Mikael_L> Inte för att klaga på dina fina principritningar, men om + polen ska symbolisera
fas så är i den övre skissen lampan ständigt ansluten till denna -> fulkoppling.:)

Mikael_L
1. Inte mina principritningar ! :)
2. Den finns på någon sida med övningsexempel, där två av kopplingarna skulle vara fel... :surprised:
3. Jag påpekade att det var den nedersta ritningen ni skulle kolla på. :rolleyes:
4. Jag upptäckte dessutom, lite sent, att det fanns ett fel även på den. :(

Har faktiskt aldrig hört uttrycket GB dosa. Vad ligger bakom bokstäverna GB?

Antar att det inte är glassbolaget :)

All kapslad mtr. "kallades" GB inte bara dosor utan även brytare och uttag. Jag tycks minnas att "kapslnings graden" motsvarar IP 44. Jag tror att benämningen "försvann" nån gång på sena 70 talet

Aha, en föregångare till IP numreringen kan man alltså säga?

Mikael_L
Då kom vi osökt in på en av de saker jag grunnar på just nu...
Jag har en friggebod där det ska in lite utanpåliggande el, en strömbrytare, ett lamputtag och några VU, typ... Inget stort och komplicerat iaf.
Kabel kan få bli EKK, dels för att jag redan har en rulle liggande, dels för att den framtida användningen av friggan är lite dunkel, det kan bli förråd lika gärna som gäststuga. Annars blir det väl antagligen lite snyggare med EKRK...

Men någon kopplingsdosa kommer det nog få lov att bli, dels för att lägga ihop den inkommade matningen med elen inne, men det är nog risk för att det blir nån till också.

Vad skulle ni köra med för dosor?
Skulle ni använda små kulo-dosor, typ (60x60 mm)
15556-3_egQGSg.jpg
och knöla in alla kopplingar där eller ska man gå på lite rejälare GB-dosor (se där, nu kan jag en ny benämning :D), men som däremot är lite fulare och klunsigare...

om du är säker på att det inte blir vått utrymme (ska ju mycket till innan det blir det) så kan du köra med IP21-dosorna. visst har du EKK liggande så.. men annars skulle jag ta EKRK, eller om du nu vill ha förberett för vått utrymme så EKLK och IP54 (eller 56 "GB") dosor.

Vill du ha en snyggare (personlig åsikt) rymligare och stabilare dosa så köp Elkos kulodosa. Finns med eller utan plint. Hittar ingen bild, men den är rektangulär till formen och blank, runda kanter.

--Mikael_L:
I ärlighetens namn tittade jag inte så noga på dina bilder. Givetvis är det som du säger att de två första är varianter som är OK =)

Mikael_L
electrocuted och Rikard Ågren, är ni med mig på tanken med så små dosor som möjligt...
Eller blir det bara löjligt svårt att koppla och få plats med allt då?
Jag tycker stora blaffa-dosor måste se så fult ut ...

Vad det gäller fuktigt utrymme..., tja ... jag sätter snart in ett klickgolv, så att speciellt mycket fuktigt är det nog inte tänkt att bli ... :surprised:
Ähh, jag kanske får köpa en rulle EKRK ändå ...

Mikael_L
phl skrev:
--Mikael_L:
I ärlighetens namn tittade jag inte så noga på dina bilder. Givetvis är det som du säger att de två första är varianter som är OK =)
Fast den översta kopplingen fungerar inte, i vilket fall ... :surprised:

Mikael_L
Rikard Ågren skrev:
Vill du ha en snyggare (personlig åsikt) rymligare och stabilare dosa så köp Elkos kulodosa. Finns med eller utan plint. Hittar ingen bild, men den är rektangulär till formen och blank, runda kanter.
Ja den här antar jag:
Elko%20kulodosa.jpg

Ser bra bra ut, tycker jag, 78x61x31mm, dvs inte blaffastor iaf.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.