S
swirve
Elektroniktokig
· Östergötland
· 1 372 inlägg
swirve
Elektroniktokig
- Östergötland
- 1 372 inlägg
VVBn har börjat läcka så det är nog läge för en ny. Har en Metro Therm Cabinet 160E o tänkte byta till en ny 110E. Tänker att om jag behåller befintlig armatur så borde det vara geschwinnt att bara tömma, lyfta av o lyfta ny på plats. MEN det sitter en dubbelmutter på toppen av armaturen som är lite anfrätt och borde bytas. Någon som på rak arm vet dimension (och kanske RKS nummer på en passande?) I verkligheten ser nog anslutande rör till VVB något grövre ut än bilden nedan.
(Ja jag kan ju mäta när jag kommer hem, men skulle helst beställa asap...)
Armaturen har RSK 694 96 35.
(Ja jag kan ju mäta när jag kommer hem, men skulle helst beställa asap...)
Armaturen har RSK 694 96 35.

Fel svar men Metro Therm är ju kända för att värmeelementet går sönder. Har du märkt av det?
https://www.byggahus.se/forum/threa...nberedare-slutar-fungera.537806/#post-6036164
Kolla gärna in andra märken när du ändå ska byta.
https://www.byggahus.se/forum/threa...nberedare-slutar-fungera.537806/#post-6036164
Kolla gärna in andra märken när du ändå ska byta.
Bästa svaret
Det med dubbelmuttern som läcker, det är en övergång mellan VVB gängans anslutning till klämmringskoppling. Det ska vara lin på den mot VVB. Med Methro VVB 110E så följer det med en blandningsventil och kopplingar. Det med att lyfta av och få dit en ny, är bara rakt och passar direkt, samma dim på rören. Förutom att upphängsjärnen på väggen kan komma på fel höjd.
Sen som sägs i # 2 är bara skitsnack , inget är starkare än sin svagaste länk och det har alla apparater. Missfirmelse av en produkt, ska vara saklig, får se om ett tag vad som händer med Nibes VVB, dom har gått över till steatitelement nu.
Sen som sägs i # 2 är bara skitsnack , inget är starkare än sin svagaste länk och det har alla apparater. Missfirmelse av en produkt, ska vara saklig, får se om ett tag vad som händer med Nibes VVB, dom har gått över till steatitelement nu.
S
swirve
Elektroniktokig
· Östergötland
· 1 372 inlägg
swirve
Elektroniktokig
- Östergötland
- 1 372 inlägg
Ah, så det följer med ny armatur med beredaren! Då ska det ju bara vara att flytta över det som är anfrätt och sen lägga resten på hyllan i reserv. Jag har golvstativ så borde bara vara att malla juster-skruvarna för sista finliret. För enkelhets skull så är ju beredare av samma typ minst jobb... Egna tiden är en stor bristvara just nu så det får gärna va gjort på ett par timmarJ jonaserik skrev:Det med dubbelmuttern som läcker, det är en övergång mellan VVB gängans anslutning till klämmringskoppling. Det ska vara lin på den mot VVB. Med Methro VVB 110E så följer det med en blandningsventil och kopplingar. Det med att lyfta av och få dit en ny, är bara rakt och passar direkt, samma dim på rören. Förutom att upphängsjärnen på väggen kan komma på fel höjd.
Jag har bott i huset 11 år och innan dess var säkert VVBn minst 5 år. Har inte haft problem med värmeelementet. Har ganska surt vatten (egen brunn) så har eg. gått o väntat på att den skulle ge upp ganska länge. Första åren va jag rätt duktig på att byta anod, men det har jag nog glömt sista åren...
Jepp det följer med alla delar som behövs, köper du en ny på varuhuset av billigare sort.Tex Nemi eller Respekta, så måste det i dom flesta fall köpas blandninsventil extra och kostar i härat ca 700 kr
Sen om en patron går på en sådan, så är det riktigt svårt att byta och få tätt. Methros element byts på15 min.
PS Om tanken är läck, så disikera den på elementet och termostaten och lägg på hyllan, dom passar direkt på den nya. Kolla hur patronen ser ut, i bland är porslinet sprucket och bitar faller bort, då är det inget att spara. Går även att ta den del som patronen sitter i, men ovanligt att den börjar läcka.
Sen om en patron går på en sådan, så är det riktigt svårt att byta och få tätt. Methros element byts på15 min.
PS Om tanken är läck, så disikera den på elementet och termostaten och lägg på hyllan, dom passar direkt på den nya. Kolla hur patronen ser ut, i bland är porslinet sprucket och bitar faller bort, då är det inget att spara. Går även att ta den del som patronen sitter i, men ovanligt att den börjar läcka.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur byta gammal blandare till engrepps med tvättmaskinsanslutning?
Vatten & Avlopp -
vilka storlekar är det på gängorna..?
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Ny blandare med annan storlek på anslutningen.
Vatten & Avlopp -
Byta blandare med annan storlek på anslutning?
Vatten & Avlopp -
Gängstorlek diskmaskins anslutningsslang(inv/utv?)
Vatten & Avlopp
Mest lästa artiklarna
Populärt i forumet
-
Kostnad för VVS material - 100% dyrare än i bygghandeln
Vatten & Avlopp -
Hur mycket rabatt ger Lundagrossisten hantverkarna?
Vatten & Avlopp -
Toalettstol översvämmad, hur är det möjligt?
Vatten & Avlopp -
Kostnad för ansökan om tillstånd för enskild avloppsanläggning?
Vatten & Avlopp -
Gammal brunn, fylla och göra till stenkista för kondensvatten?
Vatten & Avlopp