De plattor som inte gick sönder direkt vid geringen och som vi har satt dit har peppar, peppar hållt. Men det är två plattor som det oförklarligt har kommit fliser ur efter att de sats, och inte i kapat hörn utan en bra bit in på plattan

edit: Sorry TS att det blev kapning av tråd

S
AndersMalmgren skrev:
För de berörda plattorna? Inga då de inte är beskärda. Men för geringen använde vi Diamantslipsten och för innerhörn en vanlig kakelknäckare och diamantslipsten för finliret
jaha du slagit på stort och gerat så där. kommer med lite spänning vänta på första avslagna hörnet eller att fogen spricker. :confused:

Har gerade plattor även i min nuvarande lgh, det har hållit i över 15 år. Men kakelkvaliten verkar ju ha blivit rejält sämre med åren

edit: Kan man gera på flera sätt? :D

Redigerat:
S
AndersMalmgren skrev:
Har gerade plattor även i min nuvarande lgh, det har hållit i över 15 år. Men kakelkvaliten verkar ju ha blivit rejält sämre med åren

edit: Kan man gera på flera sätt? :D
jo liten tråd kapning :surprised:
nja plast/metallist eller glaserade kanter på platterna

De plattor vi har i gamla lgh har ingen som helst behandling för att hålla bättre att geras, och de har hållt i över 15 år. Men men tanke på hur många plattor som gick sönder när vi gera så blir man ju nervös över kvalitén.

Finns inget fulare än lister, då kan man lika gärna köra kakelimitation :D

edit: Du kan ju svara i min tråd tank länka till så slipper vi störa TS. Om du vill diskutera mer om gerade hörn menar jag

T
AndersMalmgren skrev:
De plattor vi har i gamla lgh har ingen som helst behandling för att hålla bättre att geras, och de har hållt i över 15 år. Men men tanke på hur många plattor som gick sönder när vi gera så blir man ju nervös över kvalitén.

Finns inget fulare än lister, då kan man lika gärna köra kakelimitation :D

edit: Du kan ju svara i min tråd tank länka till så slipper vi störa TS. Om du vill diskutera mer om gerade hörn menar jag
Det var mer för att informera SBH, alltid kul att att kapa trådar förresten, skit i TS:p

S
är ju fortfarande vita plattor vi talar i skiftande kvalite.

nog är säkert plattorna brända lite snabbare nu för tiden när allt ska gå så snabbt som möjligt.
men man tycker ju att det borde bli bättre "lera" och bättre glasering

SBH skrev:
men man tycker ju att det borde bli bättre "lera" och bättre glasering
Problemet med missfärgningen är nog snarare att man försöker hålla nere produktionskostnaden genom att lägga på så lite fuktspärr och glasyr som möjligt. Ibland blir det då helt enkelt lite för lite.

S
-RB- skrev:
Problemet med missfärgningen är nog snarare att man försöker hålla nere produktionskostnaden genom att lägga på så lite fuktspärr och glasyr som möjligt. Ibland blir det då helt enkelt lite för lite.
nyfiken hur du menar fuktspärr.
brukar ju bara vara själva ler och sandvälling som blir plattor och sedan färg/glasering

Enl en säljare på ett större företag som sysslar mycket med produkter för plattsättning så håller man på att prova minska produktionskostnaderna för kakel / klinker / granitkeramik.
Därför så kan det förekomma dåliga "satser" med plattor som säljs i tex Italien som 2 - 3 sortering men som kommer ut i butiker som 1sort...
Bla därför som granitkermik plattor spricker på de mest konstiga sätt... ska man tex dela en 30*60 platta på längden i vanlig skärare så kan snittet bli perfekt 59cm men den sista cm där viker det av, eller så knäcks plattan hur som helst och inte alls där ritsen är...

Han trodde vi skulle få leva med det här i några år till tyvärr

T
nino skrev:
Enl en säljare på ett större företag som sysslar mycket med produkter för plattsättning så håller man på att prova minska produktionskostnaderna för kakel / klinker / granitkeramik.
Därför så kan det förekomma dåliga "satser" med plattor som säljs i tex Italien som 2 - 3 sortering men som kommer ut i butiker som 1sort...
Bla därför som granitkermik plattor spricker på de mest konstiga sätt... ska man tex dela en 30*60 platta på längden i vanlig skärare så kan snittet bli perfekt 59cm men den sista cm där viker det av, eller så knäcks plattan hur som helst och inte alls där ritsen är...

Han trodde vi skulle få leva med det här i några år till tyvärr
Så jävla drygt när man råkar ut för sådan skitplattor, slutar alltid med att man får skära alla plattor med vinkelslip:thumbdown:

SBH skrev:
nyfiken hur du menar fuktspärr.
brukar ju bara vara själva ler och sandvälling som blir plattor och sedan färg/glasering
Så här har jag fått det förklarat för mig av både säljaren i butiken och av grossisten som levererat våra felaktiga plattor:

Blanka plattor är bara keramiken och sen ett lager färgad glasering och sen ett lager blank glasering.
På matta plattor är inte glaseringen helt tät, så då lägger man ett lager av en fuktspärr innan den vita och sedan den matta glaseringen. Om man skippar fuktspärren ser plattorna fortfarande perfekta ut, men suger (bokstavligt talat) åt sig vatten.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.