Jag är på resande fot men blev uppringd med tank(e) på att en tank i idrottsklubbens teknikrum svällt upp.

Till att börja med, det har fungerat i typ 10 år utan problem. Så man kan fundera på om säkerhetsventilen har hängt sig så till den grad att den helt slutat fungera. Vad kan annars orsaka sånt här?

Det är en 500-liters standardtank med elpatron. Tanken fungerar som spetsvärme på varmvattensidan.

Jag kommer ta mig dit på måndag och undersöka på plats. Tills vidare är inkommande vatten avstängt då det där luktar som att det plötsligt skulle kunna spricka helt och stå och spruta okontrollerat.
Svullen 500-liters varmvattenberedare i idrottsklubbens teknikrum med kopparrör och vätskeläckage, riskerar att spricka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Wow
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
H
Den har inte frysigt? Att vvb var avstängd / trasig och kallt i rummet så den frös sönder?

Fästet för kopparröret hur sitter det fast, bilden är liten suddig samt att något brunt har runnit under fästet ser det ut som.

Sprukigt i långsvetsen , är en äldre och svetsen rostat igenom. Lite större pjäs, vet inte nu riktigt om det är tvärstag i den. Finns det så kan ett sådant släppt och bulan ett faktum. Bra med avstängt inkommande, inget bra med om den ger sig helt och ???? m3 vatten i hela huset. Bara byta, går inte att laga.

Tack för svar. Den har inte frusit, står i en varm källare.
Kopparröret sitter bara med enkel skruv in i isoleringen, så där bör inte heller felet vara.

Jonaserik: du låter säker på din sak. Det är en 500 liters, vet inte om du räknar den som större? Å den är knappt 10 år gammal, men oavsett så verkar den ju ha gett sig. Nån garanti lär väl inte finnas efter så många år heller, så jag får byta den när jag kommer hem helt enkelt.

Tittade lite extra på röret som går förbi tanken, tydligen är det kanske en gängplugg i tanken där och dom satt i bussning och en bladbult för att fästa röret. Tanken är kanske inte körd, så skär upp ordentligt och se hur det ser ut.
Gubben ska inte målas direkt på väggen, jag kan vare lite för snabb att dömma ut tanken, men så är det när man sitter på distans. Och i ärlighetens namn, har jag inte sett en sådan tank svullna.

PS Men har du nu tur med tanken, Ser ut att vara en CTC-tank och den har en skumisolering kring sig som sitter tajt runt tanken. Blir det en läcka bakom isoleringen, så kommer vattentrycket att pressa ut isoleringen och palstskalet kommer att ge sig ut tillsammans med isoleringen och se ut som det gör nu. Du får se vad du hittar, men skulle tänka mig att det är som i ovan PS.

Krilleman
Jag har aldrig sett liknande svällning.

Detta ser ju ut som en bladskruv.
Och vad är det som är under denna infästning? 🤔🤔
Är denna skada/rinning sedan tidigare?

En kopparrörledning med en bladskruvinfästning som visar tecken på svällning och rinnande material.
Skapa konto

Metallisk bladskruv med skårad topp och gängad nedre del, synlig på ljus bakgrund.
Skapa konto

Krilleman Krilleman skrev:
Jag har aldrig sett liknande svällning.

Detta ser ju ut som en bladskruv.
Och vad är det som är under denna infästning? 🤔🤔
Är denna skada/rinning sedan tidigare?

[bild]

[bild]
Ja det är nog en vanlig bladskruv som är iskruvad genom isoleringens hårda plastskal och några cm in i isoleringen (vill minnas att jag gjort det för 7-8 år sedan). Bör inte ha orsakat något problem, men man ska inte vara säker innan man kollat efter.
Vad som runnit ner den vet jag dock inte, det har inte funnits där så värst länge vad jag vet.

J jonaserik skrev:
Tittade lite extra på röret som går förbi tanken, tydligen är det kanske en gängplugg i tanken där och dom satt i bussning och en bladbult för att fästa röret. Tanken är kanske inte körd, så skär upp ordentligt och se hur det ser ut.
Gubben ska inte målas direkt på väggen, jag kan vare lite för snabb att dömma ut tanken, men så är det när man sitter på distans. Och i ärlighetens namn, har jag inte sett en sådan tank svullna.

PS Men har du nu tur med tanken, Ser ut att vara en CTC-tank och den har en skumisolering kring sig som sitter tajt runt tanken. Blir det en läcka bakom isoleringen, så kommer vattentrycket att pressa ut isoleringen och palstskalet kommer att ge sig ut tillsammans med isoleringen och se ut som det gör nu. Du får se vad du hittar, men skulle tänka mig att det är som i ovan PS.
Du menar att det finns nån form av läcka men att den bara tryckt ut isoleringen och att tanken är oskadad?
Det är så klart en möjlighet. Sen kan jag misstänka att det inte är så värst mycket billigare att köpa ny isolering och få den på plats, jämfört med en komplett tank. Men det kan jag så klart kolla upp också.

Nu har jag kollat mer på tanken. Har tagit bort en del isolering. Själva plåttanken är inte bucklig (längre). Det öppnar upp för möjligheten att det läckt i kopplingar och att det vattnet trängt in bakom isoleringen och pressat ut den. Men själv tror jag inte på det, för alla kopplingar är synliga på sådana här tankar och läckage borde inte kunna tränga in bakom på det sättet att isoleringen puttas ut.

Samtidigt vet jag inte hur stark tanken är i stålet, om den kan tryckas ut av övertrycket och sen gå tillbaka?

Någon som kan ge ett ungefärligt värde på hur stort tryck det blir? 300 liters tank. Om tanken töms helt på varmvatten så pratar vi en temperaturskillnad från cirka 4° till 75 ° C.
Står att arbetstryck är 6 bar och test-tryck maximalt får vara 10 bar.

Hur som helst så kommer tanken skrotas och ny införskaffas. 👌 Vatten ska man inte leka med... 🤣

Isolerad plåttank med borttagen isolering, avslöjande skadad yta.
Skapa konto
Närbild av en vit plåttank med rostfläck och skadad yta mot en betongvägg.
Skapa konto
Vit plåttank med synliga kopplingar i olika storlekar och färger, placerad i ett källarutrymme med betongväggar och golv.
Skapa konto
Rostig plåttank med borttagen isolering, exponerad stålyta, visar spår av fukt och skadefläckar.
Skapa konto
Rostig plåttank med borttagen isolering, visar korrosion och slitage. Tankens yta ser ojämn ut men inte bucklig. Bakgrund av betongvägg.
Skapa konto

M martinradbo skrev:
Någon som kan ge ett ungefärligt värde på hur stort tryck det blir? 300 liters tank. Om tanken töms helt på varmvatten så pratar vi en temperaturskillnad från cirka 4° till 75 ° C.
Står att arbetstryck är 6 bar och test-tryck maximalt får vara 10 bar.
Trycket kan (ska) inte bli högre än säkerhetsventilens öppningstryck. Funkar inte säkerhetsventilen så blir trycket flera tiotals bar innan tanken exploderar.

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
useless useless skrev:
Trycket kan (ska) inte bli högre än säkerhetsventilens öppningstryck. Funkar inte säkerhetsventilen så blir trycket flera tiotals bar innan tanken exploderar.

[media]
Problemet är med stor sannolikhet i detta fallet just det att säkerhetsventilen inte fungerat som den ska, dvs den har nog fastnat i stängt läge.

Så mest nyfiken vilket tryck vi pratar om då? Du skriver "flera tiotals bar". Man kan även fundera på vad presskopplingarna på 22-mm kopparrören klarar, om inte en av dem borde gett sig före tanken?

M martinradbo skrev:
Problemet är med stor sannolikhet i detta fallet just det att säkerhetsventilen inte fungerat som den ska, dvs den har nog fastnat i stängt läge.

Så mest nyfiken vilket tryck vi pratar om då? Du skriver "flera tiotals bar". Man kan även fundera på vad presskopplingarna på 22-mm kopparrören klarar, om inte en av dem borde gett sig före tanken?
Du får nog i princip glömma att din tank varit utsatt för högt tryck och återgått till ursprungsformen. Det du visar på bilderna av själva tanken har ingen deformation. Ser inte heller ut att ha varit andra läckage på den det skulle varit tydligt med mycket rost vid såna punkter.

Att spränga den eller skada så den deformeras om du har säkerhetsventil som fastnat lite är i stort uteslutet. Även backventilen som sitter på KV in är sällan så tät att inte trycket utlämnas långsamt mot vattennätet som lätt sväljer den lilla volymen.

GK100 GK100 skrev:
Du får nog i princip glömma att din tank varit utsatt för högt tryck och återgått till ursprungsformen. Det du visar på bilderna av själva tanken har ingen deformation. Ser inte heller ut att ha varit andra läckage på den det skulle varit tydligt med mycket rost vid såna punkter.

Att spränga den eller skada så den deformeras om du har säkerhetsventil som fastnat lite är i stort uteslutet. Även backventilen som sitter på KV in är sällan så tät att inte trycket utlämnas långsamt mot vattennätet som lätt sväljer den lilla volymen.
Det var en ny infallsvinkel på detta. Sitter det alltid en backventil tillsammans med mätaren menar du? Eller är det "ute i gatan" ? Annars är jag tveksam till om det finns i denna installation.

Det enda vi vet med säkerhet är att ngt orsakat deformationen av isoleringen, samt att det läcker på baksidan av tanken i liten skala (typ litet hål i nån svets eller skarv) för det droppade ner från isoleringen där hela tiden. Men inget synligt läckage från någon koppling på tanken så länge som den var inkopplad.

M martinradbo skrev:
Det var en ny infallsvinkel på detta. Sitter det alltid en backventil tillsammans med mätaren menar du? Eller är det "ute i gatan" ? Annars är jag tveksam till om det finns i denna installation.

Det enda vi vet med säkerhet är att ngt orsakat deformationen av isoleringen, samt att det läcker på baksidan av tanken i liten skala (typ litet hål i nån svets eller skarv) för det droppade ner från isoleringen där hela tiden. Men inget synligt läckage från någon koppling på tanken så länge som den var inkopplad.
Backventilen närmast VVB sitter normalt på KV ledningen och oftast i modern tid integrerad med ett koppel där avstängning, säkerhetsventil och ev vakuumventil sitter samlade. Mer sentida ska också som du nämner en BV finnas vid mätaren.

Oavsett detta kan du nog bortse från övertryck om tanken ser ut som på bilderna. Däremot ser det ut att vara en tank som inte innehåller tappvatten direkt utan det värms av slingor eller inre kopparfodrad tank. Dessutom med alla små rännilar rostvatten nedanför alla anslutningar tyder på något mindre läckage högt upp som sprider sig i isoleringen så det du sett som mindre läcka baktill är nog källan. Räcker med en dålig svets med någon por eller annan svagpunkt i plåten så kommer sånt över tid.

GK100 GK100 skrev:
Backventilen närmast VVB sitter normalt på KV ledningen och oftast i modern tid integrerad med ett koppel där avstängning, säkerhetsventil och ev vakuumventil sitter samlade. Mer sentida ska också som du nämner en BV finnas vid mätaren.

Oavsett detta kan du nog bortse från övertryck om tanken ser ut som på bilderna. Däremot ser det ut att vara en tank som inte innehåller tappvatten direkt utan det värms av slingor eller inre kopparfodrad tank. Dessutom med alla små rännilar rostvatten nedanför alla anslutningar tyder på något mindre läckage högt upp som sprider sig i isoleringen så det du sett som mindre läcka baktill är nog källan. Räcker med en dålig svets med någon por eller annan svagpunkt i plåten så kommer sånt över tid.
Hmmm... jag har släppt det gamla nu och fokuserar på att hitta en ersättningstank istället.

För kännedom så är detta är inte en bostad utan en klubbstuga för en idrottsförening. Firman som installerade en gång i tiden gjorde en massa dumheter så man ska inte tro att det är perfekt.

Men det dimensionerades för att kunna erbjuda dusch för 100 personer under kort tid räknat på duschar i 3 min vardera.
KV värms upp via kopparslingor i två 500-literstankar med kopparslingor. Dessa tankar värms av en stor värmepump. Den tanken vi pratar om i denna tråden är en tredje tank som har agerat som en ren VVB, dvs bara en stor tank med en 3-fas elpatron i. Man kan säga att den agerar som en spets på VV-sidan via en blandningsventil.
Den trasiga tanken har även kopparslingor i sig, men de används inte. Troligen finns de för att det inte gick att köpa en sån tank utan dem på den tiden.

Nu letar jag efter nåt liknande. Skulle tro det blir billigast med en ny liknande tank. Då kan man återanvända elpatronen, och mycket av rördelar och kopplingar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.