Patrik
Varför inte Wago till PE också ... ?
Eller du menar endast i fall med biledare då? antar jag.

Absolut Wago 773! Men använder alltid U-båt till biledare.
Platsbrist i dosan? Då är det ubåt som gäller.

Mikael_L skrev:
Klarar Wago 773 endast upp till 2,2 mm2 :confused:
[länk]
Nä, det ska vara 2,5kvmm......

Mikael_L
Kopparkullen skrev:
Nä, det ska vara 2,5kvmm......
Tack.
Jag tyckte väl det, skulle ju vara heltokigt annars. :)

Undra om jag ska skriva till elbutik.se ... Men lite eget ansvar måste dom väl ha. ;)

Mikael_L skrev:
Varför inte Wago till PE också ... ?
Eller du menar endast i fall med biledare då? antar jag.
Precis, grön-gul och biledare under samma torix, annars bara Wago. :)

Mitt andra sätt att koppla skyddsjord och biledare är att koppla PE i Wago och sedan en liten grön-gul stump från wago till en torix med biledarna. Funkar också bra, fast tar längre tid.

//Patrik

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.