Man skall inte gå på Volten när man köper dragare Ampheren är viktigare vad det gäller vridstyrka!
 
Ubbe skrev:
Tack för lite mer inputs  :)

Jag har redan en 18V skruvdragare med dubbla batterier som oftast är tillräckligt stark. När inte maskinen orkar brukar inte heller jag orka med skruvmejsel utan det brukar behövas någon form av "dragskaft" till skruvmejseln.
Nackdelen med den dragaren är laddningstiden - 5tim. Nu är dragaren av den billiga sorten så jag kan köpa ytterligare en likadan dragare om jag behöver fler batterier.
Funkar oftast bra när man är igång med ett projekt, men när man inte använt dragaren på ett tag är båda batterierna tomma  >:(

De riktigt tunga jobben är ju ganska sällsynta för min del så en klumpig/onödigt stor maskin kvittar nog, bara den gör sitt jobb. Alternativet att dra de tunga skruvarna för hand är riktigt jobbigt  :(
Med den länkade maskinen får man ju dessutom räkna in några adaptrar från ½" till bits, för det finns väl knappast ½" bitshållare?

Slagdragare kanske kan vara något för mig ändå :)

En lågvarvig borrmaskin som skruvdragare ?
Varvtalet bör ju ligga någonstans kring 500 rpm, kanske något högre vilket i sin tur innebär att den bör ha en "lågväxel". Man vill dessutom ha "momentinställning" som batterimaskiner har.
Upplever det som väldigt svårt att reglera hastighet/dragkraft med "avtryckaren" på en borrmaskin. Låg fart brukar innebära lågt moment, dvs tvärt emot det man vill ha  :(
Det du säger om problemen med billiga dragare stämmer väldigt bra: billiga dragare eller enkla nätanslutna borrmaskiner har sällan eller aldrig en varvtalsreglering som ger högt moment redan från början. Då får man inget moment vid krypvarv. Det får jag inte med den billiga dragare jag köpte till min son att leka med och för mig att testa med. Min proffsdragare ger däremot högt moment redan vid krypvarv vilket nog är detsamma för alla proffsdragare. Min sladdborrmaskin har konstantelektronik så att den börjar ta i vid låga varv om det blir motstånd.

Momentinställningen på billiga dragare är en chansning, ibland släpper den, ibland inte. Inga problem här hos proffsdragare. inte hos min iallafall.

Verkar som om självurladdningen är högre hos billiga dragare.

Skulle du köpt en proffs 12V direkt så hade den varit lättare, kraftigare, uthålligare, ge högt moment vid krypfart, m.m. än den 18V som du nu har
 
Det finns 1/2" till bits konverter... Makita har en (artnr: 134 87 30 hos Essve), säkerligen också de andra märkena. Fast det vill nog till att man har bra bits om man ryker på med +300NM.

Det är dåligt med näthandlare i Sverige för Makita med vettiga priser. I UK och USA är det gott om dom. Det finns ett antal trådar som avhandlar detta. Sök efter "internet" under kategorin "verktyg och maskiner" så hittar du mycket diskussioner om att köpa från utlandet. Fördelen med utland är priset, nackdelen är spänningen (USA: 110V) då trafo måste inhandlas.

Kolla annars på www.makita.se och klicka på Återförsäljare för att hitta alternativ.
 
geschwint skrev:
Skulle du köpt en proffs 12V direkt så hade den varit lättare, kraftigare, uthålligare, ge högt moment vid krypfart, m.m. än den 18V som du nu har

Jag kan inte riktigt hålla med dig där, ia inte om man ska tro den testrapport jag hittade i samband med att maskinen inhandlades.
"Min" billiga maskin var prestandamässigt fullt i klass med många dyrare maskiner och t.om. bättre än vissa. Enda nackdelen är just laddningstiden :(

Nytt batteri kostade 200-250kr, så jag la på en hundring och fick en maskin med laddare "på köpet". Det finns ju faktiskt tillfällen när det är praktiskt med 2st skruvdragare och 2st laddare ;)

Problemet med låg kraft vid krypfart har jag alltså upplevt på min 230V Borrmaskin. Just den maskinen är en av de få "märkesmaskiner" jag äger och en riktigt skitmaskin av det tvivelaktiga fabrikatet Bosch ::) Förutom att den är klen är chucken ett skämt och inte heller knapparna fungerar bra >:( Färgen är grön - det kanske förklarar kvalitén?
 
Problemet med låg kraft vid krypfart har jag alltså upplevt på min 230V Borrmaskin. Just den maskinen är en av de få "märkesmaskiner" jag äger och en riktigt skitmaskin av det tvivelaktiga fabrikatet Bosch Förutom att den är klen är chucken ett skämt och inte heller knapparna fungerar bra Färgen är grön - det kanske förklarar kvalitén?
Grön Bosch ligger enligt min åsikt högst upp i GDS segmentet.. finns mycket sämre alternativ
 
Njae, jag hittar inte särskilt många trådar om Makita i England Geschwint, en tråd faktiskt bara och den gav mig inte svar på den enda frågan man vill ställa sig. Har Makitas laddar lös nätsladd till sina laddare? För i England har de om jag inte missminner mig sån där skum 3 delad jordkontakt som inte precis funkar i Sverige;)

Intressant, jag hade egentligen inte alls tänkt köpa utomlands, men eftersom det inte verkar finnas några svenska ÅF som säljer online så kanske det får bli så ändå... eller?
 
Olorin skrev:
Njae, jag hittar inte särskilt många trådar om Makita i England Geschwint, en tråd faktiskt bara och den gav mig inte svar på den enda frågan man vill ställa sig. Har Makitas laddar lös nätsladd till sina laddare? För i England har de om jag inte missminner mig sån där skum 3 delad jordkontakt som inte precis funkar i Sverige;)

Intressant, jag hade egentligen inte alls tänkt köpa utomlands, men eftersom det inte verkar finnas några svenska ÅF som säljer online så kanske det får bli så ändå... eller?
Nja, det var mera generellt om att hitta apparater i utlandet och Makita var ett av de märken som avhandlades. Har själv köpt en drös med elverktyg från USA, såväl batteridrivna som sladdade. Fast det medförde att jag fick handla en biffig trafo, sen var allt kalas. Jag hade redan en laddare från Makita så då Makita kör med samma batterier oavsett land så kunde jag bara köra vidare med min svenska. Med England är det om än enklare. Dom kör med 230V precis som oss så det dräller av konverters som du hakar på kontakten direkt. Jag måste släpa en trafo medans du bara behöver en konverter för en annan kontakt. Nu är prisläget oftast sämre om man handlar från England och av någon anledning så är det mer sällan dom skeppar till Sverige. Men kolla med www.machinemart.co.uk, dom skeppar till Sverige bara man ringer till dom. Och hittar man inte det man vill ha så ring, min erfarenhet där är att dom fixar det... Min USA handlare beställde glatt till mig det jag ville och det blev ca halva priset inklusive frakter och moms jämfört med Sverige så det hänger lite på hur mycket man vill joxa med för att få sina prylar samt hur man använder dom (110V för mig ex.)

Makita är inte så vanliga att köpa på nätet i Sverige. Eftersom ESSVE/Makita.se håller priset högt så är det svårt att hitta Makita till bra priser annat än att det är modellskifte eller att man har någon form av rabatt hos en handlare. På listpris så skiljer det oftast nästan ingenting mellan handlare. På beställningsvaror så kan det skilja för då måste handlaren lägga på en marginal medans jag står där och då kan priset bli väldigt annorlunda... Jag har alltid köpt Makita över disk i Sverige då jag aldrig sett en handlare med bra Makita priser på nätet eller Makita produkter överhuvudtaget.

Jag gör så här om jag skall ha en Makita pryl: kollar in www.makita.se och bläddrar i katalogen. Sedan börjar jag ringa runt bland mina hovleverantörer för att se vad dom kan ge mig. Ofta lönar det sig...

Ubbe: Vad har du för 18V dragare? 5 timmar är rätt illa. Finns testet på nätet?
 
Olorin skrev:
Njae, jag hittar inte särskilt många trådar om Makita i England Geschwint, en tråd faktiskt bara och den gav mig inte svar på den enda frågan man vill ställa sig. Har Makitas laddar lös nätsladd till sina laddare? För i England har de om jag inte missminner mig sån där skum 3 delad jordkontakt som inte precis funkar i Sverige;)

Intressant, jag hade egentligen inte alls tänkt köpa utomlands, men eftersom det inte verkar finnas några svenska ÅF som säljer online så kanske det får bli så ändå... eller?
Kolla i Tyskland för billiga Makita. Men det har jag tjatat om många gånger nu. Kolla med sökfunktionen.
 
geschwint skrev:
Ubbe: Vad har du för 18V dragare? 5 timmar är rätt illa. Finns testet på nätet?
Den är köpt på Jula, tror den heter "Power Craft"
Laddtiden är 5-7tim t.om. men NiMH batterier. Har för mig att batterikapaciteten är 2,0Ah men jag hittar inga uppgifter på det.

Hittar inte något test på nätet nu, men jag har läst det i en tidning - kommer inte ihåg vilken. Nu var ju detta ca 2år sedan så det har väl hänt lite efter det oxå ;)

Visst märks det att maskinen är billigare/enklare än en proffsmaskin, inget snack om den saken, men den har överlevt i 2½år hos mig nu och gjort sitt jobb ändå. Skulle den ramla ner från taket och gå sönder är inte det hela världen, jag har ju en till likadan maskin ;)

Tror inte jag hade varit en lyckligare människa med en dyrare maskin, möjligen något gladare dom få gånger jag fått vänta på att batteriet ska laddas...
 
Makita, Dewalt, Hitachi, Panasonic, Festool, nä, det bidde en Metabo BSZ 14.4 Impuls. Kunde inte motstå Lithimiumbatteri för 3000 spänn. Makitas närmaste låg på 5000 med Li. Och säljarna (ett helt gäng som tydligen hade rätt lite att göra var helt övverens om att vridmomente 25 Nm eller mer utan problem klara 4tums skruv i reglar. Upp till bevis så här långt är jag nöjd. Med tanke på att Li batterier väger minde än vanliga så känns den mycket mindre obalanserad och väger totalt sett som min gamla sugiga BlacknDecker. På den gamla vägde batteriet mest, nu väger själva maskinen mest, det känns klart mer gediget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.