Mjölnaren skrev:
Oj då! 3 acktankar á 750 liter + pannvolym + golvslangar. Höftar jag lite skulle detta bli runt 3000 liter. 15% av detta skulle bli ett expantionskärl på 450 liter! Blir en stadig pjäs :confused:. Största hos Rinkaby är på 400 liter. Vågar jag chansa på den?
3 tankar gör 2250 liter + panna 150 liter?? (vilken panna ska du ha??)
Hur många m2 golvvärme har du/hur många meter slang??

Det går 0,2 liter/meter golvvärme slang (20 mm), 150 m2 golv med 20 mm slang o cc 30 rymmer ca 100 l vatten så du klarar dej med 400 l exp.kärl sett till 15% av system volymen...

2an skrev:
(vilken panna ska du ha??)
Har inte riktigt bestämt panntyp ännu men det lutar åt CTC V35.
Ja, räknar man mer exakt enligt ditt exempel skulle jag hamna på en vattenvolym av 2580 liter x 15% = 387 liters tryckexpansionskärl.
Inte mycket till marginal eller?

Mjölnaren skrev:
Har inte riktigt bestämt panntyp ännu men det lutar åt CTC V35.
Ja, räknar man mer exakt enligt ditt exempel skulle jag hamna på en vattenvolym av 2580 liter x 15% = 387 liters tryckexpansionskärl.
Inte mycket till marginal eller?
Det räcker, Jag har 80 liters tryck.kärl till ca 600 l system volym o då pendlar trycket mellan 0,55-0,9 bar med temp på 25 resp 95°
Men det är klart om kärlen ska ha samma volym så kan dej ju bli fel om du kommer på att du ska köpa fler tankar men det kanske är omöjligt pga utrymmes brist...

2an skrev:
Men det är klart om kärlen ska ha samma volym så kan dej ju bli fel om du kommer på att du ska köpa fler tankar men det kanske är omöjligt pga utrymmes brist...
Japp, det har tyvärr blivit så att utrymme styr en hel del av vad jag vill ha i pannrummet :cool:. Skulle kanske ha vågat "chansa" på 400 liter om man ev. kunnat ställa ett till ovanpå vid behov men då dom tydligen måste stå på samma höjd så spricker det. Det får nog bli en 600 liters så skall jag förhoppningsvis slippa fundera mer över detta då anläggningen är igång.

Vet du att du inte kommer att ha mer acktank än du har nu så ta 400 liters kärlet, Iof blir ju aldrig kärlet för stort..

Mjölnaren skrev:
Jag skall ha vedpanna med acktankar och där till golvvärme.
Hur dimensionerar man volymen på tryckexpansionskärlet?
Dimensioneras utifrån total systemvolym, vattenpelarens höjd och temeraturintervall.
På Beulcos hemsida finns ett excelark som funkar.
http://www.beulco.se/berakning/beulco_exp_4_4.xls

www.beulco.se

Tumregler funkar dåligt på tryckkärl eftersom storleken styrs av flera parametrar, kärlet blir stort vid hög vattenpelare tex vilket många konstigt nog inte tänker på.

pellefant skrev:
jag ställde frågan här i en tråd tidigare om storleken och fick svaret att dom ska va lika stora, jag pratade även med tekniker på tror det var flexcon som sa samma sak, det har gjorts prov med flera kärl med olika storlek och då fyllde inte det mindre kärlet någon funkton....
därför valde jag flera "små" för att kunna komplettera om det behövs. sen så ska dom sitta på samma höjd åxå, så man kan inte trava dom på varann som jag tänkt först...
Knepigt, jag har ett 120 och ett 80 och det funkar, förutsättningen är ju att kärlen har lika förtryck. Sedan stiger ju trycket snabbare i det lilla kärlet men när trycket är tillräckligt högt så fylls ju det lilla också.

Fotografen skrev:
Tumregler funkar dåligt på tryckkärl eftersom storleken styrs av flera parametrar, kärlet blir stort vid hög vattenpelare tex vilket många konstigt nog inte tänker på.
Puttar jag in mina data i excelarket så blir svaret 300 literskärl.
Jag har också fundrat över detta med vattenpelare. Jag har ju ca. 6 meter mellan kärlet på markplan och golvvärmeslingan på plan 3. Detta blir ju 6000 mmvp. Detta tog inte beräkningsprogrammet heller hänsyn till ;) behöver jag göra det :cool:. Det börjar bli mycke' att hålla isär nu...... :p

Mjölnaren skrev:
Puttar jag in mina data i excelarket så blir svaret 300 literskärl.
Jag har också fundrat över detta med vattenpelare. Jag har ju ca. 6 meter mellan kärlet på markplan och golvvärmeslingan på plan 3. Detta blir ju 6000 mmvp. Detta tog inte beräkningsprogrammet heller hänsyn till ;) behöver jag göra det :cool:. Det börjar bli mycke' att hålla isär nu...... :p
"Statisk höjd"...med 3000 liter total systemvolym, 6 m höjd, 2 bar max drifttryck och 80 grader max drifttemp får jag 200 l karl...

Fotografen skrev:
Knepigt, jag har ett 120 och ett 80 och det funkar, förutsättningen är ju att kärlen har lika förtryck. Sedan stiger ju trycket snabbare i det lilla kärlet men när trycket är tillräckligt högt så fylls ju det lilla också.
det tyckte jag åxå, men inte enligt dom som är experter och har gjort försök på detta, iofs så kanske dina 2 kärl funkar som 2 st 80 liters?

Då var det beställt. Hoppas nu jag gjort rätt :confused: Det blev ett 400-liters från Rinkaby. Facit kommer om siså där två månader då hela pannrummet skall :rolleyes: vara klart.
Tacka för all hjälp och synpunkter.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.