Jag har borrat en del i stål med handhållen borrmaskin och det hjälper en hel del att använda ett enkelt borrstativ som det på bilden. Då vinglar man inte runt så mycket och får ett mycket bättre skär med borren. Det är relativt portabelt och med en tving kan du även spänna fast det för att borra horisontellt. Upp till 18 mm har inte varit några problem med den Metabo maskin jag har.

• Borrstativ.jpg
joflopp skrev:
Tänk på att de flesta (alla?) billiga borrhammare saknar steglös varvreglering.
Tack för varningen, då faller de bort.

Kan som avslut meddela att det blev en Biltema-maskin och att den är stark som attan. Tyvärr var stödhandtaget inte lika starkt utan pajade ganska omgående. Försökte borra utan men det kostade mig 2st 12mm borr som knäcktes när borren kärvade till och maskinen försökte vrida sig ur mitt grepp.

Fixade ett "nytt" handtag av en träbit + uppklippt slangklämma och kunde sedan glatt borra färdigt utan vidare problem. :)

På biltema skulle inte jag köpa mina verktyg om man inte bara ska använda dom en gång.....

Eftersom mina vanliga borrmaskiner har räckt ända fram tills nu så kände jag inte något större behov av att lägga tusenlappar på just dessa hålen. En maskin för 279 riksdaler räckte för att lösa problemet.

okej.. då är det ju lungt... men jag tänkte främst på hållbarheten i längden... det är inte så bra på biltemas produkter

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.