23 173 läst · 25 svar
23k läst
25 svar
Volym expansionskärl för vedpanna & golvvärme
3 tankar gör 2250 liter + panna 150 liter?? (vilken panna ska du ha??)Mjölnaren skrev:
Hur många m2 golvvärme har du/hur många meter slang??
Det går 0,2 liter/meter golvvärme slang (20 mm), 150 m2 golv med 20 mm slang o cc 30 rymmer ca 100 l vatten så du klarar dej med 400 l exp.kärl sett till 15% av system volymen...
Det räcker, Jag har 80 liters tryck.kärl till ca 600 l system volym o då pendlar trycket mellan 0,55-0,9 bar med temp på 25 resp 95°Mjölnaren skrev:
Men det är klart om kärlen ska ha samma volym så kan dej ju bli fel om du kommer på att du ska köpa fler tankar men det kanske är omöjligt pga utrymmes brist...
Japp, det har tyvärr blivit så att utrymme styr en hel del av vad jag vill ha i pannrummet . Skulle kanske ha vågat "chansa" på 400 liter om man ev. kunnat ställa ett till ovanpå vid behov men då dom tydligen måste stå på samma höjd så spricker det. Det får nog bli en 600 liters så skall jag förhoppningsvis slippa fundera mer över detta då anläggningen är igång.2an skrev:
Dimensioneras utifrån total systemvolym, vattenpelarens höjd och temeraturintervall.Mjölnaren skrev:
På Beulcos hemsida finns ett excelark som funkar.
http://www.beulco.se/berakning/beulco_exp_4_4.xls
www.beulco.se
Tumregler funkar dåligt på tryckkärl eftersom storleken styrs av flera parametrar, kärlet blir stort vid hög vattenpelare tex vilket många konstigt nog inte tänker på.
Knepigt, jag har ett 120 och ett 80 och det funkar, förutsättningen är ju att kärlen har lika förtryck. Sedan stiger ju trycket snabbare i det lilla kärlet men när trycket är tillräckligt högt så fylls ju det lilla också.pellefant skrev:jag ställde frågan här i en tråd tidigare om storleken och fick svaret att dom ska va lika stora, jag pratade även med tekniker på tror det var flexcon som sa samma sak, det har gjorts prov med flera kärl med olika storlek och då fyllde inte det mindre kärlet någon funkton....
därför valde jag flera "små" för att kunna komplettera om det behövs. sen så ska dom sitta på samma höjd åxå, så man kan inte trava dom på varann som jag tänkt först...
Puttar jag in mina data i excelarket så blir svaret 300 literskärl.Fotografen skrev:
Jag har också fundrat över detta med vattenpelare. Jag har ju ca. 6 meter mellan kärlet på markplan och golvvärmeslingan på plan 3. Detta blir ju 6000 mmvp. Detta tog inte beräkningsprogrammet heller hänsyn till behöver jag göra det . Det börjar bli mycke' att hålla isär nu......
"Statisk höjd"...med 3000 liter total systemvolym, 6 m höjd, 2 bar max drifttryck och 80 grader max drifttemp får jag 200 l karl...Mjölnaren skrev:Puttar jag in mina data i excelarket så blir svaret 300 literskärl.
Jag har också fundrat över detta med vattenpelare. Jag har ju ca. 6 meter mellan kärlet på markplan och golvvärmeslingan på plan 3. Detta blir ju 6000 mmvp. Detta tog inte beräkningsprogrammet heller hänsyn till behöver jag göra det . Det börjar bli mycke' att hålla isär nu......
det tyckte jag åxå, men inte enligt dom som är experter och har gjort försök på detta, iofs så kanske dina 2 kärl funkar som 2 st 80 liters?Fotografen skrev:
Liknande trådar
-
Tillgång till ”Area och volym för byggnader, SS 21054:2020”
Bygglov -
Vad kan förorsaka läckan, hur fungerar öppna expansionskärl?
Värme allmänt -
Varför dropp från expansionskärlet?
Vatten & Avlopp -
Expansionskärl förtryck hjälp
Värme allmänt -
Expansionskärl och volymförstorare, inkoppling sug/trycksida cirkpump.
Värme allmänt