S
Andreas Klang Andreas Klang skrev:
Jag ska inte ha någon typ av väggbricka som denna?
Jo, och två vinkelkopplingar i den sedan.
Viktigt är att kopplingarna och väggbrickan är kompatibla och godkända att kopplas samman
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
AXS
Vill du inte bock kan du ju bara sätta helt vanliga böjar med klämkoppling.
 
Varför göra om en så perfekt, snygg rördragning?😄
 
  • Haha
  • Gilla
sturnus och 2 till
  • Laddar…
Fromax bockverktyg nr 55 för 12 mm rör kostar nu 2776 kr (+frakt 80 kr) hos Rinkaby Rör. Har man villa så kan det ju behöva göras fler VVS jobb i framtiden så riktiga verktyg brukar löna sig i längden men ofta lönar det sig redan vid det första jobbet. Visst kan man använda färdiga vinkelkopplingar men det lyser ju amatör lång väg samt ser väldigt tråkigt ut för oss som hakar upp oss på detaljer. Dessutom är det roligt att bocka rör.

https://www.rinkabyror.se/artikel/fromax-bockverktyg-nr-55-12mm/
 
  • Gilla
pve och 1 till
  • Laddar…
Den billiga bockaren är avsedd för mjuka rör. Kromade rör brukar vara halvhårda. Kan fungera eller inte, har någon provat? Hornbach i Norsborg har flera anställda med VVS-utbildning, kanske kan någon av dom svara. Jag har flera gånger fått bra hjälp i den butiken.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Okej, funderar på att göra jobbet själv. Men vad är det jag skulle behöva för kopplingar?

Och hur tänker ni att man kan dra det på enklaste men ändå ett hyfsat snyggt sätt?
 
jakobsbygge
Jag skulle hyra en rörbockare på t.ex. Hygglo.
 
  • Gilla
Elpelle
  • Laddar…
Är inte röris utan plåtis .
Kan inte säga vad det borde kosta, men är nyfiken på vad du tycker det är värt för att leja bort .
 
  • Gilla
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
pelle plåttak pelle plåttak skrev:
Är inte röris utan plåtis .
Kan inte säga vad det borde kosta, men är nyfiken på vad du tycker det är värt för att leja bort .
Runt 4000-5000kr efter rot.
 
  • Gilla
  • Haha
sturnus och 2 till
  • Laddar…
Krilleman
S sinuslinus skrev:
Fråga @Krilleman
🙄😆😊

Nåja, jag ser det som följande:
Jag antar att din PEX är 15mm...

En företagare som lämnar fast pris på 8000:- för detta är en sund företagare.
Korrekt kopplingsbricka är ju körd då rören kommer ut för högt.
Det blir således endast delbar Falu Vulk.

Materialmässigt får jag det till detta på rinkabyrör som är en av dom sundaste prissättarna på marknaden:

Varukorgsbild från webbutik med artiklar för rörarbete, inklusive priser och kvantiteter, totalpris 1863,90 kr med moms.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så jag anser att det företaget som lämnat fast pris på ca 8000:- är ett seriöst företag.

Utöver materialpriset tillkommer ju timlön + restid (som är ett måste för att vara berättigad för ROT).

I timlönen ingår ju: Materialinköp/Materialhantering, uppstart, montering, städning, materialåtervinning, fakturering + hantering ROT.

Dessutom ska ju alla vettiga företag lämna någon form av vinst till ägarna.
Så ett påslag på ca 10% är normalt för att lämna ett fastpris. (Nästan i underkant)

Vad har du avtalat med din entreprenör?

Andreas Klang Andreas Klang skrev:
Runt 4000-5000kr efter rot.
Det finns ingen företagare som utför detta arbetet för dom pengarna om man är seriös och betalar all skatt+moms+vinst som staten kräver av företagare idag.

Om du inte är beredd att köpa tjänsten för 8600:- så får du göra det själv...
Tråkigt men sant.
 
Redigerat:
  • Gilla
Erik_91 och 9 till
  • Laddar…
Andreas Klang Andreas Klang skrev:
Hej,
Lägger till bilder för att enklare förstå.
Pex rören ska bort istället ska det dit kromade koppar rör. Smidigaste kommer bli att dra rören rakt ner och koppla i befintliga rör.
Blir ca 4,5m rör.

Pris förslag efter rot ca 8600kr.

tycker det känns lite dyrt för det jobbet. Men vill höra vad ni tycker?

Om inlägget har hamnat fel, så ber jag om ursäkt!
Anlita inte hantverkaren om du tycker det är för dyrt🤷‍♂️
 
Andreas Klang Andreas Klang skrev:
Hej,
Lägger till bilder för att enklare förstå.
Pex rören ska bort istället ska det dit kromade koppar rör. Smidigaste kommer bli att dra rören rakt ner och koppla i befintliga rör.
Blir ca 4,5m rör.

Pris förslag efter rot ca 8600kr.

tycker det känns lite dyrt för det jobbet. Men vill höra vad ni tycker?

Om inlägget har hamnat fel, så ber jag om ursäkt!
Har du bara ett prisförslag ? Ta alltid in minst 3-4 olika förslag annars har du ingenting att jämföra med och vet alltså inte om prisförslaget du fått är ”rimligt”.
 
Andreas Klang Andreas Klang skrev:
Juste! Här kommer bilder.
T-kopplingarna där pex rören ansluter till det kromade idag lär ju försvinna och istället ansluter man mot rören rakt ner i hörnan bakom badkaren. Nya t-rör behöver kapas in och eventuellt behöver befintliga bockar i hörnan göras om(beroende på vart man sätter nya t-kopplet).
Hade inte gett mig på det som amatör om du vill ha en bra finish..
Med det sagt låter priset du har fått dyrt. Antar att det är inräknat material. Hade uppskattat det till en halvdags arbete allt som allt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.