P Peter787 skrev:
Varför inte sätta in en genomströmningsvärmare på andra våningen, likt denna:

[länk] - All Products - Medium Prio - Shopping&utm_id=19814304156&gad_source=1&gclid=CjwKCAjw1NK4BhAwEiwAVUHPUPMzBMdPSyfoc8Mpf-IIXWNYC9RCzKrrH4QcqQ5wGoHPDZkKvfHPoRoC1G0QAvD_BwE

Det finns billigare...
Det behövs stora säkringar för dessa... i det är fallet 400V 3-fas 16 ampere bara för sig själv så det ser passande ut för ett lantbruk/gjurhållning där man i regel har betydligt större huvudsäkringar...

sedan tillkommer det effektavgifter om man spolar varmvatten mer än enstaka minuter...

P
X xxargs skrev:
Det behövs stora säkringar för dessa... i det är fallet 400V 3-fas 16 ampere bara för sig själv så det ser passande ut för ett lantbruk/gjurhållning där man i regel har betydligt större huvudsäkringar...

sedan tillkommer det effektavgifter om man spolar varmvatten mer än enstaka minuter...
Problemet är ju att man 'omedelbart' vill ha varmvatten.
Säkringar är nog knappast något problem då värmaren enbart kör under tiden varmvattenkranen är öppen, tills det varma vattnet från den normala varmvattenberedaren når genomströmningsvärmaren.
Dessutom finns det mindre värmare, men då tar det längre tid att få varmvatten i kranen.
Nibe har denna som går på enfas 230V/10A:
https://www.hornbach.se/p/varmvattenberedare-nibe-nibette-5-ip21-230-v-6922415/5838186/

Det sistnämnda är precis en sådan liten förrådsberedare på typ 5 liter som jag tänkte mig och passar definitivt kök/handfat för måttliga mängder varmvattenuttag - med blandningsventil och ställd på 80 grader så kan man få en del mer varmvatten än 7-10 liter.

Uppvärmning 7 minuter för 45 grader C och 13 minuter för 80 grader C (och då tänkt att användas med blandningsventil) vid inkommande 10 grader C vatten, och jag tror att den är tänkt att alltid stå på värmning¹ precis som en stor förrådsberedare och därmed ger värme ganska omedelbart ur tappkranen tack vare kort rörlängd.

Det står dock inget om det får kopplas till varmvatten som matarvatten och ingen energideklaration (dvs. hur mycket värme den läcker).

¹ som förvisso kan ställas med tidur så att den inte står och värme vatten natten igenom och längre frånvaroperioder, precis som man kan göra med en stor förrådsberedare om man vill minska förlustvärme och/eller den inte kan nyttas för allmänna uppvärmningen i utrymmet.

C
X xxargs skrev:
med blandningsventil och ställd på 80 grader så kan man få en del mer varmvatten än 7-10 liter.
Vet dock inte om det funkar så optimalt om du kör den på varmvattnet. Då måste den ju om inte annat värma även varmvattnet. Blandningsventilen kanske inte heller funkar optimalt med flöden och så när den går över till att strömma varmvattnet genom beredaren vid större uttag.

P
X xxargs skrev:
Det sistnämnda är precis en sådan liten förrådsberedare på typ 5 liter som jag tänkte mig och passar definitivt kök/handfat för måttliga mängder varmvattenuttag - med blandningsventil och ställd på 80 grader så kan man få en del mer varmvatten än 7-10 liter.

Uppvärmning 7 minuter för 45 grader C och 13 minuter för 80 grader C (och då tänkt att användas med blandningsventil) vid inkommande 10 grader C vatten, och jag tror att den är tänkt att alltid stå på värmning¹ precis som en stor förrådsberedare och därmed ger värme ganska omedelbart ur tappkranen tack vare kort rörlängd.

Det står dock inget om det får kopplas till varmvatten som matarvatten och ingen energideklaration (dvs. hur mycket värme den läcker).

¹ som förvisso kan ställas med tidur så att den inte står och värme vatten natten igenom och längre frånvaroperioder, precis som man kan göra med en stor förrådsberedare om man vill minska förlustvärme och/eller den inte kan nyttas för allmänna uppvärmningen i utrymmet.
Du ska kanske kolla dina uträkningar med denna tråden : https://www.byggahus.se/forum/threads/kwh-liter-och-grad-vatten.43144/

Anledningen för att man vill ha en GENOMSTRÖMNINGsvärmare är att vattenvolymen som värms upp är relativt liten, definitivt inga 5 liter, allt för att få varmvatten snabbt.

C cpalm skrev:
Vet dock inte om det funkar så optimalt om du kör den på varmvattnet. Då måste den ju om inte annat värma även varmvattnet. Blandningsventilen kanske inte heller funkar optimalt med flöden och så när den går över till att strömma varmvattnet genom beredaren vid större uttag.
Det som styr är hur mycket varmvatten du vill kunna tappa ur på kort tid.

En 5 eller 10-liters beredare kopplad till kallvatten fungerar säkert utmärkt för att försörja handfatet eller en diskbänk lagom för att fylla upp diskhon med lagom varmt diskvatten kopplad till kallvatten, satt på 80 grader C och blandningsventil

Skall det kopplas till dusch som lätt kan dra över 100 liter vatten på 10 minuter så vill man ha en betydligt större förrådsberedare vars volym är betydligt större än kallvattenproppens volym i varmvattensledningarna för att kallvattenproppen skall hinna blandas ut med varmvattnet i beredaren ordentligt när den matade varmvattnet börja fylla beredaren med varmvatten och undviker allt för stor temperatursänkningsdipp under duschande. Duschar man tillräckligt länge så blir beredaren fylld med redan uppvärmd vatten och väldigt lite extra uppvärmningsbehov - detta är förstås bara aktuellt om varmvattnet framställs mycket billigare än eluppvärmd varmvatten.

Har man inte det utan redan värmer vattnet elektriskt - ja då sätter man en tillräckligt stor förrådsberedare i duschens närhet för de duschtider man tänker sig och kopplar till kallvatten.

B
P Peter787 skrev:
Du ska kanske kolla dina uträkningar med denna tråden : [länk]

Anledningen för att man vill ha en GENOMSTRÖMNINGsvärmare är att vattenvolymen som värms upp är relativt liten, definitivt inga 5 liter, allt för att få varmvatten snabbt.
Du kanske ska kolla dina egna länkar?
Webbsida för Hornbach med beskrivning av en genomströmningsberedare, volym 5 liter, 2,2 kW, 230V, och andra produkter som dynamoradio och frostvakt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

5l är smart att ha, om man begränsar effekten till 2kW. Då kan man i alla fall tvätta händerna i vatten utan att få ljummet vatten, även om det inte räcker till en dusch.

Men visst kan man ha åsikter om att de kallas en 5l genomströmningsberedare.

P
B BSOD skrev:
Du kanske ska kolla dina egna länkar?
[bild]

5l är smart att ha, om man begränsar effekten till 2kW. Då kan man i alla fall tvätta händerna i vatten utan att få ljummet vatten, även om det inte räcker till en dusch.

Men visst kan man ha åsikter om att de kallas en 5l genomströmningsberedare.
Det är inte jag som kallar den genomströmningsvärmare, det är Nibe som gör det.
Den jag rekommenderade drog 'lite' mer ström, men producerar varmvatten direkt.

P Peter787 skrev:
Du ska kanske kolla dina uträkningar med denna tråden : [länk]

Konstigt nog fungerar genomströmningsvärmare i Tyskland. Jag är uppväxt med dem. Dock inte för dusch.

B
P Peter787 skrev:
Det är inte jag som kallar den genomströmningsvärmare, det är Nibe som gör det.
Den jag rekommenderade drog 'lite' mer ström, men producerar varmvatten direkt.
Tanken med en sådan här är ju att den placeras precis på samma ställe som en genomströmningsvärmaren, så det kommer varmvatten direkt- precis som med genomströmningsvärmaren.

Men man slipper att huvudsäkringen går, dock på bekostnad av att man bara har några liter vatten att tvätta händerna med innan det blir ljummet till skillnad från den andra som klarar en hel del varmvatten med sina 11kW.

P
T Thomas_Blekinge skrev:
Konstigt nog fungerar genomströmningsvärmare i Tyskland. Jag är uppväxt med dem. Dock inte för dusch.
Värmaren jag föreslog i #15 är på 11kW och har 0,3 liters volym så varmvatten kommer mer eller mindre direkt, men någon började svamla om säkringar och bondgårdar...

C
X xxargs skrev:
Det som styr är hur mycket varmvatten du vill kunna tappa ur på kort tid.
Jo, eller rättare sagt, om du kan klara dig med att ta ut en begränsad volym varmvatten under en viss tidsperiod.

Men i en sådan situation där du aldrig har några större uttag är det inte särskilt ekonomiskt att koppla VVB på varmvattnet eftersom varmvattnet då aldrig kommer att nå beredaren/tappstället. Visst, det finns en poäng i att man kan fortsätta spola och så småningom få kontinuerligt varmvatten, men annars kommer du bara att behöva värma samma vatten två gånger. Och kopplar man VVB på kallvattnet spelar så klart inget av det jag skrev någon roll.

• Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.