J
Det är väldigt vanligt att dden som vinner budgivningen och kommer med besiktningskrav inte får köpa huset. Utan säljaren väljer heller annan budgivare som inte har så höga krav på beskitning.
Säljaren vill förstås gardera sig mot eventuella rättsliga processer.
En som trycker mycket på beskitningen uppfattas oftast som en person som är redo för att bråka om det behövs.
Det är självfallet en minus för spekulanten med risk att inte få köpa huset längre oavsett.
Helt logisk tycker jag.
 
I vores fall var sælger ett dødsbo. En klausul kring besiktning kunde fördröja processen eller i värsta fall risken för att börja om igen med försäljningen och därmed ta extra tid innan boet kunde avslutas.

Men alle situationer olika och som köpare är mit råd at ta reda på va som är vigtigt för säljaren.



J Jens33 skrev:
Det är väldigt vanligt att dden som vinner budgivningen och kommer med besiktningskrav inte får köpa huset. Utan säljaren väljer heller annan budgivare som inte har så höga krav på beskitning.
Säljaren vill förstås gardera sig mot eventuella rättsliga processer.
En som trycker mycket på beskitningen uppfattas oftast som en person som är redo för att bråka om det behövs.
Det är självfallet en minus för spekulanten med risk att inte få köpa huset längre oavsett.
Helt logisk tycker jag.
 
Om det är fördröjning av tid säljaren är orolig för kan köparbesiktning göras före budgivning.
Kan det vara så att mäklaren trycker på får att få en stängd affär så snart som möjligt?
Ok, visst säljaren väljer vem de vill sälja till, men om det framkommer sent i processen så hjälper de som blir bortvalda till att trissa upp priset....
Större risk för rättsliga processer om köparen inte fått möjlighet att sätta sig in i huset som de är på väg att köpa.
Syftet med en egen besiktning är att ta reda på att huset motsvarar köparens krav och förutsättningar.
Det som framkommer vid besiktning kan inte reklameras till säljaren i efterhand,
Och vad gäller dolda fel, ska det klargöras och det blir desto mer för jurister att göra.
 
Som säljare har man ett fönster på 1 vecka om man vi ha en bra pris och aggressiv budgivning. Men det är en fin balans kring at få bästa pris och undvika att allt kollapsar. Jag har också såld til näst bästa bud da jag hade en skum känsla af spekulanten med högsta bud och det var vigtigt för mig att affären blev av til den pris som jag ville ha.

Man känner snabbt hvem som är jobbiga och säkert också blir det i framtiden


B Byggfilosofen skrev:
Om det är fördröjning av tid säljaren är orolig för kan köparbesiktning göras före budgivning.
Kan det vara så att mäklaren trycker på får att få en stängd affär så snart som möjligt?
Ok, visst säljaren väljer vem de vill sälja till, men om det framkommer sent i processen så hjälper de som blir bortvalda till att trissa upp priset....
Större risk för rättsliga processer om köparen inte fått möjlighet att sätta sig in i huset som de är på väg att köpa.
Syftet med en egen besiktning är att ta reda på att huset motsvarar köparens krav och förutsättningar.
Det som framkommer vid besiktning kan inte reklameras till säljaren i efterhand,
Och vad gäller dolda fel, ska det klargöras och det blir desto mer för jurister att göra.
 
Mikael_L
P polaris78 skrev:
Att bristen på hus till salu driver upp priserna till skyarna innebär inte nödvändigtvis att det behöver bli säljarens fel varje gång man hittar fel på husen..
Husen blir inte ens bättre .... utan ... bara dyrare ... :cry:
 
B Byggfilosofen skrev:
Om det är fördröjning av tid säljaren är orolig för kan köparbesiktning göras före budgivning.
Köparen har fortfarande undersökningsplikt. Som köpare skulle jag vara väldigt skeptisk till en besiktning som är gjort på säljarens uppdrag. Det är svårt att få rätt mot besiktningsmannen även vid besiktning som man själv betalat, det lär inte vara lättare om man inte är den som betalat.
 
Håller helt med dig, det jag rekommenderar är att köparen beställer en egen besiktningsman och är med på plats, helst att även säljaren är med.

Varför jag skriver om detta är att det är vanligt idag att budgivare som vill göra egen besiktning väljs bort (men gärna vara med och trissa upp budgivning om jag förstått det rätt).
Hur ska då köparen kunna uppfylla sin undersökningsplikt, det är ju köparens förutsättningar som ska avgöra.
Därav ställer jag mig frågan om 'dagens marknadsplats undergräver köparens undersökningsplikt'?
 
B Byggfilosofen skrev:
Håller helt med dig, det jag rekommenderar är att köparen beställer en egen besiktningsman och är med på plats, helst att även säljaren är med.

Varför jag skriver om detta är att det är vanligt idag att budgivare som vill göra egen besiktning väljs bort (men gärna vara med och trissa upp budgivning om jag förstått det rätt).
Hur ska då köparen kunna uppfylla sin undersökningsplikt, det är ju köparens förutsättningar som ska avgöra.
Därav ställer jag mig frågan om 'dagens marknadsplats undergräver köparens undersökningsplikt'?
Helt klart är det så. I många fall, sannolikt i de allra flesta har man som köpare inte möjlighet att fullfölja sin undersökningsplikt. Likväl står man där med Svarte Petter sen i efterhand eftersom man kanske inte hittat fel som INTE är dolda men som en besiktningsman upptäckt. Samtidigt förstår man köparen. Att inte få stänga affären och eventuellt riskera att budgivaren med högst bud hoppar av efter besiktning. Att då, 1-2 veckor senare försöka sälja till den med näst högst bud går sannolikt inte. Budgivningen får göras om, nya visningar och risken med att det ”ryktas” om att det är fel på huset.
 
J Johan456 skrev:
Att då, 1-2 veckor senare försöka sälja till den med näst högst bud går sannolikt inte. Budgivningen får göras om, nya visningar och risken med att det ”ryktas” om att det är fel på huset.
Varför skulle det inte gå? Det är ju bara att kontakta de som var intresserade och fråga om deras bud fortfarande gäller?

Visst, man bör ju informera om varför den som bjöd högre inte köpte, men som det har påpekats flera gånger: Det är säljaren som väljer vem man säljer till, budgivningen är ingen auktion. Det innebär att säljaren kan välja en köpare och sen förhandlar man om priset för att se om man kommer överens.

Enda anledningen till att man tar till budgivning är ju för att få ut så mycket pengar som möjligt.
 
N Nerre skrev:
Varför skulle det inte gå? Det är ju bara att kontakta de som var intresserade och fråga om deras bud fortfarande gäller?

Visst, man bör ju informera om varför den som bjöd högre inte köpte, men som det har påpekats flera gånger: Det är säljaren som väljer vem man säljer till, budgivningen är ingen auktion. Det innebär att säljaren kan välja en köpare och sen förhandlar man om priset för att se om man kommer överens.

Enda anledningen till att man tar till budgivning är ju för att få ut så mycket pengar som möjligt.
Det kan väl gå, men oftast vill den köparen inte stå för budet för att den som trissat upp priset mest hoppat av. Förstår faktiskt inte hur du tänker.
 
J Johan456 skrev:
Det kan väl gå, men oftast vill den köparen inte stå för budet för att den som trissat upp priset mest hoppat av. Förstår faktiskt inte hur du tänker.
Som sagt var, vi köpte huset efter att de som bjöd högst hoppade av. Säljaren backade då först till näst sista budet. Vi gjorde besiktning och upptäckte lite små problem, och säljaren gick med på att backa 20 000 på priset.

Du påstår alltså att det inte går att göra nåt som vi de facto har gjort.

Jag tror faktiskt det är ovanligt i andra länder att man ens har budgivning, det är nästan alltid bara en förhandling mellan säljaren och en intresserad köpare.
 
N Nerre skrev:
Som sagt var, vi köpte huset efter att de som bjöd högst hoppade av. Säljaren backade då först till näst sista budet. Vi gjorde besiktning och upptäckte lite små problem, och säljaren gick med på att backa 20 000 på priset.

Du påstår alltså att det inte går att göra nåt som vi de facto har gjort.

Jag tror faktiskt det är ovanligt i andra länder att man ens har budgivning, det är nästan alltid bara en förhandling mellan säljaren och en intresserad köpare.
Nu undrar jag om du har svårt att förstå. Jag påstår inte att det inte går, läs inlägget jag skrev igen. Men det beror sannolikt på var huset är beläget, i storstadsregionerna är det nog ovanligt vill jag påstå.
 
Och jag förstår fortfarande inte varför det inte skulle gå.

Man behöver inte ens ha budgivning för att sälja ett hus, så varför skulle man behöva göra om budgivningen?

Budgivningen har redan gett en indikation på marknadspriset, det är bara att förhandla vidare med de spekulanter som finns. Har det varit budgivning har det ju funnits mer än en spekulant. Kan du förklara varför det inte skulle gå?
 
Lång tråd och inte läst hela annat än att du hittat ett annat hus vilket är skönt. Grattis!
Ville bara nämna att detta hände oss några ggr och vi till slut valde att köpa utan en egen besiktning.
 
Hade köparen gjort besiktning?
Om ja, tog ni del av den och hade ni genomgång med besiktningsman och 'köpte in er' på säljarbesiktningen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.