2 847 läst · 30 svar
3k läst
30 svar
Vore kanon med feedback =)
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 971 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 971 inlägg
Vad är syftet med köksön?
Om det är för att gäster ska stå där så är det ju trots allt väldigt sällan det är aktuellt och kanske inte ska vara avgörande för att ha den och utan köksö kan man ställa fram ett mindre bord som de kan stå vid just när det är aktuellt. En annan vanlig anledning är att ha den som frukostmatplats, men det är ju mer aktuellt när man har matbordet långt borta.
Man kan sätta igen öppningen till hallen och ha en kökshalvö som går ut från den väggen. Med samma längd som på ritningen kommer den att sluta innan matbordet börjar. Man kan ha en fönsteröppning mot hallen som gör att man ser dem som kommer in och slipper gå runt med matkassarna.
Man kan även göra ett L-format kök mot hallväggen (med en köks utanför) och en kortare bit av fönsterväggen så man får plats med matbord framför altandörren (det är trevligt att få in dagsljus när man sitter och äter).
Över huvud taget bör nog köksplaneringen gås igenom eftersom man inte brukar vilja ha spisen framför fönstret av rengöringsskäl och 80-120 cm utrymme mellan ho och häll av arbetsskäl.
Om det är för att gäster ska stå där så är det ju trots allt väldigt sällan det är aktuellt och kanske inte ska vara avgörande för att ha den och utan köksö kan man ställa fram ett mindre bord som de kan stå vid just när det är aktuellt. En annan vanlig anledning är att ha den som frukostmatplats, men det är ju mer aktuellt när man har matbordet långt borta.
Man kan sätta igen öppningen till hallen och ha en kökshalvö som går ut från den väggen. Med samma längd som på ritningen kommer den att sluta innan matbordet börjar. Man kan ha en fönsteröppning mot hallen som gör att man ser dem som kommer in och slipper gå runt med matkassarna.
Man kan även göra ett L-format kök mot hallväggen (med en köks utanför) och en kortare bit av fönsterväggen så man får plats med matbord framför altandörren (det är trevligt att få in dagsljus när man sitter och äter).
Över huvud taget bör nog köksplaneringen gås igenom eftersom man inte brukar vilja ha spisen framför fönstret av rengöringsskäl och 80-120 cm utrymme mellan ho och häll av arbetsskäl.
Köks-ö är ju trevligt, men det är väldigt lite arbetsyta för ett så stort kök så som det är ritat nu.
Dörr till grovkök och altandörr i hörnet är ett dumt avbrott, jag skulle nog välja att ha en ytterdörr i grovköket istället, och även stänga till öppningen i väggen mot hallen så att köksbänken kan förlängas 2-3 meter.
Strunta också i bardisken på köksön och vrid köksbordet 90 grader, så löser du problemen med framkomligheten.
Dörr till grovkök och altandörr i hörnet är ett dumt avbrott, jag skulle nog välja att ha en ytterdörr i grovköket istället, och även stänga till öppningen i väggen mot hallen så att köksbänken kan förlängas 2-3 meter.
Strunta också i bardisken på köksön och vrid köksbordet 90 grader, så löser du problemen med framkomligheten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tackar för alla tankar så långt, ritade rent lösningen då jag förstod att det behövdes men nu fick vi inte den först tilltänkta tomten utan det blir en annan och då behöver vi justera. Kök behöver hamna längst till vänster och tvätt/förråd till höger... Personligen gillar jag kökslösningen bättre nu och vardagsrummet känns ok i strl men det blev en del död yta mellan som gör att jag nu får svårt att få in allt annat och få bra storlek på alla rum samt bra lösning på ”stora” badrummet...
Så jag tar gärna emot nya tankar och idéer
Redigerat:
Vi har köksö nu och använder den flitigt, både för frukost (även om vi även i dag har bordet nära) som buffebord när vi bjuder på middag t.ex., läxläsning för barnen och så är det så smidigt att baka tillsammans med barnen när man kan stå på olika sidor. Har faktiskt använt den såå mycket mer än jag trodde när vi planerade in den för över tio år sedan =)BirgitS skrev:Vad är syftet med köksön?
Fönsterplaceringen är inte spikad och tanken var att den sedan ska sitta ovan diskho och inte spisen, helt klart lite tokigt läge för fönster.
Fattar inte varför du ska uppfinna hjulet själv? En helt rektangulär plan är inte så spännande.
Har du kollat planlösning hos hustillverkare?
Gillar planlösningen hos många kataloghus till exempel. Hjältevadshus, Fiskarhedenvillan m fl.
Har du kollat planlösning hos hustillverkare?
Gillar planlösningen hos många kataloghus till exempel. Hjältevadshus, Fiskarhedenvillan m fl.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 971 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 971 inlägg
Ja, det blev ju inte så bra med en stor inre hall som inte kan användas till något nyttigt. Måste köket vara just i hörnet eller kan det vara ungefär där matbordet är och matbordet högre upp i mitten samt sovrummet längs vänstra kanten?
Självklart har jag utgått från en befintlig, kan inte fixa allt på egen hand. Rektangulärt handlar främst om ekonomi/budget. Har såklart kollat på massor av kataloghus men fem sovrum, allrum, två mindre badrum och en wc finns inte hos så mångaÅsa Lund skrev:
Helst vill jag ha det där pga utsikt över vatten från den sidan, fönstret vid UM skulle i framtiden kunna bytas ut till fönsterdörr till potentiellt uterum på den sidan. Men jag ska fundera på flytt av sovrum helt klart då jag verkligen inte får till någon lösning annars, tack! Men tidigare påpekade många att det inte var så fiffigt att ha bordet mer i mitten då det skulle hamna i den tänkta ”passagen”, hmm.BirgitS skrev:
https://www.smalandsvillan.se/vara-hus/villa-dromminge/
Gör om klädkammaren till höger till bad eller wc?
Gör om klädkammaren till höger till bad eller wc?
Jo jag har kikat på drömminge också, där finns mycket vi vill ha, kanske lite kvadrat som "slösas" där också i mitt tycke men det beror mer på att jag inte vill prioritera så många kvm på badrum och våtutrymmen men hade jag haft obegränsad budget så yes =) Sedan så kunde inte smålandsvillan ändra något alls och jag tyckte köket var onödigt litet i ett så stort hus. Men kanske jag ska justera den och iaf ta den ett varv med en annan husleverantör som bygger i block och kan göra fler anpassningar. Vi har bara inte riktigt nytta av vinkelhus på tomten, även om vinkelhus tidigare alltid varit min "dröm".Åsa Lund skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 971 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 971 inlägg
Det var ju ett större problem i det tidigare "huset" eftersom det då låg mer mitt i en smalt gångstråk mellan hallen och barnsovrummen så blir det ju inte direkt nu.J Jezzie skrev: