Medlem
· Östergötland
· 51 inlägg
Hej,
Jag har läst forumet under en lång tid och nu har turen kommit till mig att göra systemlayouten till mitt eget pannrum. Jag har hämtat lite lösningar i lite olika trådar och skulle uppsatta om ni tog er tid att hjälpte granska om jag gjort någon tankevurpa.
Först lite data om uppvärmningsobjekten:
Boningshus 160m2 , 1900-tals hus uppgraderat en del avseende isolering.
Jag är så gott som färdig med konverteringen av el till vattenburna radiatorer.
2-krets lågtemperatur system. Högsta radiatorn är 6.5 meter över pannrumsgolvet.
Garage: Fristående 170m2 betong platta med ingjutna golvvärme slingor som ska matas med en Push 20 enhet jag införskaffat för ett antal år sedan.... Supervälisolerad byggnad.
Pannrummet är beläget i garaget i ett eget rum med separat ingång.
Kulvert 2st dubbla Aquawarm med 2x22mm koppar rör i varje. 35m långa. Ena kulverten är för färdigshuntat radiatorvatten och den andra är för tappvarmvatten med cirkulation. Inne i huset finns en comfortvarmvattenberedare på 35liter som vvc ska vända innan.
Skorsten jag har monterat är en Shiedel Isokern med 150mm pipa.
Pannan är en Solo Innova 50 som beställdes idag
Acktanken är en Husqvarna svets 6300 liters skräddarsydd tank med dubbla tappvarmvattenslingor samt även dubbla solslingor. Slingorna är 15m 22mm koppar rör vardera. Solen kopplar jag inte in nu utan viktigast är att koppla ihop vedpanneanläggningen.
Acktanken står och skiner i pannrummet...
Expansionskärlet jag skaffade i veckan är ett Flamco 1000liters (slutet system).
Jag avser att hårdlöda alla kopparrören.
Cirkulationspump hoppas jag att en Grundfos Alpha 2, 25-60 räcker och till VVC tänkte jag köpa en Comfort UP 20-14 BXUT. Laddkopplet står jag i valet och kvalet mellan Termovar, Laddomat 21 och ESBE. Lutar nog åt en Termovar.
Två frågor som jag brottas med för stunden är om dia 28 är rätt dimension mellan acktanken till den Bivalenta shunten eller är rentav 22mm tillräckligt? Detta styr också storlek på den bivalenta 4-vägsshunten.
Den andra frågan är expansionskärlets inkoppling, vad som bör finnas med. Avstängningsventil antar jag sedan kanske en tryckmätare och en avluftningsventil kan vara lämpligt? Säkerhetsventilen tänkte jag sätta vid pannan, antar att det är det bästa stället.
All synpunkter om allting mottages tacksamt
Tack på förhand
//Gördetsjälvaren
Jag har läst forumet under en lång tid och nu har turen kommit till mig att göra systemlayouten till mitt eget pannrum. Jag har hämtat lite lösningar i lite olika trådar och skulle uppsatta om ni tog er tid att hjälpte granska om jag gjort någon tankevurpa.
Först lite data om uppvärmningsobjekten:
Boningshus 160m2 , 1900-tals hus uppgraderat en del avseende isolering.
Jag är så gott som färdig med konverteringen av el till vattenburna radiatorer.
2-krets lågtemperatur system. Högsta radiatorn är 6.5 meter över pannrumsgolvet.
Garage: Fristående 170m2 betong platta med ingjutna golvvärme slingor som ska matas med en Push 20 enhet jag införskaffat för ett antal år sedan.... Supervälisolerad byggnad.
Pannrummet är beläget i garaget i ett eget rum med separat ingång.
Kulvert 2st dubbla Aquawarm med 2x22mm koppar rör i varje. 35m långa. Ena kulverten är för färdigshuntat radiatorvatten och den andra är för tappvarmvatten med cirkulation. Inne i huset finns en comfortvarmvattenberedare på 35liter som vvc ska vända innan.
Skorsten jag har monterat är en Shiedel Isokern med 150mm pipa.
Pannan är en Solo Innova 50 som beställdes idag
Acktanken är en Husqvarna svets 6300 liters skräddarsydd tank med dubbla tappvarmvattenslingor samt även dubbla solslingor. Slingorna är 15m 22mm koppar rör vardera. Solen kopplar jag inte in nu utan viktigast är att koppla ihop vedpanneanläggningen.
Acktanken står och skiner i pannrummet...
Expansionskärlet jag skaffade i veckan är ett Flamco 1000liters (slutet system).
Jag avser att hårdlöda alla kopparrören.
Cirkulationspump hoppas jag att en Grundfos Alpha 2, 25-60 räcker och till VVC tänkte jag köpa en Comfort UP 20-14 BXUT. Laddkopplet står jag i valet och kvalet mellan Termovar, Laddomat 21 och ESBE. Lutar nog åt en Termovar.
Två frågor som jag brottas med för stunden är om dia 28 är rätt dimension mellan acktanken till den Bivalenta shunten eller är rentav 22mm tillräckligt? Detta styr också storlek på den bivalenta 4-vägsshunten.
Den andra frågan är expansionskärlets inkoppling, vad som bör finnas med. Avstängningsventil antar jag sedan kanske en tryckmätare och en avluftningsventil kan vara lämpligt? Säkerhetsventilen tänkte jag sätta vid pannan, antar att det är det bästa stället.
All synpunkter om allting mottages tacksamt
Tack på förhand
//Gördetsjälvaren
Medlem
· Östergötland
· 51 inlägg
Säkerhetsventilen bör sättas högst upp på tanken då det är där ev ånga kommer att samlas.
I övrigt ett ruskigt fint system, glöm inte att köra vvc med timer och temp givare.
Kanske det är inbyggt i pumpen, grundfos har väl en sådan..
Kan rekomendera Termovars laddpaket, mycket stabila.
I övrigt ett ruskigt fint system, glöm inte att köra vvc med timer och temp givare.
Kanske det är inbyggt i pumpen, grundfos har väl en sådan..
Kan rekomendera Termovars laddpaket, mycket stabila.
Redigerat:
Medlem
· Östergötland
· 51 inlägg
Tack för inkommna kommentarer.
Det jag var lite orolig med att använda 22 rör mellan ack och shunt var att denna krets försörjer både kulverten samt även push enheten så jag tänkte att man behövde gå upp lite i area, men det ska alltså gå bra att ha 22mm?
Okej det är bättre att ha säkventilen uppe på acktanken kanske, jag hade för mig att den skulle sitta så nära värmekällan som möjligt, Då kanske man sätter en t-förgrening med säkventil på ena hållet och avluftare med avst ventil åt andra hållet.
Vid expkärlet antar jag att man har kulventil och avluftare på toppen. Finns det anledning att ha tryckmätaren vid expansionskärlet?
VVC pumpen jag tänkte införskaffa hade både timer och temperaturstyrning, verkade vettigt.
Någon som vet var man köper termovar billigast?
Innovan är på 50KW och vad jag hört ska 150 vara det som rekommendeas till den.
Större panna hade väl varit trevligt ... men jag var tvungen att sätta stopp någonstans avseende storlek det får bli två ilägg i innovan istället.....
Kul att ni tycker att systemet verkar vettigt, jag har försökt att inte småsnåla utan ha marginal.
Fler kommentarer mottages tacksamt
Det jag var lite orolig med att använda 22 rör mellan ack och shunt var att denna krets försörjer både kulverten samt även push enheten så jag tänkte att man behövde gå upp lite i area, men det ska alltså gå bra att ha 22mm?
Okej det är bättre att ha säkventilen uppe på acktanken kanske, jag hade för mig att den skulle sitta så nära värmekällan som möjligt, Då kanske man sätter en t-förgrening med säkventil på ena hållet och avluftare med avst ventil åt andra hållet.
Vid expkärlet antar jag att man har kulventil och avluftare på toppen. Finns det anledning att ha tryckmätaren vid expansionskärlet?
VVC pumpen jag tänkte införskaffa hade både timer och temperaturstyrning, verkade vettigt.
Någon som vet var man köper termovar billigast?
Innovan är på 50KW och vad jag hört ska 150 vara det som rekommendeas till den.
Större panna hade väl varit trevligt ... men jag var tvungen att sätta stopp någonstans avseende storlek det får bli två ilägg i innovan istället.....
Kul att ni tycker att systemet verkar vettigt, jag har försökt att inte småsnåla utan ha marginal.
Fler kommentarer mottages tacksamt
1. Se till att du får en del slinga till VV i toppen av tanken så att det inte blir kallt VV innan tanken är kall.
2. Byt Push20 mot en till bivalent mont parallelt med den andra och en CBJ. Det är synd att blanda ner varmt vatten till GV i garaget. Min retur från garaget ligger på 15 grader vid 12 grader inne och -5 ute.
3. Tror att avluftning på expansion är onödigt, tryckmätare sitter i pannan.
4. Elpatronerna ser ut att sitta lite lågt.
5. Varför en alternativ retur?
2. Byt Push20 mot en till bivalent mont parallelt med den andra och en CBJ. Det är synd att blanda ner varmt vatten till GV i garaget. Min retur från garaget ligger på 15 grader vid 12 grader inne och -5 ute.
3. Tror att avluftning på expansion är onödigt, tryckmätare sitter i pannan.
4. Elpatronerna ser ut att sitta lite lågt.
5. Varför en alternativ retur?
VVC: Som ritningen ser ut kommer inte varmvatten att cirkulera om man inte tappar varmvatten... Vet inte riktigt hur man gör detta bäst, men ett alternativ är att ha en liten elberedare i serie med acktankens slinga. VVC returen skall ju värmas upp till full VV temp ! (annars har man ingen nytta av den...) som ritningen ser ut kommer ju VVC pumpen efter ett tag bara cirkulera kallvatten ? Inte helt enkelt att kombinera bra skiktning i en acktank med VVC heller...men som sagt VVC pumpen skall väl dra returvarmvattnet genom hela den övre slingan i tanken om det skall fungera?
Sen det där med bivalent schunt...tveksam. Speciellt om elpatronen sitter så långt ner.... och om inte solvärme är installerat... Vitsen med bivalent schunt är att kunna använda ljummet vatten nere i tanken och fortfarande ha hetvatten i tanktoppen till VV. Nedre uttag till schunt & radiatorretur sitter enl din ritning dessutom väldigt nära varandra...
Själv skulle jag valt en vanlig trevägs-schunt ..
Sen det där med bivalent schunt...tveksam. Speciellt om elpatronen sitter så långt ner.... och om inte solvärme är installerat... Vitsen med bivalent schunt är att kunna använda ljummet vatten nere i tanken och fortfarande ha hetvatten i tanktoppen till VV. Nedre uttag till schunt & radiatorretur sitter enl din ritning dessutom väldigt nära varandra...
Själv skulle jag valt en vanlig trevägs-schunt ..
Medlem
· Östergötland
· 51 inlägg
Tyvärr ser tanken ut som den gör, de följde inte min ritning till punkt och pricka när de tillverkade den, såg jag sedan jag baxat in den i pannrummet. Jag hade nog viljat ha de övre slingorna hoptryckta till hälften och sedan elpatronerna under dem. men men man får göra det bästa av det. Jag kommer förhoppningsvis inte att behöva använda elpatronerna alls, utom om man reser bort och då skruvar man ner temparaturen ändå.
Tanken med alternativ retur var att jag inte har någon aning om vad returtemperaturerna blir, så tanken var att man kan köra in dem i tanken antingen längst ner eller under nedre elpatron, när man vet mer exakt.
Bivalent shunt eller inte, det enda jag vet är att det ska främja skiktningen i tanken samt att solen förhoppningsvis kan värma nedre delen. Det ger väl lite mer frihet i framtiden och funktionen som en vanlig trevägsventil gör gör väl den bivalenta shunten också, eller är det någon annan nackdel jag missat?
Att byta ut Push enheten, det låter tungt nu när man har den, men fördelarna med bivalent shunt är kanske så stora. Det var lite baktanken också med att ha lite alternativa uttag med avstängningskran så att man kan komplettera och ev bygga om i framtiden utan att behöva tömma tanken. Den golvvärmesystem jag har i garaget är wirsbo med separata termostater i de 4-rummen i garaget, varav pannrummet är ett, med tillhörande styrdon.Om man skulle ha en bivalent shunt här då skulle man slakta push enheten och ta cirk pumpen Grundfos UPS 25-60 från den och köra det systemet utan att använda de befintliga termosteterna utan istället använda en till CBJ med en inne termostat. Finns det inget sätt isåfall att man kan använda befintlig push enhet och mata den från den isåfall extra bivalenta shunten. Pushen vill ha 30kPa på ingångs porten står det i papperna. Vad tror ni?
Expansionstanken: Ok det är sant, det sitter ju en tryckmätare på innovan, det ser jag nu.
Finns det ingen risk att man får en luftficka i vatten ledningen till expansionstanken som man behöver lufta ut i högpunkten, uppe på?
VVC: Hmm jag ser vad du säger PST, När man inte tappar vatten är det svårt för pumpen att cirkulera vatten om den nedre blandningsventilens port (på övre blandningsventil)inte är öppen och är den det så får den ljummet vatten från nedre delen av tanken och slutligen kallvatten. Hur ska man göra för att det bara ska spetsas med varmvatten från övre slingan i kulverten och till slut kallvatten.??
Jättebra synpunkter, bra att reda ut dem innan man kopplar....
Tanken med alternativ retur var att jag inte har någon aning om vad returtemperaturerna blir, så tanken var att man kan köra in dem i tanken antingen längst ner eller under nedre elpatron, när man vet mer exakt.
Bivalent shunt eller inte, det enda jag vet är att det ska främja skiktningen i tanken samt att solen förhoppningsvis kan värma nedre delen. Det ger väl lite mer frihet i framtiden och funktionen som en vanlig trevägsventil gör gör väl den bivalenta shunten också, eller är det någon annan nackdel jag missat?
Att byta ut Push enheten, det låter tungt nu när man har den, men fördelarna med bivalent shunt är kanske så stora. Det var lite baktanken också med att ha lite alternativa uttag med avstängningskran så att man kan komplettera och ev bygga om i framtiden utan att behöva tömma tanken. Den golvvärmesystem jag har i garaget är wirsbo med separata termostater i de 4-rummen i garaget, varav pannrummet är ett, med tillhörande styrdon.Om man skulle ha en bivalent shunt här då skulle man slakta push enheten och ta cirk pumpen Grundfos UPS 25-60 från den och köra det systemet utan att använda de befintliga termosteterna utan istället använda en till CBJ med en inne termostat. Finns det inget sätt isåfall att man kan använda befintlig push enhet och mata den från den isåfall extra bivalenta shunten. Pushen vill ha 30kPa på ingångs porten står det i papperna. Vad tror ni?
Expansionstanken: Ok det är sant, det sitter ju en tryckmätare på innovan, det ser jag nu.
Finns det ingen risk att man får en luftficka i vatten ledningen till expansionstanken som man behöver lufta ut i högpunkten, uppe på?
VVC: Hmm jag ser vad du säger PST, När man inte tappar vatten är det svårt för pumpen att cirkulera vatten om den nedre blandningsventilens port (på övre blandningsventil)inte är öppen och är den det så får den ljummet vatten från nedre delen av tanken och slutligen kallvatten. Hur ska man göra för att det bara ska spetsas med varmvatten från övre slingan i kulverten och till slut kallvatten.??
Jättebra synpunkter, bra att reda ut dem innan man kopplar....
Tror en liten välisolerad elberedare i serie med tanken är en lösning, blir heller inte klok på hur blandnings-ventilerna är tänkta att fungera. Försöker ladda upp en bild om hur jag tror man bör koppla in en elberedare och de två slingorna i tanken. och hur bl-ventilerna kan ställas in.
En annan klar fördel med elberedaren är att man kan ha vv sommartid utan att elda eller slå på elpatronerna i den stora tanken...Om man låter VVC gå tillbaks till tanken kommer skiktningen inte fungera i övre delen av tanken....det löses med elberedaren
Fällor:
1)
Vatten till elberedare får ej vara så varmt att dess övertempskydd löser ut: (Fixas med blandningsventilen från tanken).
2)
Blandningsventilerna är ofta specade till max 90 grader in. Helst bör man försöka hitta en som klarar 100 grader (eller mer) om man vill ladda tanken ordentligt.
En annan klar fördel med elberedaren är att man kan ha vv sommartid utan att elda eller slå på elpatronerna i den stora tanken...Om man låter VVC gå tillbaks till tanken kommer skiktningen inte fungera i övre delen av tanken....det löses med elberedaren
Fällor:
1)
Vatten till elberedare får ej vara så varmt att dess övertempskydd löser ut: (Fixas med blandningsventilen från tanken).
2)
Blandningsventilerna är ofta specade till max 90 grader in. Helst bör man försöka hitta en som klarar 100 grader (eller mer) om man vill ladda tanken ordentligt.
Obs att det fattas säk-ventiler och backventiler i mitt schema ovan, och att KV går direkt till den tredje bl-ventilen efter elberedaren. VVC går till beredarens ingång. Bl-ventilen efter elberedaren är endast en säkerhetsgrej, elberedarens termostat bör stå på ca 50 grader och elberedarens bl-ventil på 60 grader. (Elberedaren , eller varmvatten genom den från tanken får ju inte orsaka att dess bl-ventil stryper, då kommer ingen VV att cirkulera i pumpen...)
Kanske den här kopplingen fungerar som du tänkt ???
Hastade bara ihop den som en idé, kan vara helt feltänkt...
När det gäller lösningen med elberedaren, är en ännu enklare lösning att flytta in elberedaren i huset och skippa kulvertledningen för VVC helt !!!
Hastade bara ihop den som en idé, kan vara helt feltänkt...
När det gäller lösningen med elberedaren, är en ännu enklare lösning att flytta in elberedaren i huset och skippa kulvertledningen för VVC helt !!!
Medlem
· Östergötland
· 51 inlägg
Jag har en 35 liters komfortberedare inne i boningshuset med blandningsventil till som vvc skulle vända innan.Även den gamla varmvattenberedaren på 160 liter kan enkelt via en 3-vägs kulventil enkelt kan kopplas in om man vill köra på el istället. Inne i huset behöver jag ingen VVC mellan komfortberedaren och tappställena. VVC var tänkt endast för 35m kulverten.
Jag justerade min inkopplingsbild lite till, skulle det kunna fungera nu?
Jag justerade min inkopplingsbild lite till, skulle det kunna fungera nu?
Medlem
· Östergötland
· 51 inlägg
Hann få iväg mitt svar innan jag såg att du skickat mer...Är själv osäker, Så här tänkte jag:
Om jag tappar vatten inne i huset: Vatten fylls på det går genom blandningsventil ett (nedre)
som tar sitt vatten från nedersta slingan beroende på om detta är tillräckligt varmt går det in antingen in i nedre porten på övre ventilen behövs det varmare vatten så är denna port stängd och då går det genom den högra porten på samma ventil och då måste vattnet gå genom övre slingan. Så långt verkar allt stämma.
Vid vvc utan att det tappas vatten inne i huset: Nedre porten på övre blandningsventil är öppen vvc slingans vatten går in i denna port och kan på så vis cirkulera, men så småning om blir vattnet för kallt i slingan då hämtas vatten från högra porten på övre ventil . Då måste vattnet gå igenom övre vv slingan i tanken.
Verkar detta stämma?
Om jag tappar vatten inne i huset: Vatten fylls på det går genom blandningsventil ett (nedre)
som tar sitt vatten från nedersta slingan beroende på om detta är tillräckligt varmt går det in antingen in i nedre porten på övre ventilen behövs det varmare vatten så är denna port stängd och då går det genom den högra porten på samma ventil och då måste vattnet gå genom övre slingan. Så långt verkar allt stämma.
Vid vvc utan att det tappas vatten inne i huset: Nedre porten på övre blandningsventil är öppen vvc slingans vatten går in i denna port och kan på så vis cirkulera, men så småning om blir vattnet för kallt i slingan då hämtas vatten från högra porten på övre ventil . Då måste vattnet gå igenom övre vv slingan i tanken.
Verkar detta stämma?
Redigerat: