B Byggfilosofen skrev:
När fick ni som budgivare information om att fastigheten inte kommer att säljas till högsta budet, och hur kriterierna såg ut kring det?
Det är väl inget som behöver informeras om? Säljaren väljer alltid vem man vill sälja till, det är ingen auktion det är fråga om.

Vi hade liknande situation, vi blev överbjudna och släppte, men säljaren hade bråttom eftersom de redan köpt sitt nya hus, medans de som bjudit över oss ville sälja sin nuvarande bostad. Så även vi fick köpa trots att vi inte bjudit högst.
 
En husaffär baseras inte bara på överenskommet pris. I affären ingår besiktningsklausuler, friskrivningar, tömning och städning, tillträdesdatum, och så mycket mer. Allt tillsammans ska beaktas av både säljare och köpare.
Inte minst: personkemin. vissa vill man bara inte sälja till eller köpa ifrån.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Sen kan jag tycka att det är ärligast om eventuella villkor såsom friskrivning, tillträde med mera slås fast innan man går in in en budgivning.
 
Men ibland är ju villkoren en del av stundande bud……
Ett erbjudande om att få lämna allt, inte behöva flyttstäda mm kan vara värt hundratusentals kronor……
har tittat på en fastighet med en stor lada full med skräp som lämnats (dödsbo där ladan varit uthyrd till flera utan kontrakt)
Gissningsvis 10-15 30m3containers med skräp
Den som bjöd med kravet på att det skulle vara tomt blev snabbt avförd…… själv insåg jag min begränsning och slutade bjuda……:cool:
 
Jo, men det är ju det jag menar. Om säljaren anger "friskrivning", "ekonomibyggnader lämnas i ostädat skick/lösöre tillfaller säljaren" och "bostad grovstädas" som förutsättningar för försäljningen, ja då mer det ju redan klart för alla som bjuder vad som gäller.
 
Men en del ”sockrar” budet med såna saker…… alla ser inte problemet med att det inte flyttstädats eller tömts på saker…….
Och andra tycker det är superviktigt att det är flyttstädat innan dom ska flytta in
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
C
T Taxture skrev:
Men en del ”sockrar” budet med såna saker……
Precis. Viktigt här att skilja på en budgivare som erbjuder sig att ta huset utan t.ex. besiktningsklausul och en säljare som först efter avslutad budgivning börjar ställa upp villkor som inte var kända när budgivningen startade.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
När vi sålde kåken så valde vi de som lagt näst högst bud. Även om vi gick miste om 50 000:- så kändes det mycket bättre att sälja till ett trevligt och sympatiskt par som verkade uppskatta en smidig affär än till en jobbig man som gnällde på allt.

Det är som sagt inte alls konstigt att man inte får köpa även om man har högst bud, det handlar om hur man uppför sig också.
 
  • Gilla
kasper1 och 3 till
  • Laddar…
Själv skulle jag nog backa om säljaren börjar ställa nya krav för att sälja…… men om det är en del av förhandlingen är det annorlunda, när bägge parter är överens är det väl dags att skriva papper?
 
C
T Taxture skrev:
Själv skulle jag nog backa om säljaren börjar ställa nya krav för att sälja……
Jo, det är ju det alternativet man har. Men de flesta skulle nog känna sig lurade i en sådan situation, när man tagit sig så långt i processen.
 
jonmo jonmo skrev:
Vad menar du med att du inte kan dra tillbaka dina bud? Givetvis kan du det, om sedan mäklaren upplyser övriga budgivare om att du så gjort är däremot bortom din kontroll.
Men hon kan ju försöka ta reda på vilka de är & upplysa dem....
 
Jag ställer frågan, då jag är nyfiken på hur det går till.
Mäklarens balans mellan att bevaka säljarens ekonomiska intresse och samtidigt ta tillvara säljarens och köparens intressen i affären.


Mitt intryck är att det ofta finns information som inte kommer fram vid husförsäljning, dvs vid visning, säljarinformation, säljarbesiktning. Att husägare gör en hel del i sina byggnader utan förståelse för byggnaden eller ha riktigt koll på läget.
Att information, kunskapsöverföring inte utförs vid ägarbyte.
Att det finns en poäng för köpare, att få klarhet i om byggnaden motsvarar deras förutsättningar och det som är tänkt med köpet, byggnaden/ fastigheten och ekonomiska förutsättningar.
Ekonomiska möjligheter att kunna åtgärda eventuella fel, ändringar och löpande underhåll.
Det blir ju extra känsligt med höjda bud och eventuella ränteförändringar, höjningar.

Bifogar en länk till en artikel i Husbyggaren där en jurist Dan Anderson Foyen beskriver hur långt undersökningsplikten sträcker sig.
Så noga ska du undersöka fastigheten före köp – undersökningsplikten sträcker sig långt – Husbyggaren

Och ett debattinlägg som jag själv skrivit, med frågeställningen 'Undergräver dagens marknadsplats köparens undersökningsplikt?
DEBATT. Undergräver dagens marknadsplats köparens undersökningsplikt? – Husbyggaren
 
Det är nog fel att ge mäklarna skulden här.
Det är säljarens marknad idag och det är köparna själva som har tagit den dit, genom att själva stressa igenom köp innan/utan visning, acceptera klausulvägran, lämna överdrivna bud, m.m.
 
Mäklarna har nog en del i skulden, då de kanske inte alla gånger är tydliga med att de ska tillvarata både säljarens och köparens intresse. Jag får regelbundet reklam i brevlådan från mäklare som vill sälja mitt hus och lovar guld och gröna skogar. Samtidigt verkar mäklarna ofta underdriva köparens undersökningsplikt.

Mäklaren vill ju ha igenom en affär, för att få betalt. Då vill de inte att köparen krånglar med besiktning och grejer.
 
Klart icke allt nödvändigtvis kommer fram, mäklaren har logg men ofte är den subjektiv

Sådant är det alltid med affärer. Där är ingen som blir lurad. Men många glömmer att vilkår är lika viktigt som pris och har skal man ha känsla för va som driver säljaren
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.